Nya H-serien från Volvo
Volvo Construction Equipment har lanserat hjullastarna L110H, L120H, L150H, L180H, L180H High-Lift och L220H, utrustade med mängder av uppgraderade funktioner som ger kortare cykeltider och upp till 20 % bättre bränsleekonomi.
Volvo presenterar sina hjullastare i H-serien med toppmodern teknik såsom andra generationen OptiShift och ny lastkännande hydraulik och transmission.
Smartare drift
L150H, L180H och L220H är baserade på de beprövade hjullastarna i G-serien och har upp till 15 % bättre bränsleekonomi, och L110H och L120H har upp till 20 % bättre bränsleekonomi. Faktorer som bidrar till den högre bränsleeffektiviteten är nästa generation OptiShift som gör det möjligt för föraren att anpassa maskinens Lock up-inkoppling, den starka motorn, optimerade redskap och den helt nya parkeringsbromsen som eliminerar dragkraftförluster. Den förbättrade OptiShift-tekniken är integrerad med Reverse By Braking-funktionen (RBB) och den nya momentomvandlaren med Lock-up som möjliggör direktdrift mellan motor och transmission. Andra faktorer som bidrar till sänkt bränsleförbrukning är Eco-pedalen som skapar ett mekaniskt mottryck när gaspedalen trycks ned överdrivet långt, och Volvos nya hydraulsystem som regenererar oljan i lyft- och tiltcylinderkretsarna och inaktiverar hydraulpumparna.
Upp till 10 % mer produktiv
Hjullastarna i H-serien har uppgraderats med en ny transmission som samverkar med motorn och axlarna vilket bidrar till maskinens enastående stabilitet och effektivitet. Den nya momentomvandlaren ger större vridmoment och därmed bättre prestanda i låga hastigheter. Stegen mellan växlarna har minskats vilket ger snabbare acceleration och mjukare körning. I kombination med den avancerade lastkännande hydrauliken, som ger ännu bättre redskapsrespons och snabbare höjning och sänkning av bommen, är de uppdaterade hjullastarna i H-serien upp till 10 % mer produktiva än G-serien.
Fulladdad
De uppgraderade hjullastarna i H-serien är inte bara mycket effektiva. De är dessutom mycket mångsidiga och perfekta för många olika uppgifter, från material-, avfalls och återvinningshantering till upplagslastning och slagg- och blockhantering. Volvos unika TP-länksystem ger hög brytkraft och utmärkt parallellföring i hela lyftområdet.
Maskinerna kan utrustas med Volvos dedikerade redskap som är fullständigt anpassade till hjullastaren, med perfekt anpassade funktioner och egenskaper. Redskapssortimentet inkluderar bland annat gafflar, gripar och många olika typer av skopor. Volvos nya rehandling-skopa har fått en ny konstruktion med konvexa sidor och förbättrat spillskydd vilket ger enklare fyllning och mindre spill. Som tillval finns lastarmsfjädring för mindre skopspill, vilket kan öka produktiviteten med upp till 20 % på ojämnt underlag.
Med det dynamiska vägningssystemet Load Assist kan kunden enkelt hantera arbetsorder och övervaka produktiviteten. Via den 10 tum stora Volvo Co-Pilot-pekskärmen övervakar Load Assist mängden material som flyttas så att varje skopa blir så lönsam som möjligt.
Högre prestanda och effektivitet
Volvos hjullastare är byggda för hårt arbete och har många funktioner som ökar förarens produktivitet, såsom den nya återgångsfunktionen som gör att skopan automatiskt återgår till utgångsläget från såväl tipp- som upptiltat läge. Sikten från hytten har förbättrats med hjälp av nykonstruerade backspeglar och en backkamera (tillval). Backkameran uppmärksammar föraren via ett radarsystem som avger en audiovisuell varning för dolda föremål. Hjullastarna i H-serien kan anpassas med en eller flera spakar och tre olika hydraulalternativ för önskad typ av respons, vilket ger maximal komfort och produktivitet. Med Comfort Drive Control kan maskinen bekvämt styras via en liten spak, vilket är speciellt effektivt vid kortcykellastning.
Till er tjänst
Hjullastarna L110H, L120H, L150H, L180H, L180H High-Lift och L220H är konstruerade för enkelt underhåll och maximal drifttid. Motorhuven öppnas elektriskt så att föraren eller serviceteknikern kan komma åt hela motorrummet. Den fällbara hytten kan öppnas hydrauliskt antingen 30º eller 70º för obehindrad åtkomst till viktiga komponenter. Daglig kontroll kan utföras snabbt och enkelt tack vare grupperade servicepunkter. Hjulmonterade bromsslitageindikatorer gör det enkelt att kontrollera bromsarnas skick. Bakaxlarnas vaggor har livstidssmorda bussningar och lager och är därmed underhållsfria. Kylfläkten kan reverseras för självrengöring av kylenheterna.
