ANNONS

Nytt tröskdäck

Goodyear introducerar ytterligare en storlek i det nyligen lanserade OPTITRAC H+-däcksortimentet för skördetröskor. Det nya däcket OPTITRAC H+ IF680/85R32 CFO är framtaget för skördetröskor, där gränser för fordonsbredd innebär att bredare däck inte kan monteras.  Däcket har stor bärförmåga och OPTITRAC-slitbanemönster som ger utmärkt grepp och prestanda både på fältet och på vägarna.
OPTITRAC H+-däcken är utformade för användning vid större deflektionsnivåer och är märkta med bokstäverna IF som prefix till storleken och CFO som suffix.  Däcken är utformade i linje med ETRTO-standard (European Tyre and Rim Technical Organisation).  Standarden innebär en lastbonus på upp till 55 procent för cyklisk fältverksamhet utan att lufttrycket behöver ökas.
OPTITRAC H+ -sortimentet debuterade på marknaden i början av 2011, när de två första storlekarna IF80070R32 CFO och IF800/75R32 CFO lanserades.   Ytterligare en storlek, IF900/60R32 CFO, tillkom senare.
Goodyear har lagt tonvikten särskilt på stor stabilitet och lastkapacitet för OPTITRAC H+, som är specialkonstruerat för högteknologiska skördetröskor.  Goodyears däckingenjörer baserade utvecklingen av H+ på de beprövade konstruktionsegenskaperna hos den framgångsrika OPTITRAC-familjen kombinerat med nyskapande material.  De nya däcken har en asymmetrisk profil och rejält mönsterdjup, vilket ger utmärkt grepp och självrensande egenskaper.  H+-däckets datoroptimerade klackmönster med speciella konturer ger det ett mycket fördelaktigt marktryck.  Dessa egenskaper innebär att OPTITRAC H+ kan överföra drivkraft och vridmoment ytterst effektivt och jämnt på alven.
Den nyskapande slitbaneblandningen är mycket slittålig, vilket ger H+ lång livslängd.  Aero-Tie-in-Bead-konceptet, som är hämtat från utvecklingen av flygplansdäck, stärker foten och ger perfekt passform på fälgen.  Samtidigt medger tekniken större sidoväggar och därigenom större flexibilitet, vilket ger god hållbarhet och längre körsträcka.
Dessutom används OPTITRAC H+ med ett konstant lufttryck både på fältet och på vägarna.  Det mindre lufttrycket och den större nyttolasten ger ökad kontaktyta, vilket stärker greppet och gör att det inte sjunker ned lika mycket i marken.  Det innebär i sin tur att marken inte blir lika kompakt samt att rullmotståndet och bränsleförbrukningen blir mindre.
Nya dimensionen OPTITRAC H+ IF680/85R32 CFO kommer i början av 2012.
Goodyears däcksortiment för skördetröskor omfattar nu fyra storlekar; nya IF680/85R32 CFO samt  IF800/75R32 CFO, IF800/70R32 CFO och IF900/60R32 CFO.
Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har cirka 140 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear, ett av världens största däckföretag med omkring 70 000 anställda, och som tillverkar sina produkter i mer än 60 fabriker i 25 länder över hela världen, samt Dunlop, en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten med fabrikat som; Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Relaterade artiklar