ANNONS

STORA NYHETER FÖR RENAULTS TRANSPORTBILAR

Renault Master och Renault Trafic får ny facelift/design, Master får en helt ny interiör, båda modellerna får ny ADAS-teknik samt nya kraftfullare och mer effektiva motorer. Master och Trafic kommer introduceras i Sverige efter sommaren.

Som en del i förnyelsen av Renaults modeller får även Master och Trafic en förstärkt gemensam visuell identitet. Den uttrycksfulla designen syns i fronten på alla våra transportbilar, precis som på nya Alaskan och nya generationens Kangoo, säger Laurens van den Acker, Vice VD och chef för designavdelningen, Groupe Renault

Sedan 20 år tillbaka är Renault Europas ledande transportbilstillverkare (lätta transportbilar, exklusive pick up:er). Förra året slog företaget försäljningsrekord med 619 229 registrerade bilar och en marknadsandel på 14,6 %. Renault stärker sin ställning inte bara i Europa utan också i Latinamerika och Asien.

2018 var det bästa året någonsin för transportbilsförsäljningen med en ökning på 34% jämfört med året innan. Under 2019 fortsätter vi förnyelsen av vårt produktprogram. Tack vare Renault Pro+ och vårt erbjudande om uppkopplade tjänster fortsätter vi att utveckla innovativa lösningar för att stödja våra kunder, säger Denis Le Vot, Senior Vice President för Renault-Nissans affärsenhet inom transportbilar.

I Sverige har Renaults transportbilar också en stark ställning sedan flera decennier och förra året såldes över 6 000 bilar.

Vi räknar med att öka vår marknadsandel på transportbilssidan tack vare nya Master och Trafic och inte minst våra två eldrivna transportbilsmodeller som vi är unika på marknaden med, säger Thomas Holm, Renault Sverigechef.

NYA MASTER

Nya Master har fått en mer robust och dynamisk front. Nytt är också: C-formad ljussignatur, en ny färg: “Urban Grey” , högre motorhuvslinje, vertikal grill i krom med en ny större logga

Helt ny inredning

        • Ny instrumentbräda med svepande linjer och stora öppna eller stängda förvaringsutrymmen
        • Krom runt luftintag och knappar för luftkonditioneringen
        • Nya instrument med ny varvräknare och monokrom fem-tums digital skärm
        • Ny ratt med krominlägg
        • Ny växelspaksknopp i svart och krom
        • Ny slitstark klädsel i förbättrad kvalitet
        • Full integrering av navigationsskärmen i instrumentpanelens mittendel. (Detta oavsett multimediasystem – R-LINK Evolution eller Media Nav Evolution)

Ny förarhytt med mobilt kontor

Hela 105 liter förvaringsutrymmen, vilket är mest i klassen

För ökad bekvämlighet är passagerarutrymmet nu utrustat med:

        • ett nytt “Easy Life”-fack ovanför handskfacket som enkelt fälls ut genom ett lätt tryck. Facket ger extra utrymme för kontorsarbete eller lunchpaus med ny stor kopphållare i mitten
        • 10,5-liters “Easy Life”- förvaringslåda som gör det lätt att komma åt förvarade saker
        • Dockningsstation för läsplattor i mitten av instrumentbrädan
        • Induktiv smartphone-laddare
        • Multimediallösningar – med R-LINK Evolution och Media Nav Evolution-system – som är kompatibla med Android Auto och Apple CarPlay

Nytt förarstödssystem

Master har redan filbytesvarning, bakre parkeringshjälp och en backkamera. Nytt är förarhjälpsystemet (ADAS) för ökad säkerhet:

          • Digital backspegel – unikt i segmentet – är en backspegel med skärmdisplay på vindrutans övre del. Tekniken ger bra sikt bakifrån både på medel- och långa avstånd
          • Side Wind Assist ger stabilitetshjälp vid sidvindar. Systemet aktiveras i över70 km/tim och kan korrigera upp till 50% av bilens förflyttning i sidled under mycket hårda vindförhållanden
          • Främre parkeringsassistans

Det aktiva nödbromssystem (AEBS) är nu tillgänglig som tillval för hela modellprogrammet.

Nya motorer

Master har fått nya 2,3L dCi-motorer som ger både ökad effekt, högre vridmoment och lägre bränsleförbrukning.

          • Motorerna drar nytta av dubbelturbo-tekniken och klarar Euro 6d-TEMP/ Euro VI-kraven (beroende på version)
          • Ökad effekt upp till 180 hk och ökat vridmoment upp till 400 Nm för ökad respons och dynamik.
          • Upp till 1 liter lägre förbrukning per 100 km (NEDC)

Optimerat lastutrymme

          • Ny effektiv LED-belysning
          • Nya ergonomiska handtag för enklare in- och ursteg (skjutdörrar både bak och på sidorna)

Skräddarsydda lösningar

Med mer än 350 olika versioner i 3 höjder och 4 längder är bilen anpassad för en mängd olika behov och användningsområden.

