ANNONS

Kraftfull SUV på spelplanen

Nu erbjuder Volkswagen sin kraftfullaste Tiguan någonsin – Tiguan R. Den 320 hk starka turbomotorn gör att accelerationen från 0-100 km/h är avklarad på endast 4,9 sekunder.

Med helt nytt fyrhjulsdriftsystem och en topphastighet på 250 km/h imponerar Tiguan R med sina smidiga köregenskaper och tillförlitliga väghållning. Nya Tiguan R kombinerar på ett vägvinnande sätt den dynamiska prestandan hos en sportbil med den mångsidighet som utmärker en SUV.

Tiguan R finns nu tillgänglig för beställning på den svenska marknaden och går att bygga på www.volkswagen.se. Det rekommenderade cirkapriset är från 519 900 kronor.

Det är den senaste versionen av EA888 evo4 – en ikon bland sportiga turbomotorer (TSI) – som svarar för den högpotenta drivningen av denna SUV. Den fyrcylindriga motorn har en effekt på 320 hk och levererar sitt maximala vridmoment på 420 Nm redan från 2 100 varv/min – en nivå det ligger kvar på konstant upp till 5 350 varv/min. Motorkraften leds vidare till hjulen via ett nytt fyrhjulsdriftsystem: 4MOTION med R-Performance Torque Vectoring.

För första gången använder Volkswagen här en slutväxel med två flerskiviga kopplingar. Det nya systemet fördelar inte bara drivkraften mellan fram- och bakaxeln, utan också variabelt mellan hjulen på respektive sida bak. Med nya 4MOTION med R-Performance Torque Vectoring har Volkswagen vässat köregenskaperna ytterligare, speciellt när man kör i kurvor. Med detta system blir Tiguan R till ett nytt riktmärke för SUV:ars kördynamik.

Specialanpassad utrustning

Det är Volkswagen R som tagit fram detta flaggskepp i Tiguan-familjen. De sportiga generna återfinns inte bara i den turboladdade motorn och den nya fyrhjulsdriften – Tiguan R bjuder också på generöst mycket utrusning som specialanpassats för denna modellversion. Ta exteriören som exempel: Som standard levereras bilen med bland annat stötfångare i speciell R-design med aerodynamiskt utformade detaljer som kan fås i svart högglans eller i karossfärgen, backspegelkåpor i matt krom, en unik diffusor bak (också den i svart högglans eller karossfärgen), svartlackade skärmbreddare och 20″-lättmetallfälgarna ”Misano”.

Tittar vi i interiören skiljer Tiguan R ut sig från de övriga versionerna i denna modellfamilj med detaljer som R-logo-dekorerade premium-sportstolar med integrerade nackskydd utvecklade speciellt för denna version, en speciell version av Digital Cockpit med inbyggt stoppur för varvtiderna, liksom med specifika R-dekorlister (i Carbon Grey). Dekorlisterna lyses upp av bakgrundsbelysningen. En annan belyst detalj är R-logon längst fram på trösklarna. Pedalerna är tillverkade i rostfritt stål.

Till den utökade tekniska R-utrusningen hör bland annat ett kraftfullt 18”-bromssystem med blålackerade bromsok (med R-logo fram), DCC-chassi (med adaptivt reglerade stötdämpare) sänkt med 10 mm, och en körprofilsväljare med ett extra R-läge. Detta speciellt sportiga läge kan föraren aktivera direkt via en blå R-knapp på den nya multifunktionssportratten. Ratten är också utrustad med stora paddlar för manuell växling av den 7-stegade DSG-växellådan med dubbla kopplingar.

I standardutrustningen ingår dessutom urkopplingsbar ESC och ett fyrgrenat sportavgassystem. Som tillval finns ett titan-avgassystem från Akrapovič och 21″-lättmetallfälgarna ”Estoril”. Exteriören på Tiguan R kan också anpassas individuellt – med designpaketet Black Style är utvalda påbyggnadsdelar lackerade i svart.

Tiguan är Europas mest sålda SUV

Under 2019 lämnade en Tiguan monteringsbandet var 35:e sekund, vilket var ett nytt rekord för denna modellfamilj. Bilens historia går tillbaka till september 2007 då bilen premiärvisade på bilsalongen i Frankfurt (IAA). Senare samma år kom Tiguan ut på marknaden. 2011 visade Volkswagen upp en uppdaterad version av modellen på bilsalongen i Genève. Då hade Volkswagen redan tillverkat 700 000 exemplar av Tiguan. Den nya versionen gjorde att årsproduktionen av bilen för första gången passerade 500 000-strecket.

I september 2015 var IAA i Frankfurt scenen för världspremiären av den andra generationen av Tiguan, som marknadslanserades i april året efter. Med introduktionen 2017 av en version med längre hjulbas – Allspace – fick modellfamiljen ännu större betydelse.

2019 var en av sju av alla de 6,18 miljoner bilar som Volkswagen då producerade en Tiguan – 910 926 exemplar för att vara exakt. Det innebär att årsproduktionen av denna modell då var nästan åtta gånger högre jämfört med det första, hela, tillverkningsåret.

Under senhösten 2020 lanserades en teknisk och visuell uppdatering av den andra generationen av Tiguan. För första gången erbjuds nu laddhybridversionen Tiguan eHybrid och prestandaversionen Tiguan R.

Tekniska fakta Tiguan R

Motor: 2,0 TSI bensinmotor, turboladdad och direktinsprutad
Miljöklass: EURO 6 AP
Max effekt: 320 hk vid 5 350-6 500 varv/min
Max vridmoment: 420 Nm vid 2 100-5 350 varv/min
Växellåda: 7-stegad DSG med dubbla kopplingar (DQ500)
Drivsystem: 4MOTION fyrhjulsdrift
Bränsleförbrukning blandad körning, WLTP: 9,9 l/100km
CO₂-utsläpp blandad körning, WLTP: 225 g/km
Toppfart: 250 km/h
Acceleration 0-100 km/h: 4,9 s
Axelavstånd: 2 678 mm
Längd/Bredd/Höjd: 4 514 mm/1 859 mm/1 668 mm
Tjänstevikt: 1 792 kg
Totalvikt: 2 260 kg
Maximalt tillåten släpvagnsvikt: 2 200 kg
Tankvolym: 58 liter
Bagagevolym: 615-1 655 liter
Bagageutrymme, längd vid nedfällt säte: 1 746 mm
Bagageutrymme, bredd mellan hjulhusen: 1 004 mm
Pris: från 519 900 kronor

Relaterade artiklar