ANNONS

HELT NY FORD RANGER DEBUTERAR MED MER KRAFT, FUNKTIONER OCH TEKNIK

Helt nya Ford Ranger – det senaste tillskottet bland de nya, globala fordon som Ford nu lanserar – gör sin världsdebut idag på bilmässan Australian International Motor Show i Sydney.

Den nya modellen framträder redan från början som en tydlig segmentledare tack vare förbättrad styrka och säkerhet samt enastående dragkraft. Den nya modellen bygger vidare på Ranger-arvet. Den bjuder kunderna på en rymlig och bekväm interiör fullmatad med praktiska funktioner samt sofistikerade köregenskaper som man normalt inte upplever i en pickup.

Nya Ranger hör till de tekniskt mest välutrustade i segmentet. Den baseras på en ny global plattform för kompakta pickupfordon från Ford – det senaste resultatet av satsningen One Ford – och Mazda. Den ersätter de två pickupplattformar som används idag och innebär att kunder världen över får möta en pickup i ny skepnad.

Den nya modellen bygger på innovation och kommer att erbjuda bl.a. ett nytt system med bakåtriktad kamera, röststyrning, släpbalansering och adaptiv lastkontroll. Under de närmaste månaderna kommer Ford att presentera fler tekniska nyheter i nya Ranger.

Nya Ranger kommer att säljas i fem världsdelar och mer än 180 länder. Den kommer att erbjudas som en heltäckande serie – med fyra olika hyttstilar, 4×2- och 4×4-drift, två höjder och upp till fyra serier, beroende på marknad.

”Vi har använt oss av kompetens från hela världen när vi tagit fram nya Ford Ranger”, berättar Derrick Kuzak som ansvarar för den globala produktutvecklingen. ”Genom att fokusera våra globala resurser på en enda ny plattform har vi kunnat ta fram viktiga förbättringar, tekniker och funktioner som vi tror att ägarna kommer att uppskatta. Dessutom har nya Ranger en imponerande bränsleekonomi som i sig är anledning att köpa den nya modellen.”

Nya Ranger återspeglar de kunskaper Ford skaffat sig om kunderna, deras behov och önskemål världen över.

”De kompakta pickupmodellerna är väldigt viktiga för våra kunder i stora delar av världen”, säger Jim Farley, som är chef för marknadsföring, försäljning och service. ”För många är det den enda bilen i hushållet och man är beroende av den för sin försörjning. Då behöver man en pickup som man verkligen kan lita på – och vi är övertygade om att våra kunder kommer att bli förvånade över alla nya, smarta funktioner som vi tror kommer att underlätta deras vardag. Vi vet att våra kunder blir alltmer intresserade av funktioner, tekniker, utrymme och komfort som påminner om en det man får i en vanlig personbil. Ranger tillmötesgår dessa önskemål.”

Helt ny modell som tar vara på ett starkt arv

Sedan lanseringen 1997 har Ranger blivit en stor framgång i Europa. Det är ett av Fords mest populära pickupmärken i världen sedan nästan 20 tillbaka. Ranger är känd för att vara en tålig arbetshäst som fraktar tunga laster, drar släp och klarar tuffa vägförhållanden.

Nya Ford Ranger har ännu mer kapacitet och har dessutom fått en ny, modern form som utstrålar styrka och tålighet.

Tack vare en ny chassisram, nya hjulupphängning fram och bak och en ny styrning har Ranger fått större lastkapacitet och utökad dragförmåga. Till den nya modellen kan kunderna välja mellan tre nya bränsleeffektiva drivlinor, däribland två avancerade Ford Duratorq TDCi-dieselmotorer av common rail-typ, och nya energisnåla sexväxlade automatiska och manuella växellådor. Lägg sedan till nya chassi- och säkerhetsfunktioner och bilden av en ny, marknadsledande pickup klarnar.

