ANNONS

Försäljningen av livsmedel har minskat markant

Rensat för prisökningar enligt Konsumentprisindex estimeras försäljningen i dagligvaruhandeln ha minskat med 5,6 procent under 2022, och under december var motsvarande minskning 10,6 procent, visar branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Siffrorna avser mängden livsmedel som sålts under helåret 2022 respektive december 2022. Eftersom priserna stigit kraftigt så ökar trots allt livsmedelsförsäljningen mätt i kronor och ören.
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade då med 5,7 procent under 2022 jämfört med 2021 enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. I december uppgick försäljningstillväxten till 7,6 procent. Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker har varit historiskt hög och uppgick under 2022 till 11,3 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Detta gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln för året kan estimeras till -5,6 procent. Under december månad uppmättes 2022 års högsta prisökning, priserna på livsmedel och alkoholfria drycker ökade med 18,2 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex. Det ger en estimerad prisjusterad försäljningsutveckling i dagligvaruhandeln på -10,6 procent under december månad.

– Rensat för prisökningar har 2022 har varit ett historiskt svagt år för svensk dagligvaruhandel. När pengarna i plånboken räcker till mindre på grund av prisökningar blir konsumenterna mer priskänsliga. Vi ser ett förändrat konsumentbeteende där det köps färre eller billigare varor. Samtidigt möter butikerna högre kostnader i flera led och det har blivit allt tuffare för en bransch som redan har låga marginaler, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningen i butik ökade under 2022 med 7,1 procent. E-handelsförsäljningen uppvisade en negativ tillväxt om 17,0 procent under 2022. E-handel med hemleverans minskade med 10,3 procent och upphämtning i butik med 23,7 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i december till 4,2 procent. För helåret 2022 uppgick e-handelsandelen till 4,5 procent.

– Under 2022 öppnade samhället upp igen efter pandemin och konsumenterna sökte sig tillbaka till butikerna. Som en följd av det har e-handeln minskat, men från höga nivåer. E-handelsandelen för året landade på 4,5 procent, vilket kan jämföras med 2019 då den uppgick till 2,6 procent, avslutar Karin Brynell.

Kalendereffekten för december beräknas till -0,2 procent. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 7,8 procent under december månad. Kalendereffekten för 2022 beräknas till -0,1 procent, vilket ger en kalenderkorrigerad försäljningsutveckling på 5,7 procent. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under 2022 till -5,6 procent.

Under årets fjärde kvartal uppgick försäljningsutvecklingen till 7,6 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 8,4 procent och i e-handeln minskade försäljningen med 7,4 procent.

Relaterade artiklar