ANNONS

Egna varumärken allt viktigare

I våra dagligvarubutiker har kedjornas egna varumärken börjat att bli allt viktigare. Från att för 17 år sedan utgöra 8,5 procent av försäljningen står de idag för hela 27,3 procent.

Det är Statistiska centralbyrån, SCB, som sedan 2004 fört statistik över försäljningen av kedjornas egna märken. Under de senaste 17 åren har det hänt mycket kring försäljningen av egna varumärken. För livsmedel och alkoholfria drycker uppgick försäljningen av egna märkesvaror till 77,3 miljarder kronor under 2021. Det skiljer sig en hel del mellan olika varugrupper.

Andelen var större inom livsmedel 29,3 procent än inom alkoholfria drycker 10,5 procent.
– Fisk, frukt och grönsaker var de varugrupper där störst andel egna märkesvaror såldes förra året, säger Daniel Wester, statistiker på SCB.

Kaffe, te och chokladdryck var den varugrupp där försäljningen av egna märkesvaror var lägst. Där utgjorde de bara 7 procent av försäljningen. Det är också den enda varugruppen där andelen minskat sedan 2004.

I mejerihyllan har det dock skett en stor förändring under årens lopp.
– Egna märkesvaror utgjorde bara 1,9 procent av försäljningen av mjölk, ost och ägg år 2004. I fjol utgjorde de 28,6 procent. Det är alltså en skillnad på nästan 27 procentenheter.

Omräknat i procentuell förändring blir skillnaden extra slående.
– Andelen egna märkesvaror har vuxit med 1 383 procent i varugruppen mjölk, ost och ägg mellan 2004 och 2021, säger Daniel Wester.

 

 

Relaterade artiklar