ANNONS

Framtidens teknik med Cat

Caterpillar har en vision om ett fossilfritt 2025. För att nå dit och för att utveckla andra tekniska lösningar finns många idéer. Pons produktchef Kristian Johansson är med i Caterpillars utvecklingsgrupp och siar om framtiden.

En vision är en framtidssyn, en bild av ett önskvärt tillstånd. Caterpillars vision presen­terades i början av 2000­-talet.

– När den kom kändes det väldigt långt bort, var det ens möjligt? Nu när det är tio år kvar kan vi blicka tillbaka och se att det faktiskt hänt och händer enormt mycket. Caterpillar lägger enorma resurser på utveckling och i många fall går det med rasande fart, berättar Kristian Johansson.

HAMBURGERINDUSTRIN HJÄLPTE TILL
För några decennier sedan var det inte lika vanligt med samma nytänkande i branschen men Caterpillar såg i samband med visionen vilken potential som fanns och började kraftsamla och knyta åt sig kompetens och exper­tis. En rolig och talande anekdot för utvecklingsviljan var när Cat ville ta fram och förbättra sina touchdisplayer.

– Då tog Caterpillar in människor från McDonald’s eftersom hamburgervärlden hade erfarenhet av hur touchdisplayer klarar fett och olja. Man vågade tänka nytt för att få rätt kunskap och nya tankesätt i koncernen, berättar Kristian.

KOMBINATION AV OLIKA TEKNOLOGIER
Ser man i ett bredare perspektiv så handlar Caterpillars framtidsarbete om ett helhetstänkande där flera delar vävs ihop. Teknik, körsätt, beteende och intelligenta stödsystem.

– Ta till exempel nya Cat Grade control med Assist som automatiserar grävarbetet. Eller Product Link och Vision­Link som börjar bli standard och gör att du kan följa maskinernas status, förbrukning och arbetsprocess online i realtid, berättar Kristian. Ett annat exempel är Caterpillars hybridteknik som är unik i sin definition. Den omfattar mer än bara det tradi­tionella tankesättet som handlar om alternativa drivkällor.

– Enligt Caterpillar är hybridtekniken en samling av olika teknologier för att ge starka och effektiva maskiner med låg bränsleförbrukning, bra körupplevelse och hög kostnads­effektivitet. Caterpillar är ensam om sitt tankesätt och i sitt breda utbud av hybridmaskiner, säger Kristian.

– Inom några år kan vi säkert se andra drivkällor än idag, sen får vi se om det är bränsleceller, turbinmotorer eller något annat. Utmaningen är att maskinerna ska kunna hålla samma produktionsnivå. Ny miljömedveten teknik ska inte backa i produktivitet, betonar Kristian.

GPS, LASER OCH DRÖNARE
Förutom alternativa drivkällor finns många andra intres­santa lösningar som blir mer förekommande inom de närmaste åren.

– Jag tror det blir vanligare att en operatör hanterar flera maskiner på en arbetsplats, till exempel vid ett asfaltverk eller betongstation där material ska flyttas och matas från bestämda platser. Transportcykeln kan programmeras och hanteras via både GPS och laserteknik som känner av var högarna är och vilka mängder som ligger i varje hög. Likaså tror jag tekniken med drönare blir alltmer vanlig på sikt, säger Kristian.

– De nya teknikerna utvecklas i rasande fart och det är endast våra egna tankar som sätter gränserna.

Relaterade artiklar