ANNONS

Ny universitetsutbildning länkar ihop lantbruks- och teknikkunskap

Vreta Kluster och Linköpings universitet startar i vår en helt ny uppdragsutbildning om lantbruksteknik och innovation. Kursen ger inte bara senaste nytt på teknikfronten inom lantbruket – den ger också tre högskolepoäng.

– Vi hoppas på en väldigt spännande blandning av förkunskap och erfarenheter bland föreläsare och deltagare, säger Helene Oscarsson, verksamhetsutvecklare på Vreta Kluster.

Inför våren 2021 har Linköpings universitet skapat en unik uppdragsutbildning. Tillsammans med Vreta Kluster, inom ramen för satsningen Agtech 2030, drar man igång kursen Lantbruksteknik och innovation. En uppdragsutbildning för yrkesverksamma personer som
vill vässa sina kunskaper inom teknik relaterad till matproduktion och lantbruk.

– Vi hoppas på att kunna locka intressanta deltagare som går in med olika bakgrunder och infallsvinklar, säger Per Frankelius, Linköpings universitet, som är kursansvarig.

Per Frankelius hoppas att kursen, som kommer att ha föreläsare med stor erfarenhet och expertis från såväl branschen som akademin, kan locka allt från redan yrkesverksamma inom lantbruket till deltagare från teknikbolag. Han hoppas på en bred spridning bland deltagarna och att de 25 platserna kommer att fyllas.

Helene Oscarsson har varit i lantbruksbranschen sedan i mitten av 1990-talet och har aldrig tidigare märkt av ett så stort intresse för matproduktion och lantbruk som nu. Samtidigt händer mycket på teknikfronten inom lantbruket. Artificiell intelligens tågar in, molntjänster utvecklas, djur blir digitalt uppkopplade och så vidare.

I takt med att såväl kunskapen om lantbruket, som intresset för hållbar matproduktion och samhällsutveckling ökar i samhället, så inser många teknikbolag att här kan det finnas en ny potentiell marknad för deras lösningar.
För att utveckla det samspelet tror arrangörerna att den nya kursen behövs.

– Om man exempelvis vill applicera sin digitala teknik i livsmedelskedjan behöver man veta hur det går till i praktiken. Det är en väldigt tuff miljö för en liten sensor att sitta i ett stall eller på en harv, säger Helene Oscarsson.

Per Frankelius fyller i:
– Sen kan lantbruksföretag ha utmaningar samtidigt som det faktiskt finns tekniklösningar för att möta dem. När användare och utvecklare möts kan det uppstå nya produkter och innovationer men också viktig teknikspridning. Fler välkomna utvecklingsprocesser kommer ta fart om fler har kunskap om såväl lantbruksbranschen, som innovationsmetodik.

Kursen Lantbruk och innovation drar igång i februari, och ger tre högskolepoäng.  Tanken är att olika delmoment ska genomföras på Vreta Kluster eller vid Linköpings universitet. Men kursen kommer även attkunna genomföras helt digitalt.
– Vill verkligen genomföra den här kursen i vår, trots omständigheterna med pandemin, antingen digitalt, fysiskt eller i kombination, säger Helene Oscarsson.

Relaterade artiklar