ANNONS

Ny SUV från VW

Vid årets upplaga av den internationella bilmässan i São Paulo, Brasilien, (22 okt. – 4 nov.) blir det världspremiär för ett koncept av en nyutvecklad kompakt SUV från Volkswagen – Taigun. Denna mångsidiga bil är en hyllning till den brasilianska marknaden – men om Taigun börjar serieproduceras, kommer den nya modellen inte bara att säljas i Sydamerika utan runt om i hela världen. Tekniskt sett påminner Taigun om Volkswagens citybil up! (New Small Family).

Konceptbilens utvändiga former följer den mycket tydliga och koncisa Volkswagen-design som tagits fram av chefsdesignerna Walter de Silva (för koncernen) och Klaus Bischoff (för märket Volkswagen).

Den nya SUV:en (Sport Utility Vehicle) ger ett elegant och kraftfullt intryck. Taigun är 3 859 mm lång, 1 728 mm bred och 1 570 mm hög. Hjulbasen mäter 2 470 mm, vilket är mycket med tanke på bilens längd. Detta resulterar i korta överhäng och attraktiva proportioner.

Konceptbilens rymliga interiör ger en vink om hur Volkswagen tänker sig att en elegant, mångsidig, kompakt och ekonomiskt överkomlig SUV ska se ut.

Nytt högteknologiskt turbomotorkoncept på 110 hk
Fyrsitsiga Taigun drivs av en ny 1,0-liters TSI-motor (en turboladdad, direktinsprutad bensinmotor) på110 hk (från 5 000 varv/min). Bränsleförbrukningen vid blandad körning ligger på endast 4,7 l/100 km (110 g CO2/km). Även för den direktinsprutade turbomotorn i Taigun är det världspremiär – den nya kraftkällan breddar utbudet av trecylindriga bensinmotorer baserade på EA211-serien ytterligare genom att plussa på med direktinsprutning och turboladdning och skriver på så sätt ett nytt kapitel i Volkswagens downsizing-strategi.

Den nya motorn är mycket bränslesnål och erbjuder ett högt vridmoment redan vid låga varvtal (175 Nm från 1 500 v/min). Detta gör att den trecylindriga TSI-motorn matchar Taigun perfekt.

Konceptbilen väger 985 kg och klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på endast 9,2 sekunder med den nya motorn. På tyska Autobahn, där hastigheten i princip är fri, kan Taigun komma upp i topphastigheten 186 km/h. Motorn är kopplad till en 6-växlad manuell växellåda.

ESC – ett effektivt stabiliseringsprogram
Taigun, som rullar fram på 17″-lättmetallfälgar med däck av dimensionen 205/50 R17, är tack vare sitt höga vridmoment och höga markfrigång duglig för terrängkörning. Ändå är denna Volkswagen i första hand konstruerad för körning i stadsmiljö. För bromskraften svarar kraftfulla skivbromsar. En annan fördel när det gäller den aktiva säkerheten är det elektroniska stabiliseringsprogrammet ESC som avsevärt minskar risken för att bilen ska råka i sladd.

Ren design – kraftfull och kaxig
Konceptbilen är lackad i ”Seaside Blue” och har en design som både är personlig, kraftfull och stringent. Betraktad från sidan är det skärmbreddarna som fångar ögat – deras kraftfulla design är enhetligt integrerad i sidosektionerna och löper vidare in i dörrarna. Fronten och bakpartiet på konceptbilen är förbundna av en noggrant utmejslad karaktärslinje som löper under sidorutorna – bak övergår denna linje i C-stolpen. Den karaktäristiska utformningen av C-stolparna är typisk för en Volkswagen. Formgivarna har också designat dörrhandtagen bak så att de ligger försänkta, i plan med karossen, vilket är idealiskt ur aerodynamisk synpunkt.

På den nedre delen av karossen hittar vi robusta sidolister som sträcker sig över trösklarna, hjulhusen och stötfångarnas nederdel. De korta överhängen är till fördel inte bara för utnyttjandet av utrymmet utan också för bilens look – fram är det endast 708 mm och bak 681mm. Sist men inte minst ger den praktiska takrelingen med sina integrerade LED-spottar sidoprofilen ett extra lyft.

