ANNONS

Försäljningen av livsmedel ökar i Sverige

Under mars månad ökade försäljningen av livsmedel i Sverige med 6,7 procent jämfört med samma månad år 2023. Påsken var en av anledningarna till att svenskarna köpte mer mat i mars i år.

Siffrorna kommer från Svensk Dagligvaruhandels dagligvaruindex som anger att påskens effekt är hela 2,7 av de 6,7 procenten.
– För fjärde månaden i rad har vi en ökad försäljning av livsmedel i Sverige, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i mars till 7,2 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 3,0 procent. Hemleverans minskade med 6,2 procent och upphämtning i butik ökade med 1,4 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i mars till 4,2 procent.

– I mars var det den fysiska butiksförsäljningen som bidrog till dagligvaruhandelns positiva utveckling. I januari och februari drevs den totala tillväxten i stället av positiva utvecklingstal i såväl de fysiska butikerna som inom e-handeln. Trots en negativ månadsutveckling har e-handeln visat på tillväxt under det första kvartalet, avslutar Karin Brynell.

Den totala försäljningsutvecklingen under årets första kvartal uppgick till 6,4 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Försäljningsutvecklingen ökade med 6,5 procent i fysisk butik och med 4,8 procent i e-handeln.

Kalendereffekten för det första kvartalet beräknas till 2,2 procent och den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,2 procent. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under kvartalet till 2,8 procent.

 

Relaterade artiklar