Allt större mejeriavdelningar
Skånemejerier är i en expansiv fas och mejeriets produkter går att hitta i allt fler orter, både i och utanför Skåne. Nu lanserar företaget ett helt nytt profilskapande koncept för framtidens mejeriavdelning.
-Vi vill förnya och skapa inspiration i en avdelning som är i ropet just nu och som dessutom är en av butikens viktigaste kategorier, säger Cecilia Nilsson, customer marketing manager och projektansvarig på Skånemejerier.
Med tydligare segmentering, mer inspiration och fler sälj- och kommunikationspunkter vill Skånemejerier lyfta mejeriavdelningar i hela landet och på så sätt stärka sitt varumärke gentemot konsument och handel. Fler av Sveriges mejerikonsumenter ska helt enkelt möta och lära känna Skånemejerier i butik.
Det nya konceptet möter både de ökande kraven på att det ska vara enkelt och snabbt att handla samtidigt som inspiration ska få dig att vilja stanna längre i avdelningen, höja snittköpet och öka försäljningen av högmarginalprodukter. Att bättre synliggöra nyheter och specialområden som laktosfritt och produkter för intoleranser är också en del av den nya upplevelsen.
-Vi är ett mejeri med många unika produkter och det ska tydligt synas i det nya konceptet. Vi vill att Skånemejerier ska uppfattas som ett innovativ och ansvarstagande mejeri med stark regional förankring, men med nationella ambitioner. Att dessutom kommunicera ursprung och svenska råvaror är en viktig del av vår identitet, säger Cecilia.
Även om det är ett unisont koncept som nu testas innan utrullning, ställer butikernas utformning stora krav på unika och situationsanpassade lösningar. En annan utmaning har varit att hänsyn till butikernas krav på rationell och smidig hantering i det dagliga arbetet. Först ut och pilotbutik för det nya konceptet är ICA Kvantum i Vellinge, strax söder om Malmö.