Axlar, transmission, hydraultank och bränsletank har utbytbara ventilationsfilter som är externt placerade, vilket ger minskad igensättning av smuts och fukt och därmed längre serviceintervall. Bromsarna är monterade på utsidan, och oljecirkulationen kyler fram- och bakaxeln. Automatiskt fördröjd motoravstängning kan aktiveras vilket minskar komponentslitage. Maskinen stängs av när turbon har svalnat till lämplig temperatur.
Ledstänger och steg är lackerade i orange för att underlätta för servicetekniker och förare att röra sig runt maskinen. Detta hjälper till att få maskinen tillbaka i arbete så snabbt som möjligt.
Med hjälp av lokala kunskapskällor och global erfarenhet kan Volvo erbjuda flera olika tjänster för ökad lönsamhet. Volvo originaldelar, skräddarsydda redskap och proaktiv maskinövervakning är bara några av de många lösningar som är framtagna för att minska den totala ägandekostnaden under maskinens hela livslängd.
NYCKELSPECIFIKATIONER
Maskiner: | L110H och L120H | |
Statisk tipplast vid full sväng | kg | 11 210 |
Skopvolym | m3 | 2,6–9,5 |
Timmergrip | m2 | 1,3–2,4 |
Maskinvikt | kg | 18 000–20 700 |
Brytkraft | kN | 161,0 |
Motor | D8J (steg 4f) | |
Max. effekt vid | varv/min | 1800 |
. . . SAE J1995, brutto | kW | 191 |
. . . ISO 9249, SAE J1349 netto | kW | 190 |
Max. vridmoment vid | varv/min | 1450 |
. . . SAE J1995, brutto | kW | 1255 |
. . . ISO 9249, SAE J1349 netto | kW | 1250 |
Däck | 23.5 R25, 750/65 R25 |
Maskinkonfiguration med 3,0 m³ STE H T skopa
Maskiner: | L150H | L180H | L220H | |
Statisk tipplast vid full sväng | kg | 15 970 | 18 860 | 20 910 |
Skopvolym | m3 | 3,4–14,0 | 3,7–16,0 | 4,3–16,0 |
Timmergrip | m2 | 1,8–3,1 | 1,8–3,5 | 1,8–4,0 |
Maskinvikt | kg | 24 100–25 600 | 27 000–28 400 | 31 200–33 100 |
Brytkraft | kN | 202 | 235,9 | 244,5 |
Motor | D13J (steg 4f) | D13J (steg 4f) | D13J (steg 4f) | |
Max. effekt vid | varv/min | 1300 | 1300-1400 | 1300-1400 |
. . . SAE J1995, brutto | kW (hk) | 220 (300) | 246 (334) | 274 (373) |
. . . ISO 9249, SAE J1349 netto | kW | 220 (300) | 245 (333) | 273 (371) |
Max. vridmoment vid | varv/min | 1000 | 1000 | 1100 |
. . . SAE J1995, brutto | kW | 1960 | 2030 | 2231 |
. . . ISO 9249, SAE J1349 netto | kW | 1957 | 2024 | 2220 |
Däck | 26.5 R25, 775/65 R29 | 26.5 R25, 775/65 R29 | 29.5 R25, 875/65 R29 |
Maskinkonfiguration:
L150H: Baserad på 4,0 m³ STE P T SEG-skopa
L180H: Baserad på 4,4 m³ STE P T SEG-skopa
L220H: Baserad på 5,2 m³ STE P T SEG-skopa
Maskin: | L180H High-Lift | |
Timmergrip | m2 | 3,2–3,8 |
Maskinvikt | kg | 34 935–38 040 |
Motor | D13J | |
Max. effekt vid | varv/min | 1800 |
. . . SAE J1995, brutto | kW (hk) | 246 (330) |
. . . ISO 9249, SAE J1349 netto | kW (hk) | 245 (329) |
Max. vridmoment vid | varv/min | 1000 |
. . . SAE J1995, brutto | kW | 2030 |
. . . ISO 9249, SAE J1349 netto | kW | 2024 |
Däck | 775/65 R29 |
Maskinkonfiguration med 3,0 m³ STE H T skopa