ANNONS

Laddbar SUV från WV

Volkswagen Tiguan är den mest framgångsrika SUV:en i Europa och en av de mest sålda SUV:arna i världen. Denna storsäljare får nu en omfattande uppdatering. Nya Tiguan kommer för första gången att erbjudas som laddhybrid och i prestandaversionen R.

Mer än sex miljoner exemplar har hittills producerats av Tiguan som lanserades 2007. År 2019 var Tiguan återigen den mest populära modellen för märket Volkswagen och hela Volkswagen-koncernen med cirka 911 000 tillverkade exemplar. Det innebär att en helt ny Tiguan rullade av produktionslinjen i genomsnitt var 35:e sekund i en av fyra fabriker över hela världen förra året.

Nu är det dags för en uppdatering av denna andra generation av Tiguan som lanserades 2016. Allspace-versionen som lanserades 2017 omfattas inte av uppdateringen.

– Vi lanserade vår globala SUV-strategi med andra generationen av Tiguan år 2016. Den fungerade som grund för många framgångsrika modeller över hela världen. Volkswagen tar nu nästa steg genom att elektrifiera, digitalisera och koppla upp nya Tiguan. Detta gör att den kompakta SUV:en kommer att möta den moderna tidens utmaningar, säger Ralf Brandstätter, CEO för märket Volkswagen.

Nästa steg i utvecklingen. All huvudteknologi ombord på nya Tiguan är avsedd att ta ett betydande steg framåt. Volkswagen elektrifierar nu Tiguan med en ny modern laddhybridversion med en systemeffekt på 245 hk. Tiguan kommer för första gången också att finnas tillgänglig som en fristående R-version med en 320 hk stark TSI-motor. Prestandaexperterna på Volkswagen R har utvecklat ett nytt fyrhjulsdriftsystem för detta flaggskepp i modellserien.

Volkswagens användning av så kallad ”Twin dosing”-teknik garanterar nu att turbodieselmotorerna (TDI) i nya Tiguan är bland de renaste förbränningsmotorerna i världen. Med det nya förarassistanssystemet Travel Assist kan Tiguan nu assistera i körningen i hastigheter upp till 210 km/h. Dessutom innebär den senaste generationen av infotainmentsystem (MIB3) att Tiguan har ett helt nytt sortiment av onlinetjänster och funktioner ombord.

En annan ny funktion är ett 480-watts ljudsystem (tillval) från hifi-experterna Harman/Kardon. Volkswagen har också digitaliserat klimatkontrollen med beröringskänsliga skjutreglage och pekknappar. Och sist, men inte minst, Tiguans nya IQ.LIGHT – LED-matrisstrålkastare (tillval) guidar föraren genom natten med förbättrad komfort och säkerhet.

Mångsidig SUV. Liksom sina föregångare är nya Tiguan mycket mångsidig. Det är en äkta SUV som kan dra laster på upp till 2,5 ton – en Volkswagen som kan hantera alla förhållanden med självsäkerhet. Detta är mer tydligt än någonsin tack vare det nya utbudet av driv-, assistans- och infotainmentsystem ombord på Tiguan.

Uppdaterad front. Den uppdaterade fronten är en av de viktigaste visuella förändringarna på nya Tiguan.
– Framtill skapar Volkswagens nya SUV-kylargrill en visuell länk mellan Tiguan och större modeller som Touareg och Atlas Cross Sport som säljs i Nordamerika. Den ger verkligen nya Tiguan en betydligt mer självsäker utstrålning, säger Klaus Zyciora, designchef för Volkswagen-koncernen och märket Volkswagen.

Motorhuven är omdesignad och området med den nya kylargrillen och LED-strålkastarna är bredare, med den nya Volkswagen-loggan centralt placerat. Designen på stötfångarna har också uppdaterats. På baksidan är namnet “Tiguan” nu i en påtaglig central position under VW-loggan. “4MOTION”-emblemet på bakluckan har också omarbetats.

Nya drivlinor

Elektrifierad eHybrid. Volkswagen har omstrukturerat utbudet av drivlinor för Tiguan. En av höjdpunkterna är den nya laddhybridverisonen Tiguan eHybrid med en systemeffekt på 245 hk. Tiguan eHybrid är en integrerad del av Volkswagens elektrifieringsstrategi.

