ANNONS

Ny telskopkran från Sennebogen

Med den nya 6103E, har den tyska tillverkaren tagit fram en maskin som är både allsidig, effektiv och kraftfull. Den har en lyftkapacitet på upp till 100 ton och en maximal bomlängd på 62 meter. Detta gör den till en het kandidat för alla kranfirmor som får ett alternativ istället för lastbilskranar och mobilkranar. Den passar också ypperligt i både byggbranschen och inom industrin.

– Med tanke på maskinens storlek så är den inte en ultimat lösning för alla företag. Men den passar däremot helt perfekt på stora byggarbetsplatser som till exempel hanterar tunga betongelement, säger Lasse Weber som arbetar som produktchef för Sennebogen hos Scantruck A/S.

 

Smidig och flexibel

SENNEBOGEN har tidigare haft ett segment av teleskopkranar som täcker 16-130 ton, dock har det funnits en lucka mellan 70-120 ton som nu har täppts till på ett effektivt sätt med den nya 6103E.

En telskopkran har flera fördelar jämfört med tidigare nämnda kranalternativ. Den kräver inte utlagda skenor eller körplåtar, och den behöver inte heller nivelleras för att kunna användas.

– Det är viktigt för kranförarna att snabbt kunna komma igång och arbeta utan att behöva förbereda underlaget först. SENNEBOGEN 6103E är byggd för att klara att arbeta i tuff terräng. Den står stadigt tack vare sina breda larver, och den kan även köra med last i bommen. Det gör den till ett smidigare och mer flexibelt alternativ än till exempel en mobilkran, understryker Lasse Weber.

 

Fördelar med nytt Pin Boom system

När teleskopkranen ska transporteras så görs det på en maskintrailer, precis som med de flesta andra maskinerna på en byggarbetsplats. Maskinen kan antingen fraktas helt komplett och har då en maxbredd på 3,5 meter. Men man kan också demontera motvikten samt larverna vilket ger 6103E en totalbredd på endast 3 meter. Väl framme igen går det att sätta tillbaka allting utan att vara beroende av andra maskiner som hjälper till.

Till följd av sin storlek samt inte minst sin kapacitet, så är säkerheten en viktig aspekt vid designen av den nya 6103E. Hytten är tiltbar upp till 20 grader så att föraren ska ha en bra överblick över godset han hanterar. Dessutom finns det en kameror monterade såväl baktill som på högersida för att föraren inte ska ha några döda vinklar. Båda lösningarna ingår i standardutrustningen.

Kraftfull belysning monterad såväl på undersidan av bommen som på förarhytten säkerställer ett väl upplyst arbetsområde alla tider på dygnet. Utöver detta är maskinen utrustad med en 6,7 liters motor från Cummins som inte bara ger 186KW utan också lever upp till de senaste kraven på avgasrening.

– 6103E har ett nytt Pin Boom system som styrs av endast en hydraulisk kolv och ett låssystem för varje sektion. Detta gör hela bommen lättare, och är en av anledningarna till att den kan användas fullt ut med hängande vikt i bommen. Hela maskinen är uppbyggd av väl beprövade komponenter

Hela maskinen utstrålar tysk kvalitet när den är som bäst, säger Lasse Weber.

Relaterade artiklar