ANNONS

Koll på restaurangköttet

Med en anmälan om nationella bestämmelser gällande ursprungsinformation för kött på restaurang höjer Sverige ambitionsnivån för konsumenters möjlighet att göra medvetna val.
Sverige kommer inom kort att göra en anmälan till EU-kommissionen om nationella bestämmelser gällande ursprungsinformation för kött på restaurang. Det är en viktig signal som visar Sveriges inriktning för alla konsumenters rätt att få information om köttets ursprung vare sig man handlar det förpackat i butik eller äter det på restaurang.

Idag finns tydliga EU-bestämmelser om hur information om ursprung ska lämnas för färdigförpackat kött som till exempel säljs i butik. Det finns däremot inga motsvarande krav för kött som tillhandahålls på restaurang eller i storhushåll.

–  Med ursprungsmärkning gör vi nu en ambitionshöjning gällande konsumenters rätt att kunna få information för att kunna göra medvetna val, men också underlätta för de konsumenter som vill välja svenskt. Vi i Sverige har ett gott djurskydd och låg antibiotikaanvändning och vår svenska köttproduktion är något vi ska vara stolta över. Att köttet är svenskt kan därför vara ett mervärde för konsumenter, säger landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg.

En medlemsstat får anta nationella åtgärder om obligatorisk ursprungsmärkning, men det måste dock finnas goda skäl för detta. Man ska kunna motivera att det finns en koppling mellan kvalitet och ursprung och också kunna visa att en stor del av befolkningen i ett land tycker att det är viktigt.

Livsmedelsverket har haft ett uppdrag att ta fram underlag för en anmälan och en konsumentundersökning gjorts inom ramen för uppdraget som visar att drygt 8 av 10 tillfrågade anser att information om ursprung för kött på restaurang är viktigt.

Efter att anmälan har mottagits har EU-kommissionen (och andra medlemsstater) tre månader på sig att svara på anmälan.

Relaterade artiklar