ANNONS

Passat Alltrack – en kombination av personbil och SUV

Nu lanserar Volkswagen Passat Alltrack, en bil som erbjuder fyrhjulsdrift som standard, högre markfrigång och ny offroad-design. Nyheten förväntas möta stort intresse på den svenska marknaden, där Volkswagen haft stora framgångar med sina fyrhjulsdrivna bilar. Svensk premiär äger rum i mars/april 2012.
Under de senaste fyra årtiondena har Passat tillverkats i fler än 15 miljoner exemplar. Tillsammans med sin allroundförmåga kan succén för denna storsäljare – som erbjuds på alla marknader runt om i världen – även tillskrivas de många och skiftande versionerna av Passat. Nu utökar Volkswagen den befintliga modellserien med ännu en specialist: Passat Alltrack. Denna nya version erbjuds i kombiutförande och fyller gapet mellan konventionella Passat Variant och SUV:ar som t.ex. Tiguan. Den logiska grunden bakom detta är att många förare som använder sin bil som dragbil eller i lättare terräng önskar sig en mångkunnig, sportig och mycket rymlig personbil som samtidigt är robust.
För dessa kunder har Volkswagen tagit fram Passat Alltrack. Jämför vi med välkända Passat Variant, ser vi att den nya modellen har nya stötfångare av SUV-typ liksom breddade skärmar och trösklar. Den större rampvinkeln, sluttningsvinkeln fram och bak, gör tillsammans med fyrhjulsdrift och den högre markfrigången Passat Alltrack till ett utmärkt SUV-alternativ där asfalten övergår i terräng. Alltrack har världspremiär vid bilsalongen i Tokyo (3-11 december), och lanseras i Sverige månadsskiftet mars/april.
– Passat Alltrack är en bil som är som klippt och skuren för den svenska marknaden. Under de senaste åren har vi sålt allt fler fyrhjulsdrivna versioner av våra modeller och Alltrack kommer utan tvekan att bli ett viktigt tillskott och en förväntad volymbil i vårt modellutbud, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.
Passat Alltrack kan på den svenska marknaden fås med en turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI) på 211 hk (155 kW), eller med en turbodiesel (TDI), även den med direktinsprutning, med en effekt på 170 hk (125 kW). Båda alternativen är som standard utrustade med 4MOTION 4-hjulsdrift liksom med DSG-växellåda med dubbla kopplingar.
Hur effektiva motorerna till Passat Alltrack är tillsammans med det intelligenta 4MOTION-systemet visas inte minst av TDI-motorn: där ligger förbrukningen på 6,0 l/100 km (158 g CO2/km).
God design avspeglar alltid en bils karaktär. När det gäller Passat Alltrack handlar det om hur mycket bättre denna klarar körning under svårare vägförhållanden jämfört med en traditionell kombimodell. Målsättningen för formgivarna på Volkswagen var därför att göra denna förmåga synlig genom en mycket funktionell design. Om man t.ex. betraktar bilen från sidan, ser man funktionella hjulhus och tröskelbreddare av klassiskt snitt som erbjuder ett robust skydd.
De olika detaljerna ger inte ett intryck av att bara ha lagts till, utan smälter harmoniskt in i den övergripande designen. Samma sak gäller de nydesignade stötfångarna. Först och främst ger de ett mer kraftfullt intryck och är mycket robust konstruerade, för det andra passar de perfekt in i designen. I kombination med den högre markfrigången och hasplåtarna i rostfri look fram och bak, resulterar detta i ett yttre som blir till en länk mellan traditionella personbilar och kraftfulla SUV:ar.
Med sin längd på 4771 mm, är Passat Alltrack exakt lika lång som Passat Variant. Trots skärmbreddarna är bredden densamma – 1820 mm. En jämförelse av de mått som är av betydelse för tuffare förhållanden visar att: jämfört med Passat Variant har markfrigången ökats från 135 till 165 mm. Den främre sluttningsvinkeln har utökats från 13,5° till 16° och den bakre från 11,9° till 13,6°. Rampvinkeln, som också den är av stor betydelse när man kör offroad och avgör hur bilen klarar att köra över toppen på ett krön, har höjts från 9,5 till 12,8 grader.
