ANNONS

Ny kompakt steglös

Nya 145 hästars sexcylindriga Maxxum 150 med kompakt design och stor effekt i förhållande till vikt underlättar manövreringen på marken, minimerar markskador. Detta i kombination med traktorns förmåga att ändra hastighet och motorns varvtal automatiskt, hjälper till att öka prestandan och spara bränsle.  Detta då traktorn ofta arbetar på lägre motorvarvtal än vad som är vanligt.  En ny kompakt designad sexcylindrig 145 hästars traktor utrustad med en kontinuerligt variabel växellåda kommer att finnas tillgänglig för Case IH-kunder från oktober 2018, med lanseringen av den nya sexcylindriga Maxxum 150 CVX, som erbjuds vid sidan av den etablerade fyrcylindriga 145 hästars Maxxum CVX och mindre Maxxum modeller.
Så här beskriver Case IH den nya modellen:

Hittills har Maxxum-serien varit baserad på endast fyrcylindriga modeller med fyra modeller som fokuserar på behovet av kompakta, lätta, universaltraktorer inom detta segment. Men vi vet att vissa kunder föredrar en sexcylindrig maskin i den övre effektklassen och det finns nu ett alternativ till den fyrcylindriga Maxxum 145 på 145 hk. Istället för denna traktors fyrcylindriga FPT-motor på 4,5 liter, har den nya Maxxum 150 en motor på 6,7 liter från samma systerbolag till Case IH. Som med övriga Maxxum-modeller, är Maxxum 150 tillgänglig med ActiveDrive 4 fyrstegs semi-powershift, ActiveDrive 8 åttastegs semi-powershift (i början av 2019) eller CVXDrive CVT.

 

Maxxum 150 har samma maximala effektområde på 175 hk med Engine Power Management (effektstyrning) som Maxxum 145. Vridmomentet är högre, på 740 Nm (mäts vid 1 500 v/min) i jämförelse med 700 Nm på Maxxum 145. Precis som motorn på fyrcylindriga Maxxum-traktorer, uppfyller den sexcylindriga motor på Maxxum 150 avgaskraven steg IV med hjälp av det patentskyddade Hi-eSCR-systemet (selective catalytic reduction), ett underhållsfritt system utan någon avgasåtercirkulation.

 

Trots den större motorn behåller Maxxum 150 samma hjulbas på 2 642 mm och 5 137 mm längd som fyrcylindriga Maxxum-modeller, en annan funktion som kan uppskattas av lantbrukare som söker kompakthet, manövrerbarhet och minimal markpackning vid manövrering och svängning vid vändtegen. Maxxum 150 är också den lättaste och minsta traktorn i detta utförande och uteffekt och väger endast 130 kg mer än Maxxum 145 med en egenvikt på 5 020 kg.

 

Med möjligheten att kunna arbeta med ett inställt motorvarvtal eller körhastighet och ändra båda oberoende av varandra, är traktorer med steglös transmission särskilt lämpade för användning av maskiner där detta är fördelaktigt, vilket innebär att ett jämnt arbete kan erhållas oberoende av jordarten eller fältets topografi. Skillnaden med Case IH CVXDrive-transmissionen för Maxxum-serien är användningen av dubbelkopplingstekniken. Detta betyder att växlingen mellan transmissionens två mekaniska områden görs smidigt utan något avbrott av effektflöde från stillastående till traktorns topphastighet på 50 km/tim och full dragkraft finns tillgänglig över hela hastighetsområdet som är mycket viktigt vid användning av stensträngläggare eller sättare på kuprad mark eller mark bestående av olika jordarter.

 

Maxxum CVXDrive-traktorer är även utrustade med Automatic Productivity Management (APM), en annan funktion med specifika fördelar för arbete över varierande mark. Genom att automatiskt sänka motorvarvtalet när den detekterar att mindre effekt krävs, t.ex. på ett område med lättare jord eller när kraven på ett redskaps hydraulik reduceras, kan den avsevärt minska bränsleförbrukningen och driftskostnaderna.

 

Tillval för att garantera en precision från ett kördrag till ett annat under arbetet och på vändteg

 

Precis som andra traktorer i Maxxum-serien, är Maxxum 150 tillgänglig med en fabrriksutrustning med nödvändig hårdvara för installation av AFS AccuGuide autostyrning för att säkerställa parallella kördrag. Systemet styrs via Case IH AFS Pro 700-bildskärm och kan fungera med ett antal olika signaler beroende på önskad kördragsprecision och ner till RTK med en repeterbarhet på 2,5 cm för minsta möjliga slöseri av bränsle och insatsvaror.

 

Vid installation av det nya AccuTurn Pro-systemet kombineras AFS AccuTurn automatiska svängning vid radslut och HMC II vändtegsautomatik för att göra vändtegsprocessen fullständigt automatisk. Systemet vägleder traktorn automatiskt in i nästa valda kördrag för att underlätta förarens arbetsbelastning och ytterligare öka precisionen genom att garantera att traktorn placeras precis där den ska stå vid start av nästa kördrag.

Relaterade artiklar