ANNONS

Elmia Wood blev rekordmässa mitt i lågkonjunktur

Elmia Wood trotsade lågkonjunkturen och hade nästan lika många utställare som förra gången mässan arrangerade, år 2005.

Det fanns knappt 500 utställare på årets internationella skogsmässa Elmia Wood. Mässan som arrangeras strax söder om Jönköping i Sverige är världens största skogsmässa. Givetvis finns det därmed många stora maskiner för skogsavverkning samt hantering av timmer, men Landsbygdens Folk koncentrerade sig denna gång att titta på lite mindre produkter, saker som är relevant för mindre företag med kombinerat jord- och skogsbruk.
Bland annat kan man konstatera att det för varje år kommer allt fler redskap som passar till terränghjulingar. Det är allt från snöskär och tippvagnar till balklämmor och skotarvagnar. I år visade Yamahaåterförsäljarna en älgvagn. Det var en galvaniserad vagn med boggi där bakdelen kunde fällas ner så att man med hjälp av en handvinsch kunde dra upp den fällda älgen på vagnen och på så sätt enkelt få ut den ur skogen.
Vagnen kostar 12 320 svenska kronor inklusive vinsch.
PAT Solution i Värnamo har tillsammans med Honda MC tagit fram nya anpassade vagnar för Honda terränghjulingar. Det är tre vagnar som alla är tillverkade i Sverige.
En har tippflak och de andra två har bankare för timmertransporter.
Tillverkaren lämnar hela tio års garanti på vagnarna.
Huggarvagnarna heter LT8 och LT13. Den minsta är anpassad för Honda TRX420-serie och lastar max 800 kilo. LT13 lastar 1 300 kilo och är till för Hondas största terränghjulingar.
Vagnen med tippflak heter FS1.
En annan produkt som ökar är huggarvagnar för traktorer. Multiforest är en helt ny serie vagnar som i Sverige säljs av Trejon.
Vagnarna finns i sex storlekar från 8 till 14 tons lastkapacitet och kranarna finns med parallellföring eller som vikarmskran. Även dessa finns i flera olika storlekar.
Vagnarna kan förses med drivning och/eller hydraulisk dragbomsförlängning om så önskas.
Andra tillverkare som visade nya intressanta huggarvagnar var Farma, Möre och Kellfri. Den senare är framförallt intressant vad gäller priset. För 53 500 svenska kronor får man en huggarvagn med boggi och en lastkapacitet på 6 ton. Vagnen har teleskopiska stödben, ramstyrning och en kran som når 4,7 meter. Kranen i sin tur har vinkelled och bockad lyftarm för bästa geometri. Dessutom har kranen dubbla svängkolvar.
Kellfri har även en större vagn som lastar 9 ton och har en kranräckvidd om 6,3 meter. Den kostar 73 500 svenska kronor. Då får man vinsch på kranen och två spakts ventilpaket.
Kellfri var inte den enda firman på Elmia Wood som visade kinesiska produkter.
Företaget Traktorimport i Ed importerar den kinesiska traktorn Jinma sedan flera år. Nu har företaget börjat tillverka egna skogsmaskiner. Det är Woodtiger, en miniskotare med 3,4 tons lastkapacitet och 4,6 meters kran.
Det är en sexhjulig maskin som drivs av en trecylindrig motor på 17,9 kW (24 hk) och hydrostatdrift. Maskinen är bara 1,8 meter bred ochj väger 2 750 kilo tom. Den kommer därmed fram på de flesta ställen utan att skada underlaget. Bränsleförbukningen uppges vara så låg som 1,3–1,5 liter per timme.
Men det gäller ju inte enbart att skörda och skota ut från skogen. Skogsråvaran måste ju tas om hand vidare.
På Elmia Wood visade företaget Ingvar Persson en timmerhanterare som matar en vedprocessor. Maskinen monteras före vedprocessorn och får hydraulkraft och styrs från denna. Med timmerhanteraren är det bara att lasta med en gripklo i ett fack och därefter ser utrustningen till så det matas en stock i taget till processorn.
Pilkemaster har en ny vedprocessor som har både elmotor och kraftuttagstapp. Beroende på om det finns tillgång till trefas el eller ej kan man välja hur den ska drivas, med el eller med en traktor. Vid förflyttning fälls den 4 meter långa transportören över maskinen som sen kan kopplas efter en personbil.
På Elmia Wood finns inte enbart maskiner utan även en stor mängd tillbehör. En grej är speciella filter för motor- och hydraulolja.
Motorer som drivs av bland annat etanol och biodiesel förorenar motoroljan snabbare än konventionell drift med fossila bränslen. För att verkligen spara miljön genom användandet av förnyelsebara energislag i motorer krävs bättre filter för motoroljan. Det säger Lars Lönnstad på företaget Åhl Verkstad.
Han menar att alla pratar sig varma om etanol och biodiesel som drivmedel, men att man glömmer bort att motoroljan måste bytas betydligt oftare vid användning av dessa drivmedel.
Men det finns botemedel.
Genom bättre filterteknik kan motoroljan användas betydligt längre oavsett drivmede.
– Olja slits egentligen aldrig ut, den blir bara förorenad, säger Lars Lönnstad.
Hans företag säljer ett filter som heter Cot Oil Refiner System och består av en filterenhet som renar betydligt bättre än ett vanligt oljefilter samt en enhet som med hjälp av en värmeplatta förångar bort allt vatten i oljan.
Cot Oil Refiner System renar oljan från partiklar ner till 1 mikrons storlek, att jämföra med 40 mikron för ett konventionellt oljefilter.
I stället för att byta oljan i enlighet med instruktionsboken tar man i stället en analys på oljan och så länge den är okej är det bara att köra vidare oavsett hur gammal oljan är, säger Lars Lönnstad.
Han berättar att en analys kostar cirka 800 kronor att göra. Tanken är således inte att man ska göra analys vid varje tänkt oljebyte. Då blir ju oljan billigare än analysen.
Vid körning i skog är det många lantbrukare som föredrar diagonaldäck på traktorerna. Nu har den finska traktortillverkaren tagit fram ett erbjudande om fabriksmonterade diagonaldäck.

