ANNONS

Nöjda svenska lantbrukare

Lönsamhetsundersökningen som genomförts i elva EU-medlemsländer under första halvåret visar att de europeiska lantbrukarna är missnöjda med sina inkomster och förhoppningarna om ett ekonomiskt uppsving har falnat. Trots utmaningar på den svenska marknaden är svenska unga bönder mer positiva till framtida lönsamhet.

I det gemensamma lönsamhetsindex som sätts samman av Copa-Cogeca framgår att tillfredställelsen med gårdens ekonomiska situation i Tyskland förblir på sin lägsta nivå samtidigt som framtidstron avtar. På liknande sätt ser det också ut i Belgien, England, Frankrike, Italien, Rumänien och Ungern. Det kan jämföras med de svenska lantbrukarnas syn på samtida och framtida lönsamhet. Den är svagt förbättrad gentemot föregående barometer. Det är speciellt de yngre lantbrukarna som har en ljusare syn på sin lönsamhet än sina äldre kollegor, enligt Lantbruksbarometern.

– Det svenska jordbruket är uppskattat av konsumenterna och det finns en efterfrågan på de svenska produkterna, vilket gjort att vi kunnat hålla högre priser i Sverige än i övriga Europa. Det tror vi är en avgörande faktor när det gäller uppfattningen som de svenska lantbruksföretagen har, säger Jimmy Larsson, Segmentschef Skog och Lantbruk på LRF Konsult.

Trots detta är många svenska lantbruksföretag fortsatt pressade av svag lönsamhet, inte minst de svenska mjölkföretagen. Bara bland grisköttsproducenterna är det fler företagare som upplever att lönsamheten är god än dålig.

Per Skargren, chef Företag, Swedbank:

– Att jobba strukturerat med sitt företag och företagsledning är en framgångfaktor. De senaste årens stora variationer i priser för produkter och insatsvaror har resulterat i en snabb utveckling av företagsledning och styrning hos många svenska skog- och lantbruksföretag. Marknaden för egna varumärken och närproducerat har öppnat nya möjligheter för många företag att sälja direkt till konsumenterna.egt2fz5tiwgpyjn1bsqg

Relaterade artiklar