Bekväm och smidig skåpbil
Transit är en modellserie som funnit under mycket lång tid hos Ford. Nu har det kommit en ny modell av Transit som heter Connect och som finns i några olika versioner. Conpot har testat L2 med 100 hästars dieselmotor och åttastegad automatlåda.
Det är en mycket trevlig bil att köra och den passar nog de flesta hantverkare som önskar en arbetsbil i denna storlek.
Inredningen är trevlig och det stora avståndet fram till vindrutan innebär att kupén blir rymlig.
Det är gott om höjd till taket och över solskydden finns ett stort öppet förvaringsfack från höger till vänster.
Solskydden är stora och på förarsidan finns även en spegel i baksidan av solskyddet, bra när man får skit i ögat.
I kördatorn visas bild från backkamera och annan viktig information. Den kan även förses med navigator. I instrumentpanelen visas bränsleförbrukning och historik och även hur snabbt det är tillåtet att köra på den väg bilen befinner sig på. Överskrids hastigheten börjar symbolen blinka som varning.
Automatlådan kan även köras i manuellt läge och då växlas bilen med två knappar, plus och minus, i växelspaken.
Höger om växelspaken finns hållare till dryckesflaska och bredvid det et 12 volts uttag.
Det finns även förvaringsfack i de båda dörrarna och ett normalt handskfack.
Skåpet har dubbeldörrar bak och som standard skjutdörr på höger sida. Som extrautrustning kan bilen förses med skjutdörr även till vänster.
Förankringsöglor i lastutrymmet är standard.
Bilen är lätt att lasta och genom att fälla fram höger halva av passagerarsätets ryggstöd friläggs en lucka in till lastutrymmet. Med den öppen kan bilen ta objekt som är upp till 3,4 meter långa med stängda dörrar.
Ford Transit Connect är trevlig att köra och motorn är pigg. Den täta automatlådan medför att det går mycket mjukt och tyst.
Markfrigången är normal för biltypen och tyvärr finns det inte fyrhjulsdrift som tillval.
Detta är en bil som ska köra personal och laster mellan arbetsplatser men är inte anpassad för svårare terräng.
Med automatlåda som är fallet i testbilen är maximal lastkapacitet 903 kg. Väljs manuell låda får man en sexväxlad sådan och då blir lastförmågan 689 kg.
Den som önskar 20 hästkrafter mer av motorn kan få det för ett tillägg på 8 000 kronor men vår testkörning visar att 100 hästkrafter är mer än väl i den här typen av bil.
Däremot finns det anledning att välja tillvalet Trend och återförsäljarens paket för totalt 25 256, likt testbilen. Då erhålls metalliclack, gummimattor, stänkskydd fram, monitor mitt över mittkonsolen med integrerad backkamera, klimator, handsfree till mobilen, farthållare och dragkrok, för att nämna några detaljer.
Testbilen kostar 230 051 kronor men kan erhållas från 204 795 kronor i sitt enklaste utförande.
Tar man dessutom manuell växellåda har man en ny Ford Transit Connect hemma på företaget för endast 193 995 kronor.
Ford Transit Connect säljs med 5 års garanti.
Faktaruta:
Ford Transit Connect L2
Motor: Fyrcylindrig Ford diesel på 1,5 liter och 74 kW (100 hk) effekt
Transmission: 8-stegad automat
Däck: 205/60R16
Bränsletank: 60 liter
Vändradie: 6,25 m
Tjänstevikt: 1 694 kg
Pris: 230 051 kronor