ANNONS

Nytt hybridlok sparar 60 ton koldioxid i Audi-fabriken

En Audi som går på räls, och som dessutom minskar koldioxidutsläppen med 60 ton varje år. Det nya 1 000 hästkrafter starka hybridloket är navet vid Audi-fabriken i Ingolstadt, Tyskland och levererar såväl delar som färdiga bilar. –  Den nya järnvägstekniken ger mer ekonomiska och energieffektiva tågtransporter med låga utsläpp, säger Johann Schmid, chef över järnvägen vid Audi-fabriken i Ingolstadt.

Det nya loket har utvecklats av Alstom och är utrustad med hybridteknik med såväl en elmotor som en dieselmotor. På Audi-fabriken i Ingolstadt finns totalt 18 kilometer räls vilka binder ihop området där närmare 600 000 Audi-bilar produceras varje år. Dagligen anländer 15 tåg med pressade karossdelar, motorer, växellådor och dessutom färdigbyggda bilar från andra tillverkningsplatser som ska levereras till sin nya ägare – samtidigt som bilar tillverkade i Ingolstadt lämnar fabriken med tåg.

Batteriet ger två timmars eldrift och laddas med koldioxidneutral el

17 lokförare ser varje dag till att vagnar med bildelar som ska monteras och färdigbyggda bilar är på rätt plats vid rätt tidpunkt. En vanlig dag är ett lok med om upp till 75 växlingar och är i drift 3 800 timmar per år. Tack vare det nya hybridlokets batteri kan loket köra i upp till två timmar på enbart eldrift, vilket gör att tågen nu rullar helt emissionsfritt i fabriksbyggnaderna. Under raster laddas dessutom lokets batteri med koldioxidneutral el. Sedan början av 2012 kommer all el vid Ingolstadt-fabriken från förnyelsebara energikällor, och Audi har som mål att göra fabriken helt koldioxidneutral.

Mindre än halva dieselförbrukningen

Två lok kommer att levereras till Audi från tillverkaren Alstom, vilket var för sig innebär 60 ton lägre koldioxid-utsläpp per år. – De nya lokens storlek och prestanda är som skräddarsydda för våra behov, förklarar Johann Schmid, chef över järnvägen vid Audi-fabriken i Ingolstadt.ae4a459eb7683368_800x800ar

Relaterade artiklar