Ranger har den flexibilitet som krävs för alla uppgifter i hemmet eller på jobbet.

Kanske är den nya designen mest påtaglig i interiören, som är mer rymlig än man tidigare upplevt i det här fordonssegmentet och som gör bilkörningen bekvämare och tystare. Dessutom erbjuds en lång rad tekniska funktioner.

Den Ford Ranger XLT med dubbelhytt i färgen Aurora Blue som visas på bilsalongen i Sydney har en kraftfull men bränsleeffektiv ny Ford Duratorq TDCi 2,2-liters, 150-hästars dieselmotor med ett imponerande vridmoment på 375 Nm.

”Den nya Ranger som vi nu presenterar för hela världen visar vad vi kan uppnå genom att dra nytta av kraften i konceptet One Ford”, kommenterar Gary Boes, som ansvarar för den nya plattformen.

”Nya Ranger svarar upp mot vad pickupkunder världen över efterlyser och har utvecklats av ett team med svårslagen kompetens. Den nya modellen har testats i tuffast tänkbara förhållanden på fem kontinenter. Med Ranger visar vi hur mycket vi respekterar pickupägarna, och vi är övertygade om att de i sin tur kommer att känna respekt för Ranger”, säger Boes.

Samtida formspråk både ute och inne

Nya Ford Ranger har en lite kaxig närvaro, med en modern exteriör präglad av märkets väletablerade personlighet. Formgivarna har döpt det nya uttrycket till “21st Century Tough”.

En välformad, muskulös och självsäker form signalerar den styrka och den förmåga man kan förväntas sig av en ultramodern pickup. Men estetiken förmedlar också en mer sofistikerad och förfinad stil som kanske framför allt attraherar yngre och nya kunder.

”I många delar av världen har Ranger fått en ny roll”, förklarar chefdesignern Craig Metros.  ”Den är fortfarande ett arbetsfordon som måste ha en tålig interiör och god lastkapacitet, men för många köpare har bilen också en annan roll: som hushållsbil med krav på bekvämlighet och mer konsumentvänliga funktioner.”

Enligt Metros visar globala kundundersökningar att smaken har stora likheter världen över trots geografiska avstånd.

Även om behov och förväntningar skiljer sig åt mellan de 180 länder som Ranger kommer att säljas i kommer designen att väcka lika stor uppmärksamhet överallt.

”God design varar länge och överskrider nationsgränserna”, säger Metros. ”Det går inte att lura kunderna med ytligt pynt. Först och främst är det här en robust bil som ser till att jobbet blir gjort.”

Metros berättar att Ranger har fått ett nytt, tufft yttre men inte på det utmejslade sätt som utmärker Fords större amerikanska pickuper i F-serien. Den samtida designen fungerar lika bra utanför trendiga restauranger i Sydney eller Stockholm som på motorvägen eller på landet.

Pickupmodellerna har flera olika användningsområden. Därför kommer Ford Ranger att erbjudas i många olika utföranden, från enklare arbetsfordon med en interiör som kan spolas av efter arbetsdagen till de mer avancerade, och ännu inte presenterade, modellerna Ranger Limited och Ranger Wildtrak.

Det bästa i Fords designspråk har tillämpats på interiören. Med inspiration från ergonomiskt utformade verktyg som DEWALT®1, och med instrumenten inneslutna på ett sätt som påminner om G-Shock®2-klockor har formgivarna blandat form och funktion samtidigt som de säkerställt att all information är tydlig för förarna.

”Om man tittar noga ser man att oavsett modell har vi hållit oss till den grundläggande layouten och designen”, förklarar Metros. ”Formerna och panelerna i interiör och exteriör är identiska.”

Stor omsorg har ägnats också åt de minsta detaljerna, så att varje modell utmärks av hög kvalitet och hantverkskänsla. Kupén utstrålar genomgående en premiumkänsla, från materialval på panelerna till färger.

