ANNONS

Kraftig uppgång för steglöst

Två av tre tänker köpa steglös transmission nästa gång de köper ny traktor. Det visar svaren på Niléhn Frågar här på www.nilehnteknik.se
Frågan löd: Vilken typ av transmission ska du välja i din nästa traktor?
Av över 200 svar tänkte hela 65 procent köpa steglös transmission medan 17 procent vill ha en semipowershift, det vill säga en kombination av mekaniska växlar och powershiftsteg. Klassisk fullpowershift valde 14 procent medan endast 4 procent tänker köpa en traktror med enbart mekaniska växlar.
Det finns inga officiella siffror över hur många traktorer som levereras nya med respektive transmission men för sju år sedan var siffran 8 procent för steglösa transmissioner i Västeuropa. Givetvis är den betydligt större i dag.
Som exempel har drygt 20 procent av alla traktorer som John Deere tillverkar i Mannheim steglös transmission just nu.
Tyska Fendt var först ut när det gäller steglösa transmissioner. Redan 1998 kom serien Fendt Favorit 900 Vario med steglös transmission. Då handlade det om fyra modeller i storleken 132–199 kW (180–270 hk). Det var alltså i stora traktorer det började och försäljningen var därmed inte stor initialt.
Först när CNH släppte Case IH CVX, New Holland TVT och Steyr CVT i effektintervallet 88–125 kW (120–170 hk) drog försäljninen av steglösa traktorer igång ordentligt och året efter när även Deutz-Fahr och John Deere erbjöd sina kunder steglösa transmissioner tog dessa alternativ en stor del av traktormarknaden.
I dag har i stort sett alla fabrikat steglösa alternativ och fabrikat som Fendt och Deutz-Fahr har modeller ner under 74 kW (100 hk) med steglös teknik.
Vilket som är bäst är en smaksak. Steglösa transmissioner stjäl effekt eftersom de är invecklade i sin konstruktion. Samtidigt är de listiga och låter alltid traktorn köra på bästa utväxling och motorvarvtal. På så sätt sänks bränsleförbrukningen mer än vad transmissionen stjäl. Totalt sett blir det en vinst i de flesta arbeten.
Nya fullpowershifter konstrueras inte i dag. I stället är det semipowershifter som är alternativet. Fyra till sex powershiftsteg är vanligt i kombination med en mekansik grupplåda. Denna behöver inte manövreras med en växlespak utan kan mycket väl växlas med elhydraulik. På så sätt kan man sköta poweshift och gruppväxle med samma knappar och även få hela växelregistret automaticerat. Det är alltså i stort sett lika bekvämt att köra en helautomatisk semipowershift som en steglös låda.
dynvt2

Relaterade artiklar