ANNONS

Nytt motorkoncept sparar pengar och miljön

Komatsu Forests nya motorkoncept E3-Power är goda nyheter för såväl entreprenörernas plånböcker som för miljön. Det nya motorkonceptet är väsentligt mycket bränslesnålare än sin föregångare.
Roland Nilsson är en svensk entreprenör som har jobbat i skogen i ungefär 40 år. Idag driver han Fågelstigens Skog AB och har tre anställda. I juni 2011 fick han sin nya skördare Komatsu 931.1 med SCR-baserad E3-powermotor levererad. Rolands erfarenheter gällande bränsleförbrukningen är mycket positiva.
– Vi gjorde en större genomgång av driftsrapporten efter 800 timmar, och de positiva siffrorna har sedan hållit i sig. Vi ser att vi i snitt sänkt bränsleförbrukningen med 2-3 liter per timme. Och med ständigt stigande dieselpriser blir bränslekostnaden en allt viktigare pusselbit, konstaterar Roland Nilsson.
Alla skogsmaskinstillverkare måste förhålla sig till de allt ökande driftskostnaderna för drivmedel och den allt hårdare lagstiftning för hur mycket partiklar och kväveoxider som motorerna får släppa ut. För det krävs en utvecklad motor- och avgasreningsteknik.
Emissionslagstiftningens miljökrav inom EU och USA, har lett fram till två olika typer av avgasreningstekniker: CEGR och SCR. Vägvalet mellan den traditionella EGR/CEGR-tekniken och den vidareutvecklade SCR-tekniken delar just nu skogsmaskinbranschen i två läger, där samtliga maskintillverkare förutom John Deere och Rottne valt SCR-tekniken där avgasreningen sker efter och utanför motorns förbränningsprocess.
– Alla experter är idag eniga om att SCR, Selective Catalytic Reduction, är den enda tekniken som faktiskt klarar att uppfylla de slutgiltiga utsläppslagkraven som kommer 2014-2015. Framförallt när det gäller NOx-reduceringen är SCR otvetydigt den effektivaste lösningen. Det är det som gjort att exempelvis de flesta lastbilstillverkarna nu vänt och gått över till SCR, säger Ola Boström teknisk chef på Komatsu Forest.
Avgasreningstekniken i Komatsu Forest nya skogsmaskiner är SCR. Den möjliggör att man kan bygga riktigt effektiva motorer med både hög prestanda, högt vridmoment och låg bränsleförbrukning. Det är också kännetecknen för Komatsu Forests nya motorgeneration E3-Power som är optimerat utifrån maximal förbränning av bränslet för bästa möjliga effektivitet. Enkelt uttryckt innebär SCR-tekniken att man minskar kväveutsläppen genom att installera en katalysator efter motorn i avgassystemet samt att man i avgassystemet tillsätter en vätska som kallas DEF, Diesel Exhaust Fluid.
SCR-teknikens stora fördel är att tekniken utgår från maximal förbränning med syre och diesel i förbränningsrummet. Det gör att motor och diesel utnyttjas maximalt vilket inte är fallet med det andra systemet, CEGR-tekniken, som tar in avgaserna i förbränningsrummet en andra gång med en ineffektiv förbränning som följd.

Fakta: Motorkonceptet E3-power
Det nya motorkonceptet kallas E3-Power där dessa tre E står för Environmental, Economical och Efficient. Tre grundförutsättningar för en motor som både är bra för miljön och maskinägaren.
E3-Power uppfyller de hårda utsläppskraven och sänker bränsleförbrukningen samtidigt som motorprestandan är högre. SCR är en avgasreningsteknik där partiklarna reduceras vid förbränningen medan NOx-reduceringen sker efter och utanför motorns förbränningsprocess. Det gör att förbränningen optimeras vilket garanterat ger både maximal motorprestanda och lägre bränsleförbrukning. Dessutom blir motorn mindre känslig för diesel med sämre kvalitet.
NOx-reduktionen sker efter förbränningen med hjälp av en urealösning (DEF, Diesel Exhaust Fluid) och en katalysator. DEF-vätskan sprutas med elektronisk styrning in i avgasröret strax före katalysatorn. När blandningen av avgaser och DEF-vätska passerar genom katalysatorn omvandlas kväveoxiderna till ofarligt kväve och vattenånga.

Relaterade artiklar