För instrumentpanelen har man använt en formgivning anpassad till moduluppbyggnad – t.ex. med kontroller för radio, värme och ventilation – så att man får en hög kvalitet utan störande hål eller luckor.

Enligt Debbie Pascoe, som ansvarar för färger och klädsel, har man valt material som är extra hållbart. Sätena måste givetvis vara bekväma men också klara av yrkesmässig användning.

”Den som kör en pickup behöver i regel gott om utrymme. Vi har därför utvecklat en interiör som är bekväm, lätt att stiga in i och ut ur med reglage som är lite större så att man kan hantera dem iklädd arbetshandskar. Det är viktigt att kupén är lika tålig som resten av bilen. Men det behöver inte innebära att den är obekväm”, avslutar hon.

Materialen i kupén måste tåla mer än i en vanlig personbil. Sätena och sätesfickorna måste klara av hårdhänt hantering, t.ex. att man förvarar verktyg i dem. Dörrpanelerna måste stå emot smutsiga arbetskängor. Men dessutom vill kunderna i allt högre grad ha en snygg och bekväm interiör som fungerar också utanför arbetstid.

”Vi har tänkt på att pickuper ofta används som familjebil i många delar av världen”, säger Pascoe.

Man får lätt plats med tre passagerare i den andra raden i nya Ranger med dubbelhytt. Man har gott om utrymme för knäna och ett större utrymme för fötterna mellan B-stolpe och säte. Det innebär att det nu blir lättare för baksätespassagerarna att komma in i och ut ur bilen.

Det finns upp till 20 olika förvaringsplatser inne i hytten. I modeller med dubbelhytt finns fickor på alla fyra dörrarna med plats för vattenflaskor. På utvalda modeller finns en nedkyld mittkonsol som kan användas för drycker. Handskfacket är tillräckligt stort för en bärbar dator. För mobiltelefoner och andra mindre föremål finns förvaringsutrymmen i konsolen.

Under baksätena finns ett praktiskt förvaringsutrymme för elektronisk utrustning och mindre paket. På vissa modeller med dubbelhytt finns armstöd med mugghållare i baksätet.

Flera olika nya funktioner bidrar till en bättre bränsleekonomi. Med samma avancerade simuleringsteknik som formel 1-teamen använder har Fords tekniker gjort mer än 1 000 aerodynamiska simuleringar för att finjustera bilens form.

Man kom fram till att en hård linje överst på stötfångaren delade upp vindströmmen och minskade motståndet. Aerodynamiska tester ligger också bakom att bakljuset fått en mer lodrät placering, att A-stolparna optimerats och att man lagt till en mindre spoiler bak. Den främre läppen styr luftflödet under bilen, vilket ger en betydande minskning av luftmotståndet.

”Alla små minskningar av luftmotståndet ger tillsammans en bättre bränsleekonomi”, konstaterar Metros.

Mer kraft under huven – tre nya motorer

Nya Ranger har fått en slimmad kropp, så de flesta musklerna syns inte utan göms under motorhuven. De nya drivlinorna har utvecklats i syfte att erbjuda kunderna bästa tänkbara kombination av kraft och vridmoment.

Ranger introducerar nya diesel-motorer för Fords globala utbud av kompakta pickupfordon:

En ny 2,2-liters Ford Duratorq TDCi I4 dieselmotor med ett maximalt vridmoment på 375 Nm och en effekt på 150 hästkrafter (110 kW).
En mycket följsam och effektiv, ny 3,2-liters Ford Duratorq TDCi I4 dieselmotor med ett maximalt vridmoment på 470 Nm och en effekt på 200 hästkrafter (147 kW).
I vissa länder kommer även en ny 2,5-liter bensinmotor att erbjudas (inte aktuell för Sverige).

