Ny elhybrid på marknaden
Säljstart för laddhybriden Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro
Audi öppnar nu orderboken för Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro i Sverige. Den supermiljöbilsklassade laddhybriden går att beställa från början av mars med leverans till sommaren. Räckvidden för eldrift är 56 kilometer enligt NEDC, vilket gör att de flesta pendlingsresor kan köras helt utsläppsfritt.
Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro är den första laddhybriden som kombinerar sexcylindrig TDI-motor och fyrhjulsdrift. Den stora SUV:en levererar en systemeffekt på hela 373 hk med ett maximalt vridmoment om 700 Nm. Accelerationen 0-100 km/h går på 6.2 sekunder och förbrukningen är 1.8 liter enligt NEDC, vilket ger ett CO2-utsläpp på 48 gram.
Audi Q7 e-tron quattro klassas därmed in som supermiljöbil och får nedsatt förmånsvärde enligt det svenska regelverket. Det kraftfulla batteriet på 17.3 kWh gör att Audi Q7 e-tron quattro kan köras upp till 56 km. Därmed kan en stor del av den dagliga arbetspendlingen ske utsläppsfritt. Batteriet och den högeffektiva TDI-motorn ger en sammanlagd räckvidd på upp till 1400 km för längre resor.
Det rekommenderade ca-priset är 825 000 kronor och då ingår en utökad standardutrustning som är specifik för Audi Q7 e-tron quattro med bl.a. MMI navigation plus med MMI touch, tre-zons klimatanläggning och 19” aluminiumfälgar liksom Audi virtual cockpit . Den högupplösta TFT-skärmen säkerställer knivskarp grafik och visning av bl.a. kraftmätare, energiflöden, räckvidd och laddstatus i högvoltsbatteriet. Som standard ingår även Audi connect safety & service som gör att man bl.a. kan kontrollera bilens laddningsstatus och värmetillförsel via sin smartphone.
Elmotorn utvecklar 94 kW och 350 Nm i maximalt vridmoment. Under snabb kurvtagning fungerar quattro permanent fyrhjulsdrift i nära samarbete med den selektiva momentstyrningen på hjulen. De inre hjulen bromsas för att optimera styrresponsen och öka stabiliteten vid kurvtagning. Vid inbromsning omvandlas rörelseenergin dessutom till elektrisk energi, som kan användas igen vid acceleration.
Laddas på 2,5 timme
Litium-jonbatteriet är monterat under bagageutrymmets lastgolv och påverkar volymen marginellt jämfört med vanliga Q7, utöver att den endast erbjuds i femsitsigt utförande. Lastvolymen är 650 liter jämfört med 770 liter ( i sjusitsigt utförande med tredje sätesraden fälld). Fälls andra raden ryms 1 835 liter bagage. Elstyrd baklucka är standard och i kombination med tillvalet advanced key kan den även öppnas och stängas med en sparkrörelse under stötfångaren.
Det är möjligt att snabbladda Q7 e-tron på mindre än 2,5 timmar i ett industriuttag (7,2 kW). I ett vanligt hushållsuttag tar det ca åtta timmar. I standardutrustningen ingår en universell laddningskabel med adapter för antingen 16 A industriuttag eller hushållsuttag. Ett särskilt laddningsskåp för montering utomhus eller i garaget finns som tillval.
Hybridsystem med maximal effektivitet
Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro kan köras i tre olika lägen: ”EV”, ”hybrid” och ”battery hold”. På MMI-displayen kan föraren se vilket drivläge som är aktivt. Bilen startas automatiskt i EV-läget där bilen körs på ren el. För att koppla in TDI-motorn under körning behöver föraren trampa ner den aktiva gaspedalen för att övervinna ett visst motstånd så att ett bränslebesparande körsätt uppmanas, vilket är en innovation från Audi. Likadant fungerar det för boosting-funktionen när förbränningsmotorn och elmotorn ska arbeta tillsammans.
I hybridläget fungerar Audi Q7 e-tron som en klassisk fullhybrid som laddar batteriet med hjälp av bromsenergiåtervinning och automatiskt använder TDI-motorn eller elmotorn, beroende på körsituation och anpassat efter den planerade rutten. I ”Battery hold” sparas el, som kan användas senare t.ex. för körning i stadsmiljö.
Audi Q7 e-tron quattro först med intelligent värmesystem
Audi är först med att lansera en integrerad värmepump som gör att spillvärmen från den elektriska drivlinan används för att värma upp eller kyla kupén. Det är ett effektivt sätt att nå önskad temperatur snabbt, samtidigt som systemet spar energi och ökar bilens räckvidd på eldrift, effektivitet och räckvidd i eldriftsläge. Ett annat exempel på effektivitet är hybriddrivningen som arbetar tillsammans MMI-systemet och hämtar navigationsdata och trafikinformation för att optimera driften längs den planerade rutten, vilket även fungerar på längre resor.
Skräddarsydd förarmiljö med grön fot som spar bränsle
På den digitala skärmen i Audi virtual cockpit visas all viktig information med avancerad grafik mitt i synfältet. Föraren kan växla mellan bl.a. kraftmätare, energiflödesmätare, återstående räckvidd och batteriets laddningsstatus eller kombinera dessa med en konventionell varvräknare. I infotainmentsystemet visas även statistik med andelen utsläppsfri körning. Föraren kan även programmera tider för laddning samt förvärmning eller kylning.
Det standardmonterade navigationssystemet Audi MMI Navigation plus inkluderar även den förutseende effektivitetsassistenten som hjälper föraren att spara bränsle. De närmaste tre kilometrarna beräknas och systemet ger visuella signaler i form av en grön fot som tipsar föraren där det är lämpligt att lätta på gaspedalen, tex när rondeller närmar sig eller vid skymda nedförslut.
