2 % vinstmarginal i livsmedelsindustrin men 4 % i handeln
Livsmedelsindustrin har det fortsatt tufft. Det framgår av en rapport som branschorganisationen Livsmedelsföretagen släppte i dag.
Hela 87 procent av organisationens medlemsföretag upplever en ökad konkurrens från dagligvaruhandelns EMV-utbud, som ständigt växer.
Trots att priset för spannmål, oljeväxter och mjölk är mindre i dag jämfört med för ett år sedan och priset på potatis, kött och socker är ungefär det samma, så minskar lönsamheten bland livsmedelsföretagen.
Lönekostnaderna har visserligen ökat, men endast marginellt, medan räntan stigit dess tu mer.
Kostnaden för energi är i dag endast hälften jämfört med för ett år sedan.
– Den iskalla motvinden för svensk livsmedelsproduktion håller i sig. Jag vill gärna vara optimistisk och säga att det vänder snart, men tyvärr så är det många makrotrender som går åt fel håll. Vi är i en lågkonjunktur, den geopolitiska osäkerheten ökar, viktiga handelsleder hotas och effekterna av klimatförändringarna blir alltmer påtagliga. Så även om enstaka råvaror sjunker i pris eller kronan stärks tillfälligt så talar mycket för att det förhöjda kostnadsläget är något vi får lära oss att leva med, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.
Mot bakgrund av att många råvaror som livsmedelsindustrin köper in minskat kraftigt i pris, men att lönsamheten trots det är pressad, kan man dra slutsatsen att det framförallt beror på minskade volymer, då livsmedelspriserna i butik trots allt inte faller.
Per Lindahl, ordförande i Lantmännen, berättade i en intervju i Lantbruksnytt tidigare i veckan att de känner av samma lönsamhetsproblem men att det framförallt beror på minskade volymer.
– Konsumenter äter inte mindre, men eftersom maten är dyrare i dag, är de mer medvetna om sina inköp, planerar måltiderna bättre och slänger mindre än tidigare. Det är i grunden positivt, men påverkar våra volymer negativt, konstaterade Per Lindahl.
Däremot går det bra för livsmedelshandlarna.
ICA presenterade sitt resultat denna morgon och har för år 2023 en omsättning på 147 645 miljoner kronor och en vinst på 6 363 miljoner kronor. Det blir en rörelsemarginal på 4,3 procent.
År 2022 omsatte ICA Gruppen 136 288 miljoner kronor och redovisade en vinst på 5 905 kronor. Vinsten har således ökat med 7,8 procent från år 2022 till år 2023.
ICA fortsätter att satsa hårt på EMV-sortimentet.
– Stor inflation, stigande räntor, försämrad konjunktur och en fortsatt orolig omvärld kom i hög utsträckning att prägla det gångna året. För ICA Gruppen märktes utvecklingen främst inom dagligvaruområdet, där förändringar i efterfrågan och ett generellt ökat fokus på pris medförde stora utmaningar för ICA Sverige, de fristående ICA-handlarna och Rimi Baltic, säger Nina Jönsson, vd ICA Gruppen.