ANNONS

Effektiv servicemaskin med extremt bra räckvidd och förarkomfort

Det är lätt hänt att tro att man sitter i en bandgrävare när man sätter igång grävarbetet med Liebherr A900S. Maskinen är stor och har bra prestanda i hydrauliken. Men om man svänger runt lite hastigt med skopan en bit ut, den når hela 9,4 meter, börjar det gunga betänkligt. Om inte förr blir man påmind om att det är en hjulgrävare man sitter i.
Med lite stabilare däck hade Liebherr A900S varit enormt stabil även utan stödben och schaktblad nere. Testmaskinen hade 710/40×22.5, standard är 10.00-20 och då dubbla på varje nav.
För att kunna testa maskinens grävegenskaper ordentligt sätter vi i schaktbladet och stödbenen och sen står vi stabilt. Maskinen har enorm kapacitet och är stark även i svängen. Det är snabbt att gräva sig ner en bit i marken och A900S är även stark när man puffar schaktmassor i sidled med skopan. Ska man puffa mycket är schaktbladet givetvis bättre och maskinen knatar på bra med en jordhög framför bladet. Transmissionen är en hydrostat med fem olika hastighetsområden. Krypläge off road, off road, krypläge på väg, väg transport och högfart.
I det förstnämnda är maskinen som starkast men går från 0 till 2,5 km/h och i högfartsområdet kan man köra 0 till 30 km/h.
Maskinen är bra att transportera längs vägen. Den går mjukt och fint och är bekväm att sitta i. Ljudnivån är låg. På tomgång mäter vi 68 dBA och vid arbete pendlar instrumentet mellan 70 och 74 dBA.
Liebherr A900S är en välutrustad maskin och enligt generalagenten Liebherr Sverige finns det ingen egentlig standard. Dock brukar de flesta kunder välja ganska många options och tyska Liebherr är inte heller någon lågprismaskin.
Rototilt är självklart på en maskin som Liebherr A900S och det finns även på testmaskinen. Hydrauliken är följsam i såväl bom, sticka som skopa och rototilt. Det går alldeles utmärkt att finlira och joysticksen är bra med skrollhjul för rototilten. Givetvis finns det en dator med olika grävprogram så varje förare kan programmera in värden för sig själv och för olika redskap. På så sätt är det bara att trycka på en knapp och vipps beter sig hjulgrävaren exakt som man vill och förväntar sig.
Hytten är rymlig med förvaringsplats bakom förarstolen. Rullbälte är standard. Sikten är bra på alla håll.
I höger joystick finns även en vippa för att välja fram/back när man kör transport och sen är det bara att reglera farten med fotpedalen. Maskinen parkeringsbromsas med en fotpedal som låses nere.
Det finns även pedaler för slänthydraulik om man är van vid det.
Framrutan kan öppnas upp i taket och strålkastare på hytt, bom och sticka ger bra ljus.
Vad gäller servicen utmärker sig inte Liebherr A900S mot andra hjulgrävare. Intervallen för oljebyten är högst normal och likaså åtkomsten av olika servicepunkter. Testmaskinen har centralsmörjning vilket onekligen underlättar servicearbetet.
Liebherr A900S finns med flera olika alternativ vad gäller bom och sticka och testmaskinen hade knäckbom med 2,65 meters sticka. Maskinen kan belastas så den väger upp till 19,4 ton och rekommenderad skopstorlek är 0,28–0,85 kubikmeter.

Liebherr A900S.
Motor: Fyrcylindrig Liebherr på 6,4 liter och 95 kW (129 hk) effekt vid 1 800 rpm.
Transmission: hydrostatisk
Däck: 710/49×22.5 runt om
Bränsletank: 290 liter
Max grävkraft: 78,4 kN
Max grävdjup: 5,9 m
Max räckvidd: 9,4 m
Max hydraulflöde: 300 l/min
Max hydraultryck: 350 bar
Yttre hydraulik fram: 2 dubbelverkande uttag
Yttre hydraulik bak: 1 dubbelverkande uttag
Vändradie: 7,2 m
Vikt: 18 300 kg
Serviceintervall: Motoroljebyte 500 timmar (28 liter), Transmissionsoljebyte 1 000 timmar (3,5 liter), Hydrauloljebyte enligt oljeprov (130 liter)
Pris: 1 650 000 kronor

Vad kostar utrustningen.
Luftkonditionering: std
Centralsmörjning: std
Luftfjädrad förarstol: std
Säkerhetsbälte: std
Backkamera: std

Liebherr A900S är en stor hjulgrävare med bra prestanda, men man gör klokt i att sätta i stödben och schaktblad om man vill ösa på utan att det blir gungigt.

Förarplatsen är bra på Liebherr A900S och ljudnivån är låg.

Alla viktiga funktioner är samlade i högerpanelen, det enda som finns till vänster är kontrollpanelen för hyttventilationen.

Fram/back sitter i en vippa i höger joystick och sen är det bara att gasa och styra vid transport, toppfarten är 30 km/h.

Dörren är bred och sikten bra.

Det finns låsbara verktygslådor på båda sidor i undervagnen.

Kylarna kommer man åt bakom en lucka på vänster sida.

Frigångshöjden är 45 centimeter under hela undervagnen. Lägsta punkt är dock under infästningen till schaktbladet, endast 28 centimeter.

Liebherr tillverkar motorer själva och här sitter en fyra på tvären. Lätt åtkomlig när man öppnat huven.

Utrustning för fälttankning finns under en lucka vid trappan upp till motorn.

Centralsmörjning är standard på A900S.

Relaterade artiklar