”Det helt nya motorutbudet visar hur angelägna vi är om att göra Ranger till det bästa alternativet för kunderna”, säger John Tatge, chefsingenjör för Ranger. ”Vi använder oss av Fords mest avancerade motorteknik för att göra Ranger till det självklara valet både utifrån styrka och bränsleekonomi, inte minst med våra världsledande Duratorq-dieselmotorer. Deras vridmoment kommer att dra till sig kunder.”

Rangers nya motorer är utvecklade i Australien men testade i hela världen. De klarar av de olika bränsleblandningar som finns i världen med olika oktantal.

Utvalda Ranger-drivlinor har ett lägre motorvarvtal och mindre slitage; sexväxlad automat och manuell växellåda finns för flera av modellerna. Den förbättrade bränsleekonomin och andra funktioner som underlättar underhåll och service bidrar till att minska ägandekostnaderna.

”Det här är förarens bil”, säger Rob Sharples, chef för motorprogrammet. ”Den är skön att köra och förarens input och fordonets automatik fungerar harmoniskt tillsammans.”

Transmissioner och slutväxelförhållanden har finjusterats för att ge exceptionell acceleration, utmärkt bränsleeffektivitet, god dragkraft och låg bullernivå.

Modellerna med fyrhjulsdrift har en väl beprövad, elektroniskt styrd transferlåda som gör att föraren snabbt kan växla mellan två- och fyrhjuligt med ett reglage på konsolen. Om extra vridmoment eller bromskraft vid körning i motlut krävs kan Low Range-växling aktiveras.

Certifieringen av bränsleförbrukningen kommer att ske närmare produktionsstarten, men Fords prognos är att de nya Ranger-motorerna kommer att ge väsentliga besparingar.

Nya nivåer vad gäller körkvalitet och chassikontroll

Ranger har fått ett helt nytt chassi som ger personbilsliknande komfort, lättare styrning, exaktare hantering och förstärkt stabilitet på vägen.

Prestandan vid terrängkörning har förstärkts med en styvare ram, markfrigång på upp till 232 mm och komponenter som fått en mer skyddad placering ovanför chassiramen.

Trots en hjulbas som ökats till 3 220 mm och en större spårvidd – 1 560 mm för 4×4-modellen och 1 590 mm (fram och bak) för 4×2-modellen – är nya Ranger lätt att manövrera vid parkering och på smala stadsgator.

Kuggstångsstyrningen har utformats så att man får robusta prestanda samtidigt som styrningen blivit mer precis.

En helt ny framhjulsupphängning, med spiralfjädrar, har medgett en bättre tuning av de övre och nedre länkarmarna. Hjulupphängningen är liknande för två- och fyrhjulsdrift men har unika egenskaper och specifika inställningar för dämparventiler och fjädring på varje modell för att ta hänsyn till skillnader i vikt, tyngdpunkt, vridmoment och utväxling.

Också bakvagnen har fått en ny hjulupphängning med bladfjädrar, som ger en fast men bekväm körning under olika vägförhållanden och klarar tung last.

Den bakre hjulupphängningen hanterar hög fart på grusväg, vanligt bl.a. i Sydamerika, utan att fordonet råkar i obalans.

Rangers elektriska komponenter och luftintag är högt placerade, med tanke på de länder där kraftiga skyfall gör att bilen måste kunna köras med vatten på vägarna.

Bromssystemet har under testning utsatts för extrema miljöer – från minus 30 grader i norra Sverige till hettan i Death Valley i Kalifornien, från stadstrafik och Autobahn till den australiska vildmarken.

Det här ledde fram till segmentets största bromssystem, med utmärkt motståndskraft inte minst vid maximal last. Medan andra system försvagas och stoppsträckorna växer med tiden har Ranger fått ett system som utvecklats för att hålla.

Ranger kommer att vara standardutrustad med Fords elektroniska stabilitetsprogram (ESP) som omfattar antispinnsystem för fyra hjul, bakdifferential och tippningsskydd.