Fronten på Taigun har formgivarna medvetet låtit likna den hos SUV:arna Tiguan och Touareg. Precis som dessa domineras fronten hos Taigun av horisontella designdetaljer. En hasplåt har integrerats i stötfångarna. Även framifrån upplevs Taigun mycket kraftfull i sin framtoning. Detta kan bland annat tillskrivas den breda spårvidden på 1 473 mm (fram och bak) i förhållande till bilens bredd (1 728 mm exkl. sidospeglar).

Likt fronten uppvisar bakpartiet hos Taigun likheter med de större modellerna Tiguan och Touareg. Baklyktorna är förbundna av en kant som löper under VW-emblemet. Precis under denna kant sitter nummerplåten. Det är framförallt horisontella linjer som präglar designen även på bakpartiet. Bakpartiet är, precis som fronten, försett med en hasplåt. Bakluckans dubbla konstruktion är dold för ögat. Den övre sektionen (2/3), som sträcker sig ner till underkanten på baklyktorna, fälls uppåt, medan den undre delen (1/3), som går ner till hasplåten, fälls nedåt mot vägen. Den övre sektionen, med bakrutan, går att öppna separat.

Interiör med optimalt utnyttjat utrymme
Precis som exteriören, har formgivarna gett interiören en design som tydligt påminner om tidsandan i vår urbana värld. De som dras till det senaste när det gäller smarta telefoner och surfplattor kommer också att gilla interiören i Taigun.

Denna SUV är ett bra exempel på ett verkligt optimalt utnyttjande av det utrymme som står till buds. Bakom bakluckan döljer sig ett bagageutrymme på 280 liter – med baksätet nedfällt utökas bagageutrymmesvolymen till 987 liter. Den höga placeringen av sätena – typiskt för en SUV – kommer sig av kundernas önskan om optimal komfort vid i- och urstigning, och att man ska ha bästa möjliga sikt under färd. Den invändiga höjden fram är 1 036 mm – och bak, där den är 980 mm, erbjuder den tillsammans med det generösa utrymmet för benen i längdled en alldeles utmärkt komfort. Förarplatsen kan optimeras efter hur lång föraren är – ratten kan till exempel ställas in i höjdled i en vinkel på upp till 25 grader.

Inredningsarkitekterna har på ett systematiskt sätt minimerat antalet funktioner. Resultatet är ett helt intuitivt handhavande av alla invändiga funktionsdetaljer. Dessutom ger den rena designen, de många förvaringsytorna och de stora utrymmena en mycket positiv rymdkänsla. Samtidigt framhäver de ungdomliga färg- och materialkombinationerna Taiguns offroad-karaktär. Utvecklingsteamet har också tagit fram individuella lösningar för reglage och mätare i denna koncept-SUV – hit hör till exempel reglage i luftinsläppen på instrumentpanelen med vars hjälp man nu för första gången inte bara kan justera temperaturen och fläkthastigheten utan också läsa av inställningarna.

Taigun är också utrustad med ett infotainmentsystem (på instrumentpanelen) som kan kopplas till alla vanligt förekommande smartphones. Till höger om radio/navigationssystemet sitter ett kombinerat På/Av/Volym-reglage. Mitt under infotainmentsystemet sitter knappen till varningsblinkersen (i mitten) och de till defroster, elbakruta, ESP och A/C. Ovanför radio/navigationssystemet på instrumentpanelen sitter tre extra instrument (oljetemperatur, kylvätsketemperatur och laddtryck). Dessa matchas perfekt av en treekrad läderratt som har en platt nederdel.

En sak som alla de fordonskoncept som Volkswagen presenterar på internationella bilmässor har gemensam, är att de en dag kan serietillverkas. Sannolikheten för att Taigun någon gång i framtiden kommer att dyka upp hos Volkswagen-återförsäljarna är rätt hög – något som spelar en avgörande roll i detta avseende är naturligtvis hur allmänheten tar emot denna konceptbil.

Relaterade artiklar