Samarbete med OX2
Genom ett unikt samarbete med vindkraftsbolaget OX2 erbjuder Audi ett års fri och förnybar el till köpare av Audi Q7 e-tron quattro. Den miljömärkta elen produceras i ett vindkraftverk på Fallåsberget utanför Ockelbo. Audi Q7 e-tron quattro kan därmed laddas och köras fossilfritt för största klimatnytta.
Samarbetsavtalet innebär att köpare erbjuds att teckna ett elavtal, Audi energy, med vindkraftsbolaget. Introduktionserbjudandet gäller tre vindandelar som beräknas täcka bilens förbrukning under det första året motvarande 3000 kWh/ år och en körsträcka på 1500 utsläppsfria mil. Introduktionserbjudandet gäller t.o.m. 2016-06-30. Därefter kan man välja att förlänga avtalet med OX2 genom att köpa eller hyra vindandelar, alternativt teckna vanligt elavtal med miljömärkt el till rörligt pris.
Säljstart första veckan i mars
Försäljningen av nya Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro startar den första veckan i mars. Sedan tidigare erbjuds tre olika motoralternativ i Sverige med 3.0 TDI på 272 hk, 3.0 TDI ultra på 218 hk och bensinmotorn 3.0 TFSI på 333 hk.
(Audi Q7 e-tron quattro kommer även att erbjudas i en bensindriven version på den asiatiska marknaden, Audi Q7 e-tron 2.0 TFSI quattro)
För detaljerad information och fler bilder se:
Presskit Audi Q7 e-tron quattro samt www.audi-illustrated.com/en . För animerad film
Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro – i korthet
Drivlina
– 3.0 V6 TDI-motor, 258 hk och 600 Nm vridmoment mellan 250 och 3000 varv.
– Elmotor med 94 kW effekt och max. 350 Nm
– Systemeffekt 373 hk och 700 Nm vridmoment
– Lithium-jon batteri på 17.3 kWh under bagageutrymmet.
– Fulladdad från industriuttag på 2,5 timmar
– 0 till 100 km/h på 6.2 sek, topphastighet 230 km/h, enbart el 125 km/h
– Bl. körning enligt ECE standard för hybrider 1.8 liter per 100 km, 48 gram CO2/km
– Räckvidd elmotor upp till 56 km enligt NEDC, New European Driving Cycle
– Total räckvidd upp till 1 400 kilometer, bränsletank 75 liter
– Tre hybridlägen: EV, hybrid och battery hold
– Funktioner för boosting, frirullning och bromsåtervinning
– Navigationsdata används för att kalkylera/anpassa hybridsystemet till mest effektiva i hybrid autoläget.
– Aktiv gaspedal med force feedback
– Åttaväxlad tiptronic-växellåda och quattro permanent fyrhjulsdrift
– Dragvikt 3500 kg med luftfjädring, 2800 kg med standardchassi
– EU6 klassificerad motor med NOx-katalysator och dieselpartikelfilter med SCR
Design och kaross
– Unik singleframe-grill, bakre diffusor och fälgar för e-tron. 19” standard.
– Xenon plus standard, LED-strålkastare och Matrix LED-strålkastare som tillval
– Längd: 5,05 meter, hjulbas 2,99 meter, bredd 1,97 meter, höjd 1.74 meter
– Ny kaross i lättviktsteknik med hög andel ultrahöghållfast stål och aluminium
Chassi
– Nyutvecklad fram och bakaxel, låg tyngdpunkt
– Elektromekanisk styrning
– Bromssystem med energiåtervinning
– Audi drive select standard; adaptiv luftfjädring tillval
– Hill descent control standard
Interiör
– Audi virtual cockpit och MMI-system inkl navigation standard,
– Förutseende effektivitetsassistenten hjälper föraren att spara bränsle
– Rymligast interiör i segment, sätena i andra raden justerbara i längd (tillval)
– Stort urval av säten, bl.a. klimatreglerade skräddarsydda komfortsäten med massagefunktion
– Nyutvecklad 3-zons automatisk luftkonditionering
– Unik energisparande värmepump som återvinner överskottsvärme
– Elektrisk förvärmning/kylning för optimal komfort
– Bagagerumskapacitet på 650 till 1835 liter
Infotainment och intrument
– Innovativt MMI-koncept med fritextsökning, MMI navigation plus med MMI touch
– Multifunktionsratt med manövreringsfunktioner och naturlig röstkontroll
– Audi virtual cockpit med 12,3”-dispaly med specifik grafik
– Head-up display som tillval
– 8.3 tums skärm i mittkonsol, LTE modul och Wi-Fi
– Audi phone box som tillval med induktiv laddning av mobiltelefon
– Många nya Audi connect-tjänster, inklusive Audi connect safety & service
– Audi smartphone interface med Apple Car play och Android auto som tillval
– Bang & Olufsen och Bose sound systems med 3D-ljud
– Audi tablet surfplatta för baksätet
Förarassistanssystem
– Stort utbud av säkerhets- och förarassistanssystem bl.a:
– Autobroms Audi pre sense city standard
– Adaptiv farthållare med köassistent för långsamt rullande trafik
– Bränslebesparande effektivitetsassistent
– Turn assist (vänstersväng), exit warning (vid dörröppning)
– Cross traffic assist rear (vid backning från parkeringsficka)
– Trailerassistent vid körning men släp
Bränsleförbrukning:
Blandad förbrukning: 1.9 – 1.8 l/100 km
Blandad elförbrukning i kWh/100 km: 19.0 – 18.1**;
CO2 utsläpp 50 – 48 gr/km enlig NEDC vid blandad körning **
** Bränsleförbrukning och CO2-utsläpp påverkas av fälg- och däcksval