ANNONS

Hybridteknik i tröskor

Vi har redan skrivit om problemen i skrödetröskor där energiförlusterna i hydraulsystemen är stora beroende på att olika funktioner på tröskan har olika behov vad gller flröde och tryck samt att det många gånger kan vara en lång väg från hydraulpumpen till den aktuella funtkionen. En lösning som redan finns på detta är att förse tröskan med flera olika hydraulpumpar, någon med fast- och någon med variablet displacement och som ger olika flöde och tryck. Varje pump förser då de funktioner som passar bäst i förhållande till specifikationen. Problemet med långa avstånd kvarstår dock vid denna konstruktion.
Nu presenterar Christoph Kempermann, ingenjör på Faumn Umwelttechnik i Tyskland ett nytt koncept som bygger på hybridteknik. Tekniken finns i dag i lastbilar men han utesluter inte att man kan ha detta även i en skördetröska.
Hans idé är att dieselmotorn driver vissa delar direkt som kräver stor effekt och stort moment men som går i stort sett med konstant varvtal hela tiden. Cylindern eller rotorn, beroende på tröskteknik, är exempel på sådana funktioner.
Men den viktigaste uppgiften för dieselmotorn är att driva en generator. Denna generator alstrar ström till olika funktioner och laddar även batterier. Vissa funktioner kan drivas direkt med elmotorer, men för vissa är hydraulik att föredra. Anlednigen är att både elmotorn och hydraulmotorn har för och nackdelar i en lantbruksmaskin och man kan inte utesluta båda.
Där man behöver en hydraulmotor låter man denna sitta ihop men en hydraulpump som drivs med en elmotor. På så vis blir varje hydraulfunktion försedd med det optimala flödet och trycket från en egen hydraulpump som sitter i driekt anslutning och därmed slipper man energiförluster i systemet. All dragning på tröskan blir därmed elkablar, vilka är enklare att montera och byta ut samtidigt som man minimerar risken för oljeläckage.

Relaterade artiklar