ANNONS

Energieffektivitet på Borgeby

Energi på båda hållen, det var det genomgående temat årets Borgeby Fältdagar.

Olika sätt att producera förnyelsebar energi samt förmågan att göra av med så lite energi som möjligt när man bedriver växtodling var några av huvudinslagen på Borgeby Fältdagar 2012.
Solceller, vindkraftverk, flispannor och biogasanläggningar trängdes i ett nytt gemensamt tält om energi. Det fanns egentligen inga stora nyheter, men det var intressant att man samlat allt på ett ställe.
Ett nytt grepp var däremot en bana där alla besökare hade möjlighet att köra en traktor med ansluten bränsleförbrukningsmätare. Genom att lasta rundbalar och flytta dessa genom en serpentinbana på tid fick man se hur bränslesnålt man kunde utföra detta arbete. Hela insatsen tog cirka 5 minuter och bränsleförbrukningen var allt från 0,15 till 1,1 liter från den bästa till den sämsta av de som tävlade. Hemligheten för att få liten bränsleförbrukning var att vara försiktig med gaspedalen och i stället använda powershiftväxellådan för att reglera farten.
Viktigt för att erhålla liten bränsleförbrukning är även att ha bra däck med rätt lufttryck. På åkern ska lufttrycket vara litet medan det behövs ett större tryck vid transport på väg.
Svenska Trelleborg visade nya däck på mässan. Det är TM 1000 som jämfört med nuvarande TM 900 framförallt är bättre vid transporter på väg. Däcket är mjukare och ger bättre komfort och kan köras med låga 0,4 bar ända upp i 40 km/h.
Danska Dal-Bo har tagit fram en frontkultivator med intressanta egenskaper. Maskinen bärs på två främre hjul med vilka man ställer in arbetsdjupet medan traktorns frontlyft ska sänkas fullt. Jordsökningen sker med kultivatorpinnarna och man har således ingen toppstång som pressar maskinen framåt.
Kultivatorpinnarna har hydraulisk stenutlösning samt är infästa i en konstruktion som medför att de kan röra sig 20 centimeter i sidled. Därmed kan man svänga med maskinen nere i marken vilket är bra när man kör åkrar med oregelbundna ytterkanter.
Maskinen heter Dal-Bo FrontGruber och finns i 3, 4 och 6 meters arbetsbredd. Den lilla har en fast ram och den bredaste har hydraulisk ihopfällning. För fyrametersversionen kan man välja på fast ram och hydraulisk ihopfällning.

Nya TM1000 från Trelleborg finns i dimensionerna 710/60R42, 710/75R42, 710/70R42 och 900/60R42 som bakdäck samt i 650/65R34, 650/60R34 och 600/70R30 som framhjul.

Vitryska Belarus har varit borta från den Västeuropeiska marknaden några år då traktorerna inte uppfyllt avgaskraven. Nu finns Belarus med motorer som uppfyller avgaskrav steg IIIB och på Borgeby visades modellen 920.4 med 90 hästars motor. Det är en enkel traktor med ett tilltalande pris.

Belarus 920.4 har golvpedaler och mekanisk transmission.

Dal-Bo FrontGruber kostar 128 500 kronor i tre meter bred version och 231 900 kronor i sex meter bred version.

Tyska Westermann har en ny sopmaskin för redskapsbärare, frontlastare och lastmaskiner. Den kostar 32 900 kronor i 2,5 meters utförande. Den har en heltäckande huv för att minimera dammbildningen vid arbetet.

Gropen är en viktig sak på Borgeby Fältdagar. I år var den färändrad och bestod av fyra olika jordarter; styv lera, lätt lera, mulljord och en sandjord. Besökarna kunde se rotutvecklingen i olika grödor i de fyra jordtyperna.

Evergreen ILF S1000 är en redskapsbärare som har en kranarm som kan användas till släntklippning. Maskinen har en fyrcylindrig John Deeremotor på 103 kW (140 hk) och hydrostatisk transmission. Den driver och styr på alla fyra hjulen.

Relaterade artiklar