ANNONS

Agco på offensiven

Agco ska ha igång sin planerade traktorfabrik i Afrika senast år 2012 och med den följer fler.
På ett pressmöte i samband med Sima berättade Agcos koncernchef, Martin Richenhagen, att man planerar fler traktorfabriker och att nästa troligtvis öppnar i Ryssland eller i Kina.
Martin Richenhagen är en offensiv företagsledare och just som de rykten om att Agco skulle köpa CNH, företaget som tillverkar Case IH och New Holland, lagt sig togs diskussionen upp på nytt på detta pressmöte och svaret från Martin Richenhagen är att Agco är intresserade att köpa CNH.
– Vi vill köpa CNH men företaget är inte till salu i dagsläget.
Han berättade att om Agco köper CNH kommer man att få avyttra vissa anläggningar så man inte blir för stor på berörda marknader. Han tror inte det är något bekymmer vad gäller traktorer i Nordamerika eller tröskor i Europa, men tvärt om kommer konkurrensmyndigheterna att ha åsikter om affären. För att den ska bli av är det många pusselbitar som måste falla på plats och det blir således ännu svårare att sy ihop när Case IH och New Holland gick ihop år 1999.
Agco har redan köpte en hel del företag under de senaste åren. Först köpte koncernen resterande delar i Laverdafabriken i Breganze. Den anläggning där det bland annat tillverkas tröskor som Laverda, Challenger, Fendt och Massey Ferguson. Med affären följde den tyska vallmaskinstillverkaren Fella. Säljare var italienska Argo, företaget bakom Landini och McCormick.
Sen köpte Agco hela reservdelsspecialisten Sparex och nu senast köpte man 50 procent av amerikanska Amity Technology. Detta företag tillverkar stora maskiner för jordbearbetning och sådd.
Alla dessa nya investeringar, exempelvis Fella och Laverda fortsätter att marknadsföras avskilt från Agcos egna försäljningsorganisation.
För Laverda är det en fördel med Agco som ägare. Man har med hjälp från Agco lyckats utveckla nya större vallmaskiner. Enligt Martin Richenhagen är Fella en mycket duktig tillverkare av kvalitetsmaskiner men man har inte hängt med riktigt i utvecklingen vad gäller stora och rationella maskiner den senaste tiden. Med Agcos hjälp kommer denna utveckling nu igång.
För övrigt är Martin Richenhagens plan att Agco ska nå 25 procents marknadsandel för tröskor. Ett stort steg i den riktningen blev det med köpet av Laverda.

Det kommer fyra nya modeller i 5400-serien. De har fyrcylindriga motorer på 60–79 kW (82–107 hk).

Relaterade artiklar