ANNONS

Ökad konkurrens för JD-förhandlare

Allt fler fabrikat kan i dag förses med reservdelar tillverkade av andra, så kallade icke original. Det finns till och med exempel där maskintillverkare i dag samarbetar med den typen av företag. Ett exempel är Granit och Deutz samt Kramp och John Deere.
Men för att kunna serva och reparera moderna tekniskt avancerade maskiner behövs tillgång till dataprogram och manualer.
Nu släpper John Deere en plattform för detta så att kunder och fristående verkstäder ska kunna reparera John Deere-produkter trots att de inte är auktoriserade återförsäljare för John Deere.
Det heter Customer Service Advisor och släpps nu i USA. När och om det kommer till Europa finns det ingen information om i dagsläget.

Serviceverktyget Customer Service Advisor är en prenumerationsbaserad digital databas med operatörs-, diagnostik- och tekniska manualer för John Deere-produkter. Det är mycket likt Service Advisor som används av våra John Deere-återförsäljare och tekniker med undantag för programvaruuppdateringar, fjärrfunktioner och tillgång till DTAC-lösningar.

– I dag, på grund av en mängd olika anledningar, använder fler kunder tillgängliga verktyg, resurser och reservdelar som John Deere erbjuder för att underhålla sin utrustning själva, säger Denver Caldwell, direktör för eftermarknad och kundsupport.
Han berättar vidare att Customer Service Advisor låser upp djupare systemnivåinsikter för att ge användare med expertis och önskan att ta itu med mer avancerade reparationer själva.

Customer Service Advisor har varit tillgänglig genom John Deere Construction & Forestry-återförsäljare sedan år 2011, och expanderade senare till andra divisioner år 2017. Från och med nu görs den tillgänglig från John Deere direkt via JohnDeereStore.com i form av enbart en onlinewebb eller nedladdad applikationsabonnemang beroende på kundens behov. Verktyget kommer att fortsätta att vara tillgängligt via John Deere-återförsäljare och kunder kan fortfarande besöka John Deere-återförsäljare eller oberoende verkstäder för reparationer.

Möjligheterna hos ett abonnemang för jordbruk, torv, konstruktion och skogsbruk eller John Deere Power Systems enbart webbabonnemang tillåter användare att:

Få tillgång till den digitala databasen med operatörs-, diagnostik- och tekniska manualer via en bärbar dator eller mobil enhet när som helst en användare har en Wi-Fi- eller mobilanslutning.

Funktionerna hos en nedladdad applikationsprenumeration för jordbruk, torv, konstruktion och skogsbruk eller John Deere Power Systems tillåter användare att:

Få tillgång till den digitala databasen med operatörs-, diagnostik- och tekniska manualer via en bärbar dator när som helst en användare har en Wi-Fi- eller mobilanslutning.
Med en kundtjänst Advisor-nedladdad applikationsprenumeration och kompatibel bärbar dator:
Få åtkomst till operatörs-, diagnostik- och tekniska manualer i avsaknad av Wi-Fi eller mobilanslutning
Anslut till maskiner med en elektronisk datalänk (EDL)
Rensa och uppdatera koder
Gör diagnostiska avläsningar
Utför begränsade kalibreringar

– Att utnyttja de omfattande funktionerna hos Customer Service Advisor kräver utbildning av kundens återförsäljare, men att ha tillgång till nya insikter och förmågan att själva utföra mer avancerade reparationer, ger kunderna mer flexibilitet att slutföra dem i sin egen tid och möjliggör en bättre förståelse av deras utrustning, säger Caldwell.

Under 2023 kommer John Deere att lansera en förbättrad kundlösning som inkluderar ett gränssnitt för mobila enheter och möjligheten att ladda ner säkra programuppdateringar direkt till inbyggda styrenheter på utvald John Deere-utrustning med 4G MTG-anslutningar.

Tillgängligheten av Customer Service Advisor-verktyget för kunder förstärker Deeres engagemang för kundernas drifttid och reparationsbarhet.

Relaterade artiklar