ANNONS

En livstids utmaningar – på bara 19 veckor

Åldras 12 år på bara 19 veckor: Det är verkligheten för bilarna som passerar genom Audis kvalitetskontroll – Ingolstadt corrosion and aging test (INKA). Stenhårda testmoment med lera, saltvatten och såväl arktiska som tropiska klimat utsätter testbilarna för extrema påfrestningar. För att säkerställa effektivt rostskydd och hållbarhet har nu den hundrade bilen testats.

Sedan 2002 har Audis kvalitetskontroll INKA-testat bilar för att säkerställa ett effektivt rostskydd och bästa hållbarhet. Efter 322 500 testtimmar, mer än en miljon körda kilometer och genom 2 800 ler- och 1 900 saltvattentester har nu den hundrade bilen testats: En Audi A4.

– Audi står för extraordinär byggkvalitet, högkvalitativa material och hög tillförlitlighet – även många år efter att bilen registrerats. INKA-testet är ett viktigt verktyg för att kontrollera kvaliteten på våra modeller och för att ytterligare optimera produktionen, säger Sylvia Droll, Head of Materials Engineering.

Uthållighetstestet INKA motsvarar 12 års åldrande och under 19 veckor utsätts bilen för fem testmoment. Det första innebär att bilen utsätts för saltvatten i en 35-gradig klimatkammare, därefter för tropiskt klimat med 50-gradig hetta och maximala 100 procents luftfuktighet. I tredje fasen värms bilen upp av 80 st 1200 watts halogenlampor till 90 grader för att säkerställa att färgerna i interiören inte bleknar och att materialet inte blir sprött.

Fjärde fasen betyder arktiskt klimat. I 35 minusgrader skakar en fyrpelarmaskin hela bilen för att testa karossens vridstyvhet och säkerställa att komponenter och motorupphängningen tål riktigt dåliga vägar. Femte och sista fasen innebär att bilen körs av testförare på specialpreparerade testbanor.

Under testets 19 veckor körs bilen totalt 12 000 kilometer på vägar, genom test och genom saltvatten och lera. Därefter skruvas bilen isär och 600 komponenter kontrolleras av testinspektörer som letar efter svaga punkter.

Audis kvalitetskontroll har genomfört INKA-tester sedan 2002, men testmetoden har använts av den tekniska avdelningen för utveckling av nya modeller i mer än 40 år.9df0957f56d27d9b_800x800ar

Relaterade artiklar