ANNONS

Miniteleskopare från Manitou

För att möta behoven hos användare som vill ha en mångsidig maskin som är enkel att använda och lätt att transportera mellan två arbetsplatser eller gårdar, har Manitou Group designat en mycket lätt modell med en transportabel vikt på mindre än 3 ton, som kan lastas på en släpvagn med en PTAC på 3 500 kg. Denna modell designades helt och hållet av designkontoret på Laillé (Ille-et-Vilaine) anläggningen, dedikerade till att producera “superkompakta” teleskoplastare för gruppen.

Dess dimensioner är bland de mest kompakta på marknaden med en bredd på bara 1,49 m och en höjd på 1,92 m. Denna ultrakompakta modell kommer i två versioner med en lyftkapacitet på 1,25 t respektive 1,5 t för en lyfthöjd på 4,30 m. Finns i två versioner för Manitou-återförsäljare: ULM 412 H och ULM 415 H för Ultra Light Manitou, men även för Gehl-distributörer med modellerna GCT 3-14 och GCT 3-14+ för Gehl Compact Telehandler, denna teleskoplastare kompletterar utbudet av produkter designade av koncernen, baserat på tre kriterier: lönsamhet, säkerhet och komfort.

Denna ultrakompakta teleskoplastare, som är inriktad på ett antal sektorer, såsom bygg-, jordbruk och landskapsarkitektur, gör det möjligt för användare att arbeta effektivt tack vare sin snabba introduktionsprocess och ringa storlek. Det gör det också möjligt för murare och landskapsarkitekter att enkelt resa till sina kunder med en enda trailer. Detta innebär att maskinens transporttider minskar avsevärt och användarens produktivitet är därför mer effektiv.

En rad tillbehör speciellt designade för denna modell gör att den kan användas för fler applikationer, vilket ger användarna ännu fler alternativ, såsom gaffelvagnar, grytklämma, grenavskärare, Big Bag-hanterare och snöblad. Denna fyrhjulsdrivna teleskoplastare bevisar sin användbarhet i ojämn terräng och har en oscillerande bakaxel, ett brett utbud av däck och en mycket hög markfrigång på 29 cm.

Ett antal innovativa funktioner hjälper till att minska den totala ägandekostnaden för denna modell. Stop & Start-alternativet säkerställer en minskning med cirka 10 € per timme på tomgång av maskinens TCO (minskad maskinavskrivning, bränsleförbrukning och förebyggande underhåll). Hydraultankens kapacitet reduceras också med cirka 25 % tack vare närvaron av ett anti-luftningsfilter. Den hydrauliska kompensatorn ersätts av en elektronisk kompensering, vilket gör att kompensationscylindern kan undvaras, vilket minskar behovet av hydraulolja och minskar maskinens vikt. Att ta bort kompensationscylindern minskar också lastbilens bredd, vilket gör det lättare att förflytta sig i trånga utrymmen, särskilt när man går in i gårdsbyggnader, lastar halmbalar eller manövrerar på renoveringsplatser vid hantering av pallar med askeblock eller tegel, till exempel.

Underhållet är också optimerat med underlättad åtkomst till motorns huvudkomponenter tack vare den breda motorrummets öppning. En lucka framför motorn gör att halm eller damm nära kylarna kan avlägsnas, och tillgången till bränsle- och hydrauloljetankarna underlättas av deras läge i ögonhöjd. Gehl- och Manitou-versionerna är givetvis anslutna som standard och användaren kan helt sköta underhållet via sin smartphone tack vare apparna MyManitou och MyGehl.

Manitou Group har utvecklat sitt tillhörande tjänsteerbjudande i flera år och har gjort det till en verklig prioritet. Utbudet är särskilt brett, vilket gör att varje kund kan koncentrera sig på sin verksamhet, med många utökade garantier på upp till sex år, eller cirka 6 000 timmar. Finansieringslösningar eller underhållskontrakt erbjuds också för att ge bästa hjälp och support för varje kund efter deras behov. För att undvika stillestånd håller koncernen ett lager av reservdelar, som kan levereras var som helst i världen inom 24 till 72 timmar. Ett nätverk av 1 050 återförsäljare i 140 länder är tillgängligt för att stödja varje användare dagligen.

Den nya teleskoplastaren ULM/GCT är designad för att göra hanteringen ännu säkrare och roligare. Tillgång till hytten är enkel utan extra steg. Inuti hytten har föraren fri 360° sikt för att arbeta säkert. Camille Rouvrais, produktchef, säger: “Vi arbetade tillsammans med vårt designkontor för att hitta en innovativ lösning som ger ännu mer säkerhet och komfort. Vi bytte ut takgallret mot ett transparent, stöttåligt polykarbonatfönster, som perfekt uppfyller kraven från FOPS-standarden”. Siktförbättringarna gäller även förarens sidovy. Sidovyn är faktiskt mycket tydlig på grund av placeringen av hydraulslangarna inuti bommen och motorkåpan placerad lågt ner till höger om föraren. användaren kan också använda förarassistans, med en skärm på instrumentbrädan som visar all information som behövs för körning i form av pop-ups.Joysticken är placerad som standard på ett flytande armstöd för mer flexibilitet i användningen, och två ventiler är placerad på vindrutan för optimal avimning. För långvarig körkomfort har gruppen även introducerat en automatisk parkeringsbroms och erbjuder tre styrlägen: Tvåhjulsstyrning f eller färdas i höga hastigheter; fyrhjulsstyrning för manövrering i trånga utrymmen; och krabbaläge för sidomanövrar.

Tekniska egenskaper

ULM/GCT är utmärkande för sin lilla höjd men har paradoxalt nog en mycket stor markfrigång på 29 cm, vilket gör att den kan röra sig över svår terräng utan problem. Utrustad med en 35 hk motor har den ultrakompakta lastbilen som erbjuds av gruppen ett maximalt hydraulflöde på 48 L/min. Lastbilen är utrustad med en flödesdelningsfördelare, vilket gör att flera hydrauliska rörelser kan utföras samtidigt. Med en transportabel vikt på mellan 2 550 kg och 2 900 kg beroende på konfiguration kan ULM/GCT transporteras på en trailer.

Relaterade artiklar