ANNONS

Norrmejerier sänker med 20 öre

Henrik Wahlberg, mjölkbonde i Soukolojärvi, Norrbotten och Norrmejeriers styrelseordförande. Foto: Viktoria Luttu Wahlberg

Henrik Wahlberg, mjölkbonde i Soukolojärvi, Norrbotten och Norrmejeriers styrelseordförande. Foto: Viktoria Luttu Wahlberg

Vi måste tyvärr sänka ersättningen med 20 öre per kg invägd mjölkråvara. Det är ett tufft besked till mina kollegor som redan är hårt pressade, säger Henrik Wahlberg, Norrmejeriers styrelseordförande och mjölkbonde i Soukolojärvi, Norrbotten.

Prispressen från europeisk lågprisost och den globala konkurrensen på mjölkpulver är just nu alltför hård. Sänkningen gäller från första juli.

– Den nyligen genomförda prisökningen på dryckesmjölken har betydelse för att sänkningen inte blir ännu större och för att vi har kunnat hålla emot ända till nu. Den största betydelsen är det fina och starka stödet från våra norrländska konsumenter, säger Henrik Wahlberg.

Norrländsk mjölk i glaset har betydelse
Henrik Wahlberg berättar att en viss tröst, men något klen är att Norrmejerier, trots sänkningen kan betala mer för mjölken än vad andra mejerier just nu klarar.

Vi är så tacksamma för konsumenternas stöd i valet av mejeriprodukter. Vilken mjölk man häller i glaset och vilken ostskiva man lägger på smörgåsen har en helt avgörande betydelse för oss norrländska mjölkbönder, säger Henrik Wahlberg.

Norrmejerier – böndernas företag
Norrmejerier är inget vanligt företag, utan ett kooperativ av bönder, som enbart finns till för att förädla medlemmarnas mjölk till utmärkta mejeriprodukter. Det Norrmejerier tjänar på försäljningen fördelas mellan medlemmarna som ersättning för mjölken de levererar. Mjölken betalas med ett så högt pris som bara är möjligt.

Att vi hela tiden försöker hålla uppe ersättningen för mjölken gör att vi kontinuerligt måste följa aktuella prislägen och avväga mot hur försäljningen går. Därför är också svängningar i avräkningspriset oundvikliga. Men just nu är vi inne i en djup och lång svacka och många gårdar har det riktigt jobbigt, berättar Henrik Wahlberg.

Strategier för marknad i snabb förändring
Norrmejerier ser över sina strategier för att ännu mer offensivt och effektivt agera på en marknad i en snabb förändring. Där Norrmejerier tidigare var ensamma, trängs nu många andra varumärken som försöker ta plats i mejerihyllan.

Nödvändigt är också att dagligen följa prisbilden på importerad ost och det finns en viss antydan till något högre priser.

Vi måste avvakta och se hur det utvecklar sig och den aktuella sänkningen med 20 öre är nödvändig utifrån den kunskap vi har just nu. Men varje positiv förändring både vad gäller försäljning och ändrad prisbild i Europa, kan vända trenden, för vi behöver mer pengar för att de norrländska mjölkgårdarna långsiktigt ska överleva, säger Henrik Wahlberg.

Prisökningen
Prisökningen på dryckesmjölk inleddes i mitten av april. Men dryckesmjölken motsvarar bara en fjärdedel av mjölken som bönderna levererar, resten används till exempelvis ost, smör, grädde, fil med mera.

Den nyligen genomförda prisökningen på dryckesmjölken har betydelse för att sänkningen inte blir ännu större och för att vi har kunnat hålla emot ända till nu, säger Henrik Wahlberg.

Relaterade artiklar