ANNONS

Bönder drar tittare i elkampanj

 ​​​​​​Under julhelgen drog elbolaget Bixia igång en rikstäckande kampanj på temat ”Bixia besöker bonde”. Syftet är att visa elkunderna varifrån den närproducerade elen kommer och att få ännu fler bönder att sälja sin el genom elbolaget. Efter tre veckor har kampanjen nått 1,75 miljoner video-visningar med en snittvisningstid på 96 procent. 

– Vi är mycket nöjda med resultatet hittills, det visar att storytelling-formatet fungerar även utan kändisar. Kampanjen baseras på porträtt av våra elbönder, dvs de som skapar den närproducerade elen. Vi märker att alltfler kunder är intresserade av att veta varifrån elen kommer, säger Peter Janefjord, marknadschef på Bixia.

Kampanjen, som i första hand går på Youtube, TV4 och TV4 Play, bygger vidare på konceptet ”Sunt Bondförnuft” som Bixia har arbetat med under flera år.

– För att berätta om det unika med Bixia valde vi att arbeta med storytelling uppbyggt av flera avsnitt för att på ett uppriktigt och nyanserat sätt visa upp eldsjälarna som gör den närproducerade elen möjlig, säger Paula Östlund, projektledare på The Amazing Society.

Kampanjen startade på den 23:e december och pågår till den sista februari. Huvudmedia är Youtube, TV4 och TV4 Play som stöttas upp med en kampanjsajt och digital annonsering på övriga sociala kanaler samt printannonser i månadsmagasin.

Uppmanar till förändring
El har historiskt sätt varit en lågintresseprodukt som har varit svår att särskilja, dessutom är konkurrensen på elmarknaden hård.

Relaterade artiklar