ANNONS

Michelin visar framtidens lantbruksdäck på Borgeby Fältdagar

Under Borgeby Fältdagar den 26-27 juni visar Michelin en prototyp av traktordäcket MICHELIN AxioBib IF 850/75 R 42 för första gången i Sverige. Däcket är det största traktordäcket i Michelins utbud och är 2,32 meter högt och har en lastkapacitet på 9,5 ton.
– För att möta efterfrågan på ökad kapacitet blir lantbruksmaskinerna hela tiden större. Prototypen av MICHELIN AxioBib 2m32 är producerad för mycket kraftfulla traktorer på 350hk och mer, säger Nurgül Atayer, marknadschef för lantbruksdäck på Michelin i Norden.
MICHELIN AxioBib 2m32 är helt i linje med kommande trender inom framtidens jordbruk. Till dagens ännu mer kraftfulla traktorer (från 160-220hk till 220-280hk, 260-350hk och nu senast mer än 350hk) levererar Michelin större och större däck (från 1,95m till 2,05m, 2,15m och slutligen 2,32m).
MICHELIN AxioBib IF 850/75R 42 bygger på Michelins Ultraflex teknologi, som gör det möjligt att klara tyngre laster med ett lågt lufttryck (upp till 0,8 bar lägre jämfört med traditionell däckteknologi). Detta innebär mer dragkraft, lägre bränsleförbrukning samt mindre jordpackning. Med denna nya tekniska och innovativa produktutveckling erbjuder Michelin en konkret lösning på lantbrukarnas behov om att öka produktiviteten och samtidigt skydda marken.
Forskning och Utveckling
Lantbruksdäckets slitbanor består generellt av mönsterklackar som är ordnade i två V-formade rader. Men det är inte bara utformningen av slitbanan som skiljer däck åt. För att göra ett däck som skiljer sig från konkurrenterna och för att möta lantbrukarnas behov, måste alla detaljer beaktas – allt från slitstyrkan i slitbanan och den vinkel som klackarna greppar jorden med till kvaliteten i kanttråden och på gummiblandningen.
Michelin har med detta konceptdäcket tagit ytterligare ett steg vidare i utvecklingen och gjort förändringar i däckmönstret för att kunna leverera högre prestanda. Däcket är bara ett av många exempel där Michelin utvecklar effektiva lösningar som tillgodoser motstridiga krav, som till exempel att utveckla ett däck som kan arbeta på både hårt och mjukt underlag och på sluttande mark.

Relaterade artiklar