– Vi designade drivkonceptet på ett sådant sätt att Tiguan eHybrid alltid startar i det elektriska körläget E-MODE, förutsatt att batteriet har laddats tillräckligt. Enligt körcykeln WLTP kan bilen nå en räckvidd på cirka 50 kilometer på en enda batteriladdning. Som ett resultat kan de flesta av våra kunder täcka sina genomsnittliga vardagliga resor endast med eldrift, och det är vad det handlar om: noll lokala utsläpp i praktiken, säger Frank Welsch, styrelsemedlem för Volkswagen med ansvar för teknisk utveckling.

Tack vare ett konfigurerbart hybridläge är det även enkelt att spara tillräckligt med elektricitet på långa resor för att kunna köra utsläppsfritt när man kommer fram till tätbebyggda trakter och sin slutdestination. Tiguan eHybrid kan köras i helt elektriskt läge i upp till 130 km/h.

För längre resor, och i hastigheter över 130 km/h, får den effektiva TSI-motorn (turboladdad och direktinsprutad bensinmotor) assistans av elmotorn i hybridläget. Det effektivare samspelet mellan elmotorn och förbränningsmotorn ser till att optimera bränsleeffektiviteten och prestandan.

Kombinationen av elmotor och förbränningsmotor i detta hybridläge ger en imponerande effekt, eftersom elmotorn ger ytterligare boost. GTE-läget tillåter särskilt dynamisk körning och aktiveras genom att trycka på en knapp bredvid DSG-växelspaken. I GTE-läge samverkar den elektriska drivmotorn och TSI-motorn för att leverera den maximala systemeffekten.

Twin dosing SCR-teknik för TDI. Volkswagen har även försett sina direktinsprutade turbodieselmotorer med ny teknik. Tiguans populära TDI-motorer kommer i framtiden att utrustas med dubbla SCR-katalysatorer, var och en med sin egen AdBlue-injektion. Processen kallas ”Twin dosing” och gör att Volkswagen kan minska kväveoxidutsläppen (NOx) betydligt jämfört med föregående modell.

Den första SCR-katalysatorn är placerad nära motorn så att den når sin optimala driftstemperatur strax efter start, vilket hjälper till att minska NOx-utsläppen extremt snabbt. Positionen av denna katalysator är också fördelaktig när du kör med låg motorbelastning. Den andra SCR-katalysatorn är placerad i bilens underdel. Eftersom avståndet till motorn är större kan avgastemperaturen uppströms om den andra katalysatorn vara så mycket som 100°C lägre. Som ett resultat fungerar denna SCR-katalysator särskilt bra under tunga belastningar, till exempel när man kör med högre hastigheter eller drar ett släp.

Oavsett belastning säkerställer den dubbla doseringen att en av de två SCR-katalysatorerna alltid arbetar i det optimala temperaturområdet. Detta underlättar extra effektiv efterbehandling av avgaserna, som omvandlar kväveoxider till vatten och ofarligt kväve.

Tiguan R med ny fyrhjulsdrift. Tiguan R med en prestandamotor på 320 hk är en helt ny version i Tiguan-familjen.
– Tiguan R förbättrar verkligen modellfamiljen. Den har alla attribut som vi förväntar oss av en R-modell – en uttrycksfull design, sportighet med kapacitet att köra på racerbana och att den är funktionell för vardagsbruk, säger Jost Capito, chef för Volkswagen R.

Volkswagen R har anpassat den senaste versionen av TSI-motorn EA888 evo för nya Tiguan R. Vidare har ett nytt fyrhjulsdriftsystem, kallat “R-Performance Torque Vectoring” utvecklats. Systemet fördelar drivkraften mellan fram- och bakaxlarna samt vänster och höger bakhjul. Tack vare den individuellt fördelbara effekten kan upp till 100 % av drivkraften riktas mot hjulet på utsidan av svängen, vilket leder till märkbart mer smidig hantering. Kraftfördelningens intensitet bestäms av den aktuella styrvinkeln, gaspedalens läge, den laterala accelerationen och hastigheten.