Den som kört en Volkswagen-SUV känner till offroad-läget från Tiguan och Touareg. Med Passat Alltrack har Volkswagen nu för första gången försett en vanlig personbil med detta multifunktionella system (reglerområde upp till max. 30 km/h). Föraren aktiverar läget med ett enkelt tryck på Offroad-knappen på mittkonsolen. En LED-symbol på instrumentinsatsen indikerar att systemet är aktiverat. Framförallt är det inställningarna för säkerhets- och förarhjälpsystemen liksom styrningen av DSG-växellådan som modifierats:
Säkerhetssystem: De låsningsfria bromsarna (ABS) karakteriseras av högre trösklar för reglerintervallen – på löst underlag, som t.ex. grus, bildas en kil framför däcken för att sänka hastigheten ännu effektivare. Samtidigt reagerar den elektroniska differentialspärren (EDS) snabbare för att förhindra att de enskilda hjulen slirar. Antispinnsystemet (ASR) är avstämt på motsvarande sätt.
Förarhjälpsystem: Utförskörningshjälpen aktiveras automatiskt om lutningsvinkeln är större än tio grader, och bromsar in Passat Alltrack. Även hjälpen för start i backe aktiveras. Samtidigt kopplas den adaptiva farthållarens (”ACC”) (tillval) och Front Assists funktioner ur.
DSG-växellåda med dubbla kopplingar: En flackare gaspedalskarakteristik gör det enklare att dosera motoreffekten när man kör offroad. Samtidigt förskjuts växlingspunkterna uppåt och ger på så sätt automatiskt föraren ett högre motorvarvtal, och därigenom en högre effekt, att arbeta med. Om växelväljaren till DSG-växellådan läggs i läget manuellt, växlar den inte längre upp automatiskt. Även start/stopp-systemet kopplas ur.
I Sverige levereras Passat Alltrack med 4MOTION 4-hjulsdrift (Haldex) som standard. Normalt är det framaxeln på Passat Alltrack 4MOTION som är den primära drivaxeln – endast 10 % av motorns drivkraft läggs ut på bakhjulen vid körning på bra underlag. Det är något som sparar bränsle. Bakaxeln kan engageras steglöst – beroende på de aktuella körförhållandena och underlagets beskaffenhet. Det här görs via en elektrohydraulisk 4-hjulskoppling av haldextyp. Fördelarna med elektroniken är att det inte behövs några varvtalsskillnader mellan framaxeln och bakaxeln för att aktivera 4-hjulskopplingen eftersom trycket byggs upp av en eldriven pump.
Passat Alltrack: Utöver fyrhjulsdrift, offroad-läge, modifierat chassi och ändringar av karossen, kännetecknas Passat Alltrack även av många andra detaljer. Hit hör t.ex. de nya 17″-lättmetallfälgarna ”Valley” (ett annat alternativ är nya 18″-fälgarna ”Canyon”) och en däcktryckskontroll. Takrelingen, fönsterlisterna runt sidorutorna, backspegelhusen och kylargrillen på Passat Alltrack pryds av matt krom. Till standardutrustningen hör även hasplåtar fram och bak med rostfri look, dimljus, instegslister i rostfritt stål och med ”ALLTRACK”-logo, komfortsäten (tygklädda) och sidostöd i Alcantara (färg: ”Zabriskie black”), invändiga dekordetaljer i ”Titan Silver” (med ALLTRACK-logo på locket till askkoppen), pedaler med aluminiumlook samt en automatisk klimatkontroll. ”ALLTRACK”-emblem pryder bilen fram och bak. Även i färddatorn hälsar nya Passat sin förare välkommen med ett ”ALLTRACK”-emblem. Utvändigt lägger man märke till de kromade ändrören.
Säkerhetsutrustning: Naturligtvis är Passat Alltrack utrustad med bl.a. sex krockkuddar, varselljus och ett elektroniskt stabiliseringsprogram (ESP). Till övrig standardutrustning hör trötthetsvarnare och släpvagnsstabilisering med motstyrningsstöd, integrerat i ESP-systemet. Om föraren parkerar sin Passat och lossar säkerhetsbältet innan motorn stängs av, aktiveras den elektroniska parkeringsbromsen automatiskt och förhindrar på så sätt att bilen börjar rulla. Förutom standardmonterade ISOFIX-fästen för passande bilbarnstolar, kan Passat Alltrack även beställas med två integrerade bilbarnstolar (på ytterplatserna i baksätet).
Praktiska finesser: Till den invändiga standardutrustningen hör bl.a. olika förvaringsfack (som t.ex. i mittkonsolen och i takmodulen) och en analog klocka på instrumentpanelen. Bland den övriga standardutrustningen hittar vi tvåzons klimatanläggning, elektromekanisk servostyrning, elektriska fönsterhissar fram och bak, yttertemperaturmätare och elektronisk parkeringsbroms med AutoHold-funktion. Vi hittar också komfortsäten fram med förvaringsfickor på baksidan av ryggstöden, svankstöd och elektrisk inställning av ryggstödet (på förarsidan). Läderklädd multifunktionsratt, läderklädd växelspaksknopp och tygmattor hör också det till standardutrustningen. Radio/CD-systemet ”RCD 310” med dubbla digitalmottagare, mp3-stöd, en förstärkare på 4 x 20 Watt, AUX-IN multimediaingång, automatiskt varselljus, automatiskt avbländande backspegel, säkerhetsoptimerade nackskydd som även kan justeras i längdled, samt en regnsensor kompletterar standardutrustningen.
