ANNONS

Kör rätt och tjäna pengar

Utbildning av tröskföraren sänker kostnaden genom ökad tröskkapacitet. Det man investerar i en kurs betalar sig i de flesta fall redan första året.
Det gäller att ha rätt flöde genom hela tröskan och när man märker att något är fel måste man veta var man ska göra ändringar.
– De flesta ändrar på sållen när man tycker att spillet är för stort eller kapaciteten för liten. Det är för det mesta fel väg att gå. För att kunna göra de rätta inställningarna måste man ha bra kontroll över hur tröskan fungerar och vad som påverkar flödet.
Det säger Martin Reichelt , professionell tröskutbildare från Tyskland.
NilehnTeknik träffar honom hemma på gården i den tyska landsorten Legden en bit utanför Ossnabrück. Men man kan inte besöka honom utan att först avtala en tid. Martin Reichelt har drygt 200 resdagar per år och han åker över hela världen för att hålla tröskutbildningar.
– Förutom i Europa är jag mycket i Kanada, Australien, Ryssland och Sydafrika och nu frågar de efter utbildningar även i Sydamerika.
Hans företag heter LDH Reichelt och man finner det på www.power-harvesting.com
Han arbetar inte ensam i företaget. Kollegan heter Hans Carstens, men det är Martin som håller i all utbildning.
– Hans sköter administrationen. Han har kontakten med alla kunder, bokar kurser och meddelar mig vart jag ska resa och när.
Martin Reichelt brinner för skördetröskor och har arbetat inom alla segment innan han började med utbildningar.
– Jag har varit anställd inom tillverkning, service och försäljning av tröskor och jag har jobbat med flera fabrikat.
Hans kurser är inte bundna till några speciella märken utan Martin behärskar dem alla.
Han erbjuder sina kunder två tjänster. Konsultation vid inköp av tröska samt kurser i förarteknik.
– Att köpa en tröska är inte helt enkelt. Oftast förlitar sig kunden på det återförsäljaren säger utan att tänka på att denne naturligtvis vill sälja så mycket utrustning som möjligt.
Enligt Martin är det många saker som säljs men som egentligen inte behövs på en tröska. Ett exempel är roterande separatorer över halmskakarna för att minska spillet där.
– De är helt värdelösa och det finns bättre och billigare system som lyfter halmen och hjälper skakarna.
För att vara rådgivare vid inköp av en skördetröska tar Martin betalt motsvarande 1 procent av tröskans pris. Kostar tröskan 2 miljoner kronor är det 20 000 kronor.
Det kan förefalla mycket, men betalar sig snabbt, enligt Martin.
– Det räcker ju att jag ser till att kunden undviker att köpa ett par tilläggsutrustningar som egentligen inte behövs så sparar man in den avgiften flera gånger om.
Det handlar även om att köpa rätt tröska. Martin sätter sig in i kundens behov, areal att tröska, jordart, grödor, längden på skördesäsongen, torkkapacitet, halmhantering, förarens kunskap med mera, och ger därefter ett förslag på storlek och trösksystem.
– Ibland är rotortröskan bäst och ibland är det bättre med halmskakare eller en hybrid.
För den som redan har en tröska finns det all anledning att investera i en kurs för tröskföraren. En utvärdering av genomförda kurser visar på en kapacitetsökning på tröskan med i snitt 20 procent efter avslutad utbildning.
– Det finns de som vinner ännu mer. Det beror ju på hur stor kunskap man har innan.
Utbildningen handlar inte enbart om hur man kör tröskan utan även om hur den ställs in. Det gäller att flödet är rätt i en tröska och det ska det vara ända framme från kniven och bak till hacken. Därför börjar Martin Reichelt framme vid skärbordet på sin kurs och arbetar sig sakta bakåt, precis som man ska agera när tröskan ställs in.
– Alla tröskans delar måste gå med rätt varvtal i förhållande till varandra och när något inte stämmer måste man veta var man ska göra ändringar. Det räcker inte att man ändrar sållen lite, oavsett problem.
Skadade kärnor tror många beror på för litet avstånd mellan cylinder och slagsko men dessa skador kan uppsåt på upp till åtta olika platser i en tröska enligt Martin.
– När man är van kan man se på kärnan var denna skada har uppstått och därmed åtgärda på rätt ställe.
En normal kurs innebär att några tröskförare gått tillsammans och bokat en utbildning. Det bästa är om det då kan finnas en maskinhall där alla de tröskor som dessa förare har kan få plats. På kursen går Martin igenom just de tröskor som förarna kör och vilken storlek eller vilket fabrikat det är spelar ingen roll.
Om man går kursen mitt i säsongen blir det praktiska övningar dag två.
– De flesta förare kör för sakta. När tröskan inte går bra gäller det att veta vad den vill. Ibland vill den ha mer matning för att gå bättre och om föraren i stället minskar farten i det läget, blir det ju i stället såväl sämre resultat som sämre kapacitet.
Vad man tjänar på att öka kapaciteten är en relativt enkel räknemanöver. Om tröskan kostar 2 700 kronor per timme och kapaciteten ökas med 20 procent blir vinsten cirka 540 kronor per timme. Vid en avverkning om 3 hektar i timmen minskar således tröskkostnaden med 180 kronor per hektar.

Martin Reichelt i tyska Legden utbildar tröskförare över hela världen. Det billigaste är om man kan samordna med några andra tröskförare och anmäla sig gemensamt till en kurs. Priset på kursen är 2 400 euro per dag och för två dagar delat på fem deltagare blir det cirka 9 000 kronor per deltagare. I snitt ökar kapaciteten på tröskan med 20 procent efter det att föraren gått en tröskutbildning.

Relaterade artiklar