ANNONS

Nya hjullastare från JCB

JCB 427 och 437 – nya högproduktiva hjullastare från JCB

JCB introducerar ytterligare två hjullastare av den nya generationens maskiner. 427 och 437 ersätter 426 och 436, och erbjuder ökad effekt, lägre utsläpp och bättre komfort för föraren. Produktionen av de nya modellerna började i januari 2013. De nya modellerna har en Cummins QSB motor på 6,7 liter, en progressiv koppling med cut-off egenskaper samt är i Sverige utrustad med fem respektive sexstegs powershifttransmission med lock-up och automatiska diffspärrar.

Förutom detta finns följande viktiga egenskaper:
Överensstämmelse med Steg 3B-kraven när det gäller utsläpp vilket man klarar utan partikelfilter eller tillsatser.
Vridmomentsökning på 9,4 procent på 427an, vilket motsvarar upp till 801 Nm, detta tack vare den ökade responsen vid låga motorvarv som erhålls genom VGT-turbon.
Smarta inställningar av motoreffekten som låg tomgång (700 rpm), läge för kraft respektive ekonomi, samt automatisk avstängning av motorn som tillval.
Upp till 100 procents dragkraft med de nya automatiska diffspärrarna
Upp till 16 procents lägre bränsleförbrukning med den nya femväxlade transmissionen och lock-up konverter.
Väsentligt lägre ljudnivå i hytten, nu 69dB (A)
Uppdaterad konstruktion som bland annat gett uppfräschning av hytten med LCD-skärm i färg, samt av bakre chassi, kaross och motvikt.
”Med 427 och 437 hjullastarna, har JCB tagit teknik från de större maskinerna och använt den på de mellanstora modellerna, och JCB tar därmed hjullastarmarknaden till nya nivåer när det gäller produktivitet och prestanda,” säger Tim Burnhope, chef för utveckling och tillväxt. ”Dessa hjullastare levererar nya nivåer av effekt och ton/timmeprestanda till många marknadssektorer och reducerar driftskostnaderna för våra kunder.”
Lägre utsläpp med ökad produktivitet
De högeffektiva motorerna uppfyller Steg 3B-kraven när det gäller utsläpp genom användning av dieseloxidationskatalysator (DOC), men utan behov av partikelfilter (DPF) eller tillsats för efterbehandling av avgaserna. DOC har utformats för att hålla hela motorns liv och ger därmed lägre servicekostnader.

JCB 437 levererar stor kraft, med 173 hästkrafter (129kW) vilket motsvarar den utgående 436. JCB 427 ger 158 hästkrafter (118kW) (maxeffekt) samt en ökning av vridmomentet på 9,4 procent till 801 Nm. Maskinerna är utrustade med en lågvarvig kylfläkt, har lågt tomgångsvarv (700 rpm efter 30 sekunders stillastående), automatisk avstängning av motorn (aktiveras efter en förutbestämd tidsperiod av inaktivitet) och valbara lägen för motorn (kraft eller ekonomi). Med hjälp av ECO-funktionen ges ökad effekt för uppgifter som kräver mindre kraft genom att motorns varvtal begränsas till 1800 rpm.
En ZF fyrväxlad automatisk powershifttransmission är basutrustning men en ny femväxlad powershiftlåda med lock-up är standard i Sverige. Detta alternativ ger ökad körprestanda och bättre acceleration som ett resultat av de kortare stegen mellan växlarna. Lock-upkonvertern med den fem- alternativt sexväxlade transmissionen aktiveras i växel två till fem och reducerar transmissionsförluster och ökar produktiviteten. Detta betyder att kunderna verkligen kommer att känna skillnaden vid körning uppför backar, vid transport och vid lyftarbeten.

Ett intelligent kopplings cut-offsystem är standard för både de fyr- och femväxlade samt de sexväxlade transmissionerna, vilket gör dem idealiska för avlastning från till exempel lastbilar eller manövrering i trånga utrymmen. Systemet justerar cut-offpunkten dynamiskt beroende på utgående vridmoment från transmission och bromstryck. Det kopplar effektivt ur kopplingen för att begränsa dragkraften och reducerar även slitaget på bromsarna med de nya ZF-axlarna.

