ANNONS

Nu minskar livsmedelsförsäljningen

Dyrare livsmedel medför minskade inköp bland konsumenter. Efter en lång period med ökad livsmedelsförsäljning månad för månad verkar det nu vara slut med det.
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade visserligen med 4,0 procent under maj 2022, jämfört med samma månad 2021, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Men det är en ökning i kronor och ören, inte i mängden livsmedel och beror på inflationen.

Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker har slagit igenom i konsumentledet och uppgick under månaden till 8,8 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex, vilket gör att den prisjusterade utvecklingen för dagligvaruhandeln kan estimeras till -4,8 procent.

– Prisutvecklingen på livsmedel fortsätter att vara hög. En prisutveckling för livsmedel på den här nivån har inte uppmätts på över 30 år. Det ger effekt även i konsumentled då dagligvaruhandeln nu möter konsumenter med en minskad köpkraft, inte enbart på grund av högre matpriser utan även på grund av högre boräntor och energipriser. Korrigerat för prisutvecklingen minskade försäljningen i maj med 4,8 procent, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningsutvecklingen i fysisk butik uppgick i maj till 6,1 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 26,8 procent. Hemleverans minskade med 16,8 procent och upphämtning i butik med 36,3 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i maj till 4,5 procent, vilket är samma nivå som föregående månad.

Kalendereffekten för maj beräknas till 0,2 procent. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgår därmed till 3,8 procent för maj månad. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till -5,0 procent.

Dagligvaruindex för juni publiceras 15 juli.

Relaterade artiklar