Föraren kan också påverka hur fyrhjulsdriften och de stabiliserande systemen ska fungera med hjälp av det vanliga körprofilsvalet (Comfort, Sport, Race, Individual, Offroad, Snow och Offroad Individual). Föraren kan komma åt det sportiga Race-läget omedelbart genom att trycka på den blå R-knappen på Tiguan R: s nya multifunktionssportratt – och därmed förvandla Tiguan R till en sportbil med en knapptryckning.

Unik utrustning för R. Den exteriöra utrustningen inkluderar distinkta stötfångare, en speciell bakre diffusor, breddade hjulhus och 21-tums “Estoril”-aluminiumfälgar. Den specifika R-utrustningen avrundas av ett 18-tums bromssystem, ett avstämd adaptivt chassi (DCC) som har sänkts med 10 mm jämfört med vanliga Tiguan, skräddarsydda körprofilsval, elektronisk stabilitetskontroll (ESC) som kan inaktiveras, ett helt nytt fyrhjulsdriftssystem och ett unikt fyragrenigt sportavgassystem med synliga ändrör och kromskydd. Ett titanavgassystem från Akrapovič kommer också att finnas tillgängligt som tillval för Tiguan R.

Höjdpunkterna inne i Tiguan R inkluderar nya premiumstolar som utvecklats exklusivt för denna modell med integrerade nackstöd som överensstämmer med bilens dynamiska karaktär, både visuellt och ergonomiskt. Andra funktioner inkluderar digitala instrument (Digital Cockpit) som bär R-logotypen och en integrerad varvtidsräknare, R-dekorlister (Carbon Grey) och upplysta paneler. Interiören rundas av med en ny R-ratt med R-knapp för direkt aktivering av Race-läge och sportiga växelpaddlar för manuell styrning av den 7-växlade växellåda med dubbla kopplingar (DSG), som också är monterad som standard.

Nya kontroller och infotainmentsystem

Digitala pekskärmar istället för knappar och kontroller. Inuti bilen har Volkswagen lagt till en helt ny touchmodul för klimatkontrollfunktionerna. Förutom pekknappar används stora och upplysta beröringsreglage för fläkt- och temperaturkontroll. Som tillval kan pekknappar också väljas för att styra funktioner som sätesvärme, uppvärmning av bakruta och vindruta samt för att öppna luftkonditioneringsmenyn. En digital version av den nya multifunktionsratten med upplysta beröringsöar och reglage finns också som tillval. Upplysta USB-C-portar finns under luftkonditioneringsmodulen.

MIB3 och App-Connect Wireless. En annan av Tiguans tekniska höjdpunkter är den nya generationen av infotainmentsystem (MIB3), som gör det möjligt för användaren att ansluta till en mängd olika onlinetjänster. Tack vare en online-anslutningsenhet (OCU) med integrerad eSIM inkluderar de förbättrade funktionerna i MIB3-systemen onlinetjänster av We Connect (förberedd för obegränsad användningsperiod) och We Connect Plus (förberedd för fri användning under ett eller tre år i Europa).

Beroende på utrustning erbjuder MIB3-systemen också nya funktioner inklusive naturlig röststyrning och åtkomst till streamingstjänster som Apple Music™. Användare kan också anpassa ett stort antal inställningar och spara dem i molnet via Volkswagen ID för användning i andra Volkswagen-bilar. En annan ny funktion är den trådlösa integrationen av appar via App-Connect Wireless för Apple CarPlay ™ och Android Auto™.

Harman Kardon ljudsystem. Volkswagen har samarbetat med ljudspecialisten Harman/Kardon för att utveckla ett nytt ljudsystem (tillval) för Tiguan. Den har tio högpresterande högtalare och en 480-watts förstärkare. Ljudet kan konfigureras individuellt med fyra förinställda ljudprofiler. Blandningen av baser, kristallklara diskanter och knivskarp talreproduktion ger en fascinerande ljudupplevelse.

