ANNONS

Konsumenttrender efter corona

Just nu kan det vara svårt att föreställa sig en värld där corona inte längre har grepp om oss och påverkar vårt dagliga liv. Jag är säker på att du, kära läsare, precis som jag, ser fram emot att återvända till en mer normal vardag med restaurangbesök, bio eller teater. Men mest av allt ser vi kanske fram emot att träffa släkt och vänner igen. Den stora frågan är då hur vi ska agera som konsumenter när allt återgår till det normala.

När vi börjar umgås med varandra igen, kommer vi utan tvekan att se en kraftig ökning av alla utåtriktade aktiviteter som vi har saknat.. Man talar till och med om att vi kommer att återvända till “det vilda 1920-talet” med fest och färger.. Inte desto mindre tvingar krisen oss också till att verkligen reflektera över vad som är viktigt i livet. När den första festperioden ebbar ut och lyckoruset avtar kommer vi förmodligen se en period av mer kontemplation. Vissa pratar till och med om behovet av “läkning” som ett naturligt svar på ett antal problem; världens klimatförändringar, handelskrig, politisk oro – och självklart också en stor global hälsokris.

 

Konsumenterna kommer att försöka hitta mer balans och efterfråga produkter som kan ge lugn och minska stress och ångest. Från studier vet vi att konsumenterna de senaste åren har ökat sitt fokus på både mental och fysisk hälsa, med målet att förebygga sjukdomar. Den kontemplativa perioden kommer att ge mer fokus på “joy of missing out”, där det som verkligen betyder något för oss sätts i centrum. Fritid blir mer heligt och ny teknik kommer bara att införlivas i vardagsrytmen om den ger betydande personliga fördelar. Vi kommer fortfarande att se stora tekniska framsteg, men dessa kommer att vara mer centrerade kring konsumenterna och deras behov. Nätshoppingen fortsätter. Fler smarta AI-lösningar kommer och detsamma gäller beröringsfria lösningar samt nya roliga underhållningsprodukter för hemmet.

Under Corona har hemmet fungerat som en säker tillflyktsort och kommer att fortsätta vara viktigt. Kanske ett nytt kök eller köksredskap. Matglädje. Nya spännande exotiska rätter och nostalgiska rätter som gör att konsumenterna känner sig trygga. Matvaror, rätter och produkter som kan påverka humöret positivt. Även belysning, textilier och växter i hemmet kan lyfta och förändra humör och kommer att fortsätta växa. Det är inte bara i hemmet vi hittar trygghet. Under Corona har många konsumenter återigen hittat glädjen i naturen. En promenad eller en löprunda i skogen har gett lugn och avkoppling och bidragit till både fysisk och mental hälsa. Naturen och hela friluftslivet är en trend som kommer att fortsätta växa och fortsätta att inspirera. Naturen kommer också att tas med in i hemmet med fler urbana trädgårdar och balkonger, samt ännu mer hemodlade frukter och grönsaker. Det finns mycket att se fram emot på andra sidan. Förhoppningsvis snart.

Relaterade artiklar