ANNONS

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade i mars trots jättelyft i fjol

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,0 procent under mars 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Mars 2021 är första månaden där utvecklingen jämförs med en månad som påverkats av pandemin. Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning minskade med 3,3 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen nådde i mars en ny rekordnivå och uppgick till 7,8 procent. Försäljningstillväxten i e-handeln uppgick till 109,1 procent. Hemleverans ökade med 56,1 procent och upphämtning i butik med 197,7 procent.

– Förra året hade mars exceptionella utvecklingstal i fysisk butik till följd av den utbredda bunkringen av framför allt skafferi- och hygienprodukter. Försäljningsutvecklingen i mars är därmed föga förvånande negativ, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel.

– E-handelsandelen nådde i mars en ny toppnivå för tredje månaden i rad. Mönstret är detsamma som under de senaste månaderna, det vill säga att ökningen främst kommer från upphämtning i butik. Den delen stod för 53 procent av e-handelsförsäljningen i mars, avslutar Karin Brynell.

Den totala försäljningsutvecklingen under årets första kvartal uppgick till 3,0 procent, jämfört med samma kvartal föregående år. Försäljningsutvecklingen minskade med 1,3 procent i fysisk butik och ökade med 127,6 procent i e-handeln.

Kalendereffekten beräknas till 3,2 procent till följd av att stora delar av påskinköpen skedde i mars i år, jämfört med i april i fjol. Den kalenderjusterade totala försäljningsutvecklingen uppgick i mars till -2,2 procent.

Dagligvaruindex för april publiceras 12 maj.

Relaterade artiklar