Nya assistans- och ljussystem

Travel Assist som ett nytt IQ.DRIVE-system. Volkswagen samlar sina system för assisterad körning under paraplymärket IQ.DRIVE. För första gången erbjuds nu systemet Travel Assist för Tiguan. Systemet kan ta över styrning, bromsning och acceleration i hastigheter mellan 0 km/h (med DSG-växellåda) eller 30 km/h (manuell växellåda) och 210 km/h (föraren förblir hela tiden ansvarig för kontrollen av bilen).

För att göra detta använder systemet den adaptiva farthållaren ACC (längsgående styrning) och filhållningsassistenten Lane Assist (lateral vägledning). Föraren aktiverar systemet genom att trycka på en separat Travel Assist-knapp på den nya multifunktionsratten. Föraren måste hålla händerna på ratten även när Travel Assist är aktivt. Tiguans elektronik registrerar detta via beröringskänsliga ytor på ratten. Beröringsdetektering är mycket mer pålitlig än styrvinkelbaserade system även på långa och mycket plana vägsträckor.

Förutseende hastighetsreglering. Den senaste generationen av adaptiv farthållare (ACC) tar proaktivt hänsyn till information om lokal hastighetsbegränsning, stadsgränsskyltar, korsningar och rondeller. För detta ändamål använder assistanssystemet signalerna från frontkameran, GPS och kartdata från navigationssystemet. ACC i Tiguan är ett exempel på hur till och med bekanta assistanssystem utvecklas ständigt och blir mer intelligenta.

Ett annat exempel är det automatiska nödbromssystemet Front Assist som levereras som standard i Tiguan och nu har ett utökat antal funktioner. Förbättringar har gjorts i hur systemet reagerar på personer som korsar vägen i komplexa situationer. Lane Assist är ett tredje exempel på ett förbättrat system. Den senaste generationen av filhållningssystemet kan nu upptäcka vägbanor och körfältsgränser, som exempelvis gräskanter, ännu mer exakt.

Nytt IQ.LIGHT. Ett nytt utvecklingssteg för bilbelysning finns nu för första gången i Tiguan – IQ.LIGHT – LED-matrisstrålkastare. Volkswagen använde först detta strålkastarsystem i en liknande form i Touareg. Efter Touareg, Passat och Golf är nya Tiguan den fjärde Volkswagen-modellen som har detta LED-belysningssystem, som anses vara ett av de bästa i sitt slag i världen.

En matris med 24 lysdioder i varje strålkastarmodul används för att aktivera olika belysningsfunktioner, av vilka några är interaktiva, och för att projicera dem på vägen. En annan nyhet för Tiguan är flytande blinkers som är integrerade i IQ.LIGHT – LED-matrisstrålkastarmodulen. Bakljusens LED-signatur har också designats om.

Den svenska marknaden

I Sverige har Tiguan de senaste åren tillhört toppen i registreringsstatistiken, inte bara i sitt segment utan också totalt av alla modeller som erbjuds på marknaden. Sedan debuten 2007 har cirka 60 000 nya Tiguan registrerats i Sverige.

Nya Tiguan lanseras preliminärt i november. De första motoralternativen kommer senare i sommar att släppas för beställning på den svenska marknaden.

I Sverige kommer alla versioner av nya Tiguan ha bland annat LED-strålkastare, det proaktiva passagerarskyddssystemet, det automatiska nödbromssystemet Front Assist, filhållningsassistenten Lane Assist, den nya multifunktionsratten, ett infotainmentsystem med en minst 6,5-tum stor skärm samt We Connect och We Connect Plus som standard. Annan standardutrustning är Light Assist (helljusassistent), ACC (adaptiv farthållare), takräcke, Climatronic (automatiskt luftkonditioneringssystem) och 18-tums aluminiumfälgar.

Nästa nivå av nya Tiguan kommer dessutom att vara standardutrustad med IQ.LIGHT – LED-matrisstrålkastare, Digital Cockpit med digitala instrument och en 10-tumsskärm, bakgrundsbelysning som kan väljas i många olika färger, elektrisk öppning och stängning av bagageluckan och ett anodiserat silvertakräcke. Nya Tiguan kommer som sin föregångare även att erbjudas som R-Line.

Mer information om motoralternativ, utrustningsnivåer och priser kommer i samband med säljstarten.

Relaterade artiklar