Priseffektivt. Traktorn, en Foton 904 med lastare och tillverkad i Kina kostar 249 000 svenska kronor och huggarvagn monterad i Sverige med delar från Östeuropa och med kran 53 500 svenska kronor.

Pilkemasters nya vedprocessor kostar 69 000 svenska kronor.

Den här trumman från finska Maaselankone rensar den klyvna veden från lös bark och spån före lagring.

Trejons nya huggarvagnar hade premiär på Elmia Wood i år.

Det här är en helt ny traktorprocessor på hjul från svenska Hypro. Max kvistningsdiameter är 40 centimeter och kranen når 7 meter. Den kostar komplett 484 000 kronor inklusive rotatorgrip och vinsch.

Den här vagnen är till för att enkelt vinscha upp en skjuten älg och köra denna efter ATV:n ut ur skogen.

Ingvar Perssons nya timmerhanterare kostar 19 000 svenska kronor och underlättar matningen till en vedprocessor väsentligt.

Tjeckiska Novotny är en miniskotare på 6 500 kilo. Den lastar 5 000 kilo och har en fyrcylindrig Cumminsmotor på 60 kW (82 hk).

Nya Woodtiger GJ30 6WD är en smidig miniskotare med 38 centimeters markfrigång och runtomgående rotator och 0,18 kvadratmeters griparea i klon.

Intressant ekipage. Huggarvagn med korg och en kranmonterad vedskördare. Med denna kan man klippa träd upp till 23 centimeters diameter samt göra ved av dem rakt ner i korgen.

Valtra erbjuder sina kunder fabriksmonterade diagonaldäck. Här 16.9-34 på en Valtra A72.

Elmia Wood besöks av folk från hela världen. Nästa mässa är 2013, men däremellan arrangeras Skogs Elmia, även det i Jönköping, år 2011.

Elmia Wood besöks av folk från hela världen. Nästa mässa är 2013, men däremellan arrangeras Skogs Elmia, även det i Jönköping, år 2011.

Relaterade artiklar