          • Antingen med fram- eller bakhjulsdrift.Alla chassier och hytter är konstruerade för att klara höga belastningar
          • Brett program av versioner med lastkapacitet från 2,8 till 4,5 ton och lastvolymer från 8 till 22 m3
          • Flera olika karosstyper: Skåp, 7-sitsigt skåp för transporter till och från byggarbetsplatser, flakbil med eller utan tippfunktion, plattform, storvolym skåp, chassi, golv mm
          • Totalt finns 10 olika kaross-storlekar
          • 2/3 av alla sålda bilar vidareutvecklas av speciella på-byggare. Det kan vara enkla anpassningar som en verkstadsdel i lastutrymmet eller tunga, tekniska och komplexa lösningar som i en kranbil, ett utryckningsfordon eller en hästtransport.

NYA RENAULT TRAFIC

Nya Renault Trafic får också gemensam visuell identitet med de övriga transportbilsmodellerna.

Den nya fronten har nu:

          • Nya och mer effektiva full-LED-strålkastare
          • C-formad ljussignatur
          • Ny grill med krominslag
          • Ny färg “Urban grey” nyans.

Nyheter i interiören:

          • Uppdaterad instrumentbräda med kromade knappar (krom runt luftintag, mittkonsolen, luftkonditioneringsknappen, växelspaken och mätare). Designen sträcker sig ända till dörrpaneler med kromade handtag och krom runt högtalarna.
          • Ett nytt och mycket mörkt färgschema i olika kolnyanser.
          • Ny växelspaksknopp för manuell eller automatlåda
          • Ny slitstark klädsel i högre kvalitet

Mobilt kontor

Nya Renault Trafic blir till ett riktigt mobilt kontor med sin smarta hytt som har fått:

          • Uppkoppling via högpresterande multimediallösningar med:
            • R-LINK Evolution (kompatibel med Android Auto)
            • Media Nav Evolution med multi-touch-skärm (kompatibel med Android Auto och Apple CarPlay)
          • En ny ”single DIN stereo” med en ny mikrofon för bättre samtalskvalitet och med digital radio som tillval.
          • Trafic har förvaringsutrymmen i hytten på totalt 90 liter, inklusive 54 liter under passagerarstolarna (bland de bästa på marknaden)
          • Ett fällbart passagerarsäte som ger plats för en dator eller ett förvaringsutrymme och skrivbord
          • Hållare för smartphone eller läsplatta

Mer nytt

          • Starkare LED-belysning (500 lumen) över lastutrymmet
          • Infällbar nyckel med tre knappar eller ett Renault handsfree-kort med möjlighet till ”Single Door Opening (SDO)” för ökad säkerhet. Fortfarande med möjlighet till extra säkerhetslås.
          • Polypropen-fodring av lastutrymmet för enklare rengöring (tillval) med ett mycket omfattande utbud av skräddarsydda foder som ger ett robustare lastutrymme med längre livslängd.

Mångsidig

        • Trafic erbjuder störst lastlängd på marknaden med en lastlucka som ger en arbetslängd på upp till 4,50 meter
        • Lastutrymmets rektangulära design skapar en lastkapacitet från 3,2 till 8,6 m3
     Smarta lagringsverktyg med – till exempel – upp till 18 ringar för lastsäkring.


Nya motorer

Nya Trafic har 2.0L dCi-motorer som är lämpade för transportbilar

          • Motorerna klarar Euro 6d-TEMP-standards
          • Turboladdare med variabel geometri ger de nya motorerna högre effekt från 120 till 170 hk och ökat vridmoment upp till 380 Nm.
          • Minskad bränsleförbrukningen med upp till 0,6 liter/100 km i 145 hk-versionerna (NEDC)
          • En annan innovation: De två större motorversionerna kan – förutom den manuella växellådan – också levereras med sexväxlad EDC (Efficient Dual Clutch) automatisk växellåda för en jämnare och snabbare växling.
          • Senaste avgasreningsteknik som det selektiva katalytiska reduktionssystemet (SCR).

Nytt förarstödsystemet (ADAS) för ökad säkerhet

            • Vidvinkelspegel som fungerar som en ”döda-vinkel-spegel” i passager-solskyddet
            • Främre och bakre parkeringssensorer med bakre parkeringskamera
            • Trailer Swing Assist som stabiliserar släpvagnen när behov uppstår

Full LED strålkastare som förbättrar sikten och därmed säkerheten i mörker. Kapaciteten är 50 % högre vid helljus och 34 % i halvljusläge jämfört med halogenljus. LED-ljusen har också högre livslängd jämfört med halogenljus.

Relaterade artiklar