ANNONS

Foodtech-bolag får draghjälp av Try Swedish på livsmedelsmässa

I dag och i morgon deltar flera omtalade foodtech-bolag i Try Swedish samlingsmonter på Nordic Organic Food Fair (NOFF) i Malmö – den största industrimässan för ekologiska, hållbara och veganska livsmedel i Norden. Konceptet Try Swedish används av Business Sweden på marknader runt om i världen för att främja svenska livsmedel och öka den svenska livsmedelsexporten.
– Vi satsar, precis som företagen, långsiktigt på livsmedelsexporten och deltar därför på ett tiotal internationella livsmedelsmässor. Vår ambition är att ständigt utveckla inköpssamarbeten och projekt på olika marknader runtom i världen, säger Maria Varnauskas, Program Manager Try Swedish, Business Sweden.

På senare år har åtskilliga svenska startups inom livsmedelsindustrin utvecklat och anpassat sina produkter till följd av klimatförändringarna. Flera företag tillhandahåller produkter som är veganska och som använder alternativa proteinkällor till kött. Många av dessa foodtech-bolag har nu möjlighet att satsa på expansion till nya marknader efter att framgångsrikt tagit in kapital.

– Det är roligt att flera av de yngre företagen med veganska produkter är redo att satsa på export och tillsammans med andra etablerade ekologiska företag är med oss i den svenska samlingsmontern på NOFF. Äntligen kan vi träffa representanter från livsmedelsindustrin runt om i världen, nätverka och utbyta erfarenheter igen, säger Elina Uebel, projektledare Try Swedish, Business Sweden.

I år ställer 10 svenska företag ut tillsammans med Business Sweden i den svenska samlingsmontern för Try Swedish:

•    Alex&Phil, ekologisk barnmat som är gluten- och mjölkfri.
•    Bärta, ekologiska och växtbaserade burgare gjorda på ärta.
•    Camelina of Sweden, ekologisk olja och frön från camelinaväxten.
•    Get Raw / Dig, veganska och ekologiska snacks.
•    Hooked, veganskt alternativ till tonfisk.
•    Huj Foods, veganska smörgåspålägg.
•    Messob, granola och gröt gjorda på teff.
•    Oh Mungood, ekologiska och växtbaserade burgare gjorda på mungböna.
•    Smakis/Buythebox, ekologiska och funktionella juicedrycker.
•    Stockeld Dreamery, vegansk ost.

– Många av företagen ligger i startgroparna av sin internationella expansion. Då fungerar NOFF utmärkt som en testarena för att få en försmak av vad utländska inköpare tycker om deras produkter och vad som kanske behöver utvecklas och anpassas för att attrahera konsumenter på olika marknader, säger Maria Varnauskas.

Business Sweden välkomnar andra livsmedelsföretag som deltar i mässan att besöka montern. Det är ett bra sätt att komma i kontakt med utställande företag och ta del av deras erfarenheter samt få goda råd och tips av Business Sweden inför en förestående expansion.

Relaterade artiklar