ANNONS

Arocs för tuffa tag

På vårens Baumamässa i München premiärvisas Mercedes nya anläggningsbil Arocs. 
Modellen ingår i den produktoffensiv världens största lastbilstillverkare är inne i och redan nu kan de presentera de tekniska specifikationerna och visa de första skisserna på Arocs, en lastbil som kommer till Sverige i maj.
Det syns direkt att Arocs är gjord för tuffa tag. Den har hög markfrigång, stålförstärkta delar och en formgivning som visar att det är fråga om en lastbil som är gjord för både terrängkörning och hårdhänt behandling.

Arocs skall tillverkas i en rad utföranden på chassin som redan från produktion är anpassade till olika behov, från kompakta och bakhjulsdrivna tvåaxlade till åttahjulsdrivna och fyraxlade bilar för de allra tuffaste jobben. 
Samtliga har rak sexcylindrig motor på mellan 7,7 och 15,6 liters cylindervolym och med 16 olika effektuttag, från 175 till 459 kW (238–625 hk).
Det maximala vridmomentet ligger, beroende på motor, på mellan 1 000 och 3
000 Nm. Alla motorvarianter är godkända enligt Euro VI och automatväxellådan Powershift 3 är standard i alla modeller.

För att underlätta för köparna att välja rätt bil har Mercedes infört två Arocs-serier med färdiga basspecifikationer.

Loader är ett lättviktskoncept som Mercedes satsat på att för att minimera tjänstevikten. En 4×2 trailerdragare förväntas bli den lättaste modellen av alla i anläggningssegmentet. 

På samma sätt planeras ett fyraxlat 32-tons chassi för betongblandare med en tjänstevikt på bara 9,5 ton. Det gör det möjligt att med rätt byggnation, lasta upp till 8 kubikmeter betong.

Grounder är en annan specialversion, som är extremt robust och med ett antal tekniska funktioner som gör att den kan tackla de allra hårdaste anläggningsjobben.

Relaterade artiklar