ANNONS

Flera sätt för dubbelmontage

Dubbelmontage på traktorer kan vara krångligt. Inte nog med att det ofta är stora och otympliga däck med följar som ska rullas fram och passas till traktorns originalhjul, sen ska de hels även sitta kvar när man kör. De flesta lantbrukare har kört runt och lyssnat till ett “klackande” ljud som kommer från spännare som lossnat och ligger i fäljtrumman och slår. När man justerar den spännaren och drar åt lossnar i stället en annan. Dessa system är i dag ute ur bilden, inte enbart för att de lossnar, det behövdes så många till stora traktorer att man fick ta hjälp av en hel skottkärra för att få fram alla till traktorn.
NilehnTeknik har kollat upp vad som finns på marknaden just nu. Vi finner bland annat ett system med navmontage. Det finns flera tillverkare av dessa system. Fördelen är att de sitter fast säkert medan nackdelen är att man behöver disk även på dubbelmontaget.
De senare modellerna av spännare är av en kraftigare konstruktion så att man bara behöver fyra stycken oavsett traktorstorlek. Det som skiljer är spännarnas storlek. För flera faberikat har man en modell för traktorer under 147 kW (200 hk) och en modell över.
Det normala är att man monterar fästpunkten på standardhjulet i bultarna mellan fälj och disk. Eftersom en del traktorer har helsvetsade fäljar finns det även modeller som kan använda hål längre in mot centrum för fästena. Då har man en distansplatta mellan fälg och spänne längt ute för att vinkeln ska bli rätt.

Grippen Wheels med två typer av fäste, krok till vänster eller kalottmutter till höger.

Grippen Wheels med två typer av fäste, krok till vänster eller kalottmutter till höger.

Stocks dubbelmontage. Överst med fästet i bulten mellan fälj och disk och nederst med fästet i ett hål närmre centrum.

Centrummontage från Nordisk Däckimport.

Relaterade artiklar