ANNONS

På jobbet och fritiden

Att ha en bil som är både praktisk i arbetet och bekväm på fritiden är något många önskar sig. Personbilskomfort i kombination med bra terrängegenskaper och ordentliga lastutrymmen.
Från och med år 2022 är Isuzus många versioner och utföranden av pickupen D-Max kompletterade med två sådana specialutföranden från Arctic Trucks. De heter AT33 och AT35.

Grunden till dessa utgörs av den helt nya generation Isuzu D-Max som lanserades 2021. Det innebär en pickup som redan har rejält på fötterna och en exceptionellt stark ryggrad. En kapabel grund som redan har hyllats internationellt för anmärkningsvärt hög arbetsförmåga, säkerhet och komfort i krävande miljöer. I samarbete med Arctic Trucks har Isuzu lyft dessa egenskaper till högre nivåer, bokstavligen.

AT33 och AT35 byggs på beställning av Arctic Trucks i Norge och baseras på D-Max i XRX-utförande. Det innebär en rikligt utrustad pickup med fyradörrars dubbelhytt och en lastkapacitet nära ett ton jämnt.

Det som tillkommer är en utökad terrängförmåga i två steg, med höjd markfrigång och däck som ger ytterligare grepp i svårare terräng.

Jämfört med en standard D-Max utrustas topputförandet AT35 med speciellt framtagna stötdämpare och fjädrar som ger 40 mm extra markfrigång tillsammans 35 tum höga allterrängdäck i dimensionen 35×12,5 R17. Enligt den mer allmänna standarden för storleksangivelser motsvarar det 315/70 R17. Däcken monteras på särskilda aluminiumhjul i storlek 17×10 tum. Tillsammans med det grova mönstret bidrar däckens rejäla bredd till ökad framkomlighet på framförallt lösa underlag genom att fordonets vikt fördelas över en större kontaktyta. Däckens konstruktion möjliggör även en ökad möjlighet att anpassa marktrycket genom justering av lufttrycket.

De bredare hjulen innebär också att karossen modifieras med rejäla skärmbreddare fram och bak, lackerade i karossens färg.

AT33 rustas på motsvarande vis, men är framtagen för att optimera terrängegenskaperna inom ramen för karossens standardbredd. Däcken är 33 tum höga i dimensionen 285/70 R17, monterade på fälgar i storlek 8×17 tum. Fjädringen ger 20 mm ökad markfrigång jämfört med standard.

För att kompensera för den ökade markfrigången utrustas både AT33 och AT35 med en särskilt anpassad draganordning som bibehåller original kulhöjd. På AT35 är kulan även avtagbar för att till fullo kunna utnyttja fördelarna med modellens ytterligare högre markfrigång och brantare frigångsvinklar.

Båda levereras med Arctic Trucks stänkskydd som standard. Till AT35 ingår även Arctic Trucks förstärkta sidosteg.

Som alla utföranden i Isuzus modellprogram kan båda Arctic Trucks utföranden av D-Max anpassas individuellt efter behov och de krav som ställs på den. Utbudet med tillvalsutrustning är mycket brett och omfattar allt från olika typer av bågar, lastskydd, extraljus och arbetsbelysning till utrustning som ytterligare förbättrar terrängegenskaperna. På listan finns bland annat förstärkta underkörningsskydd för motor, transmission och drivlina, winch, snorkel för insuget samt diffspärr även till framaxeln. Varje D-Max kan därför skräddarsys för sin uppgift och ges en alldeles alldeles unik identitet. Allt med fullständiga nybilsgarantier.

Isuzu D-Max AT 33 och AT 35 lanseras mot slutet av januari 2022 till cirkapriser från 459.900 kr för AT33 och 599.900 för AT35, exklusive moms.

Relaterade artiklar

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng