Livsmedelskonsumtionen ökar igen
Dagligvaruhandeln växte med 4,1 procent under helåret 2024 enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Prisökningstakten för livsmedel och alkoholfria drycker, mätt i KPI, landade för helåret på 1,4 procent och därmed blev den verkliga, prisjusterade försäljningsutvecklingen, plus 2,6 procent.
– Trots att 2024 präglades av ekonomisk osäkerhet finns tecken på att en viss återhämtning är att vänta. Livsmedelsinflationen har avtagit och stabiliserats, men prisnivån är fortfarande på betydligt högre nivå än för några år sedan. Att dagligvaruhandeln under det gångna året visar på tillväxt i både försäljningsvärde och volym tyder att hushållen har börjat anpassa sig till det högre kostnadsläget, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Under 2024 stod de fysiska butikerna för 95 procent av tillväxten i dagligvaruhandeln, och e-handeln stod för 5 procent av tillväxten efter två år av nedgång. E-handelsandelen för 2024 förblev oförändrad jämfört med föregående år och uppgick till 4,1 procent.
Andelen ekologiskt fortsätter att minska
Försäljningen av ekologiskt sjönk med 4,9 procent under 2024 jämfört med föregående år, och utgjorde 3,9 procent av den totala livsmedelsförsäljningen. Detta en fortsättning på en flerårig trend med minskad ekologisk andel. För dagligvaruhandelns egna märkesvaror var andelen ekologiskt något högre, och uppgick till 6,1 procent. Av den ekologiska försäljningen 2024 bestod 49,3 procent av KRAV-märkt ekologisk försäljning. Kategorin med högst andel ekologisk försäljning var ägg på 11,5 procent, medan kött hade lägst andel ekologiskt på 1,5 procent ekologisk försäljning.
– Under 2024 fortsatte försäljningen av ekologiska livsmedel att minska, vilket ytterligare förstärkte den nedåtgående trend vi sett de senaste åren. En förklaring kan vara att konsumenterna i större utsträckning valt svenskt, men också att priset prioriteras vilket lett till att ekologiska produkter i viss mån valts bort från varukorgen, avslutar Karin Brynell.