När föraren trampar på bromsen, erhålls maximal kraft genom det lastavkännande hydraulsystemet, samtidigt som kraften till drivlinan reduceras. Detta ger en ökad kontroll vid högre varvtal på motorn och låga körhastigheter och därmed ökad produktivitet vid lastning

Möjligheten med den automatiska diffspärren innebär att kunderna nu kan välja mellan:
Standard öppen vridmomentsfördelingsdifferential.
Begränsad differentialbroms(för besvärliga/leriga förhållanden)
Automatisk diffspärr på framaxeln
Den automatiska diffspärren låser differentialen vid behov, utan att föraren behöver aktivera systemet, vilket ger ökad dragkraft och mindre slirning. Detta reducerar inte bara hjulspinn och däckslitage, utan minskar även bränsleförbrukningen, dessutom ökas produktiviteten.

Axlarna har fördelar som slutväxelbroms, förlängda serviceintervall till 1500 timmar och mindre underhållsbehov vid ”heavy duty” användning med alternativet med sintrade bromsbelägg.

Bland övriga förbättringar kan nämnas möjligheten att justera JCB Smooth Ride System (lastarmsfjädring) så att den är permanent aktiverad, vilket ger förbättrad prestanda med tillbehör som snöplog och borste.

Den stora hytten på tre kubikmeter visar en avsevärt förbättrad hyttmiljö. Formgivningen har förnyats och reglagen har förbättrats. Bland förbättringarna kan den nya instrumenteringen med analoga rattar och en LCD-skärm i färg med ett intuitivt menysystem nämnas. Skärmen ger en imponerande mängd data i realtid, från maskinens tillstånd till produktivitet och effekt, inklusive data över bränsleförbrukning och cykeltider. Detta spelar en avgörande roll för att föraren ska försäkra sig om att körsättet är så effektivt och produktivt som möjligt. Den reducerade ljudnivån i hytten kompletterar förbättringarna för föraren. Ljudnivån är nere på imponerande 69db (A).

Ännu en nyhet på 427 och 437 är klimatkontroll. I Sverige är ett Grammer Actimo XXL säte, med fulla justeringsmöjligheter, värme, armstöd, stöd för ländryggen, förlängning av ryggstödet, huvudstöd och luftfjädring för optimal bekvämlighet, standard.

För både JCB 427 och 437 kan kunden välja mellan konventionellt multireglage, singeljoystick med separat reglage för tredje och fjärde funktion, joystick med inbyggda, proportionalknappar för tredje och fjärdefunktion eller spakstyrning. Till detta finns även flera valmöjligheter för lyftarmar; HT, ZX, High Lift HT och Super High Lift HT (på 437) och hjullastaren kan skräddarsys efter kundens önskemål. Hjullastarens stoppfunktioner för höjd och återgång till gräv och flyt kan vid behov kopplas ur av föraren inne i hytten för extra bekvämlighet. Ny utformning av bakdelen med uppdaterad motvikt ger maskinen ett mer aggressivt och modernt utseende och den sluttande motorhuven baktill har formats om för att förbättra runtomsikten. Nätfilter i motorhuven förebygger damm och småpartiklar i kylarområdet, medan de förbättrade skärmarna har utformats för att passa bättre med flera olika däckdimensioner.

Modellerna behåller sin klassledande åtkomst för service och underhåll, samt 500 timmars serviceintervall. Kylaren har en elektronisk kännare som informerar föraren om nivån är låg och den flyttade verktygslådan gör att det är lättare att komma åt vid underhållsservice. Ett Powercore luftfilter, med ett innovativt rengöringssystem, säkrar att luftfiltren hålls fräscha längre och därmed minskar servicekostnaderna. Dessutom har serviceintervallet för axlarna ökats till 1500 timmar.

Hans Ripa, försäljningschef JCB säger ” Med den nya 7-serien levererar JCB en kombination av komfort och effektivitet som är enastående och unikt. De första demomaskinerna är ute på marknaden och de har fått ett mycket positivt mottagande.”

Relaterade artiklar