ANNONS

Ny mjölkkreatursmässa lanseras

Nordic Dairy Expo ska samla nötkreatursnäringen kring avel, fackkunskap och handel. Premiären hålls i januari 2027 i Fredericia.

Ett nytt skyltfönster för de främsta djuren inom den danska mjölkkreatursnäringen blir verklighet när Dansk Holstein och Messe C i Fredericia lanserar Nordic Dairy Expo. Den första upplagan arrangeras den 20 januari 2027 och ska samla uppfödare, producenter och företag kring mjölkproduktion, avel och handel. Kor, kvigor och genetik står i fokus när utställare visar upp sina bästa djur och besökarna kan följa bedömningar enligt internationella standarder. Enligt Dansk Holstein finns ett behov av en mötesplats där mjölkkreatur och avelsarbete står i centrum, särskilt för producenter i södra och östra Danmark. Ambitionen är också att locka deltagare från Tyskland och Nederländerna. Mässan kommer att kombinera tävlingar, avelsarbete och auktioner med en parallell företagsutställning för nötkreaturssektorn. Bedömningarna i ringen väntas bli ett av dagens stora fackliga inslag, där djur av hög klass jämförs utifrån exteriör och helhetsintryck. Arrangörerna ser Nordic Dairy Expo som ett nytt nav för branschen och ett sätt att stärka den danska Holsteinavelns starka position i Norden.

Relaterade artiklar