ANNONS

Mycket nära vinst för SAM

Swedish Agro Machinery’s koncernomsättning uppgick till 920 miljoner SEK, en ökning med 176 miljoner mot förra året. Det är starkare än förväntat.

Redan fem år efter grundandet är omsättningen nära en miljard. Rörelseresultatet slutade på -1,6 miljoner, en förbättring mot förra året med 42,5 miljoner (-44 miljoner SEK). 2021 levererar bolaget Swedish Agro Machinery AB sin högsta omsättning någonsin med 798 miljoner kronor. VD Hans-Christian Ripa menar att de investeringar som gjorts de första fem åren under 2022 kommer att vända röda siffror till svarta:

– Vi levererar högsta omsättningen någonsin och vårt dotterbolag Östra Sönnarslöv Traktorservice växer så det knakar. Jag ser detta som ett kvitto på att vår affärsmodell fungerar och att vårt erbjudande tilltalar lantbrukare i Sverige. De tunga investeringar som gjorts under tidigare år i anläggningar och uppbyggnad tillsammans med solida maskinvarumärken och duktiga medarbetare gör att vi nu är starkt rustade för framtiden.

Under året har företaget fått in ytterligare två varumärken, RAUCH och METSJÖ jämte de varumärken man representerar sedan tidigare; CLAAS, HORSCH, AVR, SCANSTONE och SPEARHEAD. Varumärket CLAAS levererar mycket bra resultat och Swedish Agro har under 2021 sålt bra med traktorer och fler tröskor än någonsin. Bara tröskorna ökade med över 20% jämfört med året innan. Traktorerna och särskilt de större modellerna har också ökat, inte minst genom dotterbolaget Östra Sönnarslövs Traktorservice.

På traktorer över 200hk är marknadsandelarna dubbelt så höga som den genomsnittliga marknadsandelen för CLAAS i Sverige. En traktorsatsning inom koncernen Danish Agro gör att man kommer fortsätta med sitt traktorfokus, så här säger Maskindivisonens danska chef Jens Skifter:

– Maskindivisionen kommer under 2022 att sälja cirka 1000 nya CLAAS traktorer i sju länder i Norden och Baltikum. CLAAS traktorer har de egenskaperna som dessa länders lantbrukare efterfrågar och utvecklas hela tiden tillsammans med lantbrukare. I Baltikum har vi redan nått en marknadsledande position och det satsar vi på i övriga länder också.

Relaterade artiklar