Ranger hör till sitt segments ledare med en exceptionell dragkraft och ett stabilt väggrepp tack vare släpbalansering och adaptiv lastkontroll.

Om släpet börjar svaja aktiveras bromsarna separat för att sakta ned fordonet. Den adaptiva lastkontrollen fastställer storleken på lasten och vidtar åtgärder för att ge en så stabil körning som möjligt.

Som alla dagens Ford-produkter har nya Ranger utvecklats för att erbjuda heltäckande säkerhet och skydd. Den har en skyddande kaross i ultrastarkt stål som skyddar förare och passagerare vid en kollision.

Avancerad datormodellering har använts för att förbättra Rangers krockegenskaper. Mer än 9 000 krocksimuleringar genomfördes innan man började krocktesta bilen på riktigt.

Nya Ford Ranger erbjuder också nya passiva säkerhetsfunktioner, t.ex. är krockskyddsgardiner standard oavsett hyttmodell.

Andra funktioner – såsom parkeringshjälp och en ny bakåtriktad kamera – underlättar för föraren och minskar risken att fotgängare blir påkörda.

Lastkapacitet

Fem personer i arbetslaget? På väg med stora verktyg, byggmaterial, sand eller grus? Fullastad med varor till den lokala grönsaksmarknaden? Oavsett vad du har i lasten förvarar du det enkelt i lastutrymmet till nya Ford Ranger med dubbelhytt – också med bilen full av passagerare.

Lastutrymmet i den nya dubbelhyttsmodellen är mer än 100 mm bredare än förut: 1 549 mm x 511 mm och med en maximal lastbredd på 1 560 mm. Volymen är imponerande 1,21 kubikmeter.

Bredden mellan hjulhusen är 1 139 mm på alla modeller. Det finns särskilda fickor ovanför hjulhusen där man kan förvara virke. Det gör att plywood eller gipsplattor kan förvaras liggande. Bredden därbak, överst i lastutrymmet, är 1 330 mm.

Ny från grunden – och fler nyheter är på väg

Det är inte ofta som tekniker och formgivare ges möjligheten att bygga upp en ny pickup från grunden – nya Ranger visar hur väl Ford tagit vara på det här tillfället.

När tillverkningen börjar om mindre än ett år kommer nya Ranger att ange standarden inom många kategorier: attraktiv design, goda vägegenskaper och god komfort, ett chassi som klarar terrängkörning och klassledande drivlinor som är bränsleeffektiva och rena.

Ny Ranger kommer att produceras på tre volymfabriker på olika håll i världen, placerade med tanke på regional räckvidd inte minst i tillväxtområden.

Produktionen inleds till sommaren i thailändska Rayong för Asien och Stillahavsregionen. Också fabriker i Argentina och Sydafrika håller på att byggas om för tillverkningen av Ranger. Den nya plattformen innebär helt nya samordningsmöjligheter i produktionen av Ford Ranger.

Enligt planerna kommer Ranger inte att introduceras i Nordamerika, men den kommer att säljas i 180 länder. Det gör att den blir en av Fords mest geografiskt spridda produkter. Det visar hur viktiga kompakta pickuper är för kunder i många delar av världen och hur viktig Ranger är i Fords globala produktportfölj.

Ranger symboliserar också Fords nya, mer effektiva sätt att använda sig av sina globala produktresurser. Produktutvecklingsgruppen har haft sitt huvudkontor i Melbourne, Australien. Anläggningarna i Broadmeadows och Geelong utgjorde en perfekt bas för det globala Ranger-teamet.

”Konceptet One Ford innebar att vi kunde samla alla våra krafter för att skapa nya Ranger”, säger Kuzak. ”Med tanke på hur viktiga kompakta pickuper är världen runt, var den här modellen självskriven som vår nästa globala produkt.”

De närmaste månaderna kommer Ford att visa upp flera medlemmar i den nya Ranger-familjen.ranger_01_hr_large

Relaterade artiklar