Trötthetsvarnare: Det här systemet känner av om föraren tappar koncentrationen och varnar då med en 5 sekunder lång ljudsignal och ett varningsmeddelande på instrumentinsatsen om att det är dags för föraren att stanna och ta en liten paus. Om föraren inte tar en paus inom de närmaste 15 minuterna, upprepas varningen en gång. Så här fungerar det: I början av varje resa analyserar systemet hur föraren kör bilen. Under färd utvärderar sedan systemet hela tiden olika parametrar som t.ex. rattutslaget, hur pedalerna används och den tvärgående accelerationen. Om de övervakade parametrarna skiljer sig från den körkarakteristik som registrerades i början av resan, slår systemet larm med ljud och ljus. Oberoende av denna övervakning, påminner systemet (när det är aktiverat) också föraren om att det är dags att ta en paus efter 4 timmars konstant körning.
Park Assist, den andra generationen: I motsats till den första generationen av systemet, som endast stödde parallellparkering, kan det nya systemet även assistera föraren vid parkering i parkeringsfickor som är placerade i rät vinkel mot körbanan. Systemet kan aktiveras i hastigheter upp till 40 km/h via en knapp på mittkonsolen. Med hjälp av blinkern indikerar föraren vilken sida av vägen bilen ska parkeras på. Så snart Park Assist med hjälp av sina ultraljudssensorer har hittat en tillräckligt stor parkeringslucka, kan föraren få hjälp med att parkera bilen. Föraren lägger i backen och behöver sedan bara gasa och bromsa – Alltrack sköter styrningen av bilen. Föraren får hjälp av ljud- och ljussignaler (på multifunktionsdisplayen). Under parkeringsmanövern sänker Park Assist hastigheten till 7 km/h. För första gången kan detta system nu även bromsa bilen om en sammanstötning skulle vara på väg att inträffa. Naturligtvis är det fortfarande föraren som bär ansvar för att bilen bromsas eftersom den nya bromsfunktionen i Park Assist inte kan garantera att skador förhindras i alla situationer.
Däcktrycksövervakning med varningslampa: Däcktrycksövervakningen använder sig av ABS-systemets hjulrotationssensorer. Så här fungerar det: När lufttrycket avtar i ett däck minskas däcksradien på hjulet varför detta roterar snabbare vid en given hastighet. Det är denna rotationsskillnad som systemet känner av. Alltrack uppmärksammar sin förare på detta med hjälp av en speciell varningslampa.
Infällbar dragkrok: Ett viktigt tillval till Alltrack är den infällbara dragkroken. Med hjälp av en knapp som sitter placerad på sidan i lastutrymmet kan dragkroken lossas från sitt låsta läge. Därefter kan den enkelt fästas i rätt läge med ett tryck med foten. Dragkroken är konstruerad för laster på upp till 2,2 ton.
Det flexibla lastutrymmet i Passat Alltrack
Med last upp till sidorutornas nederkant är lastvolymen i Alltrack 603 liter. När detta utrymmet utnyttjas till fullo, inkl. det 90 liter stora utrymmet i reservhjulsbaljan, lastad upp till taket och fram till framsätenas ryggstöd, uppgår lastutrymmet i Alltrack till hela 1 731 liter. Ett lastnät kan fästas bakom framsätet och/eller bakom baksätet för att förhindra att last förirrar sig in i passagerarutrymmet vid inbromsning.
Dessutom har Passat Alltrack hög nyttolastkapacitet: upp till 656 kg. Fler data om lastutrymmet i Alltrack: 72 cm hög lastöppning, 83 cm till tak invändigt, 100 cm mellan hjulhusen. Max. bredd i lastutrymmet: 130 cm. Med nedfällda ryggstöd bak är lastgolvet i Passat Alltrack minst 194 cm långt.
Variabelt lastgolv: Det urtagbara lastgolvet (tillval) kan steglöst skjutas framåt/bakåt i lastutrymmet. Det här gör det enklare att lasta tunga saker omedelbart bakom baksätet. Lastgolvet kan belastas med upp till 100 kg och är lätt att ta ur med ett enkelt handgrepp. Volkswagen kommer också att erbjuda ett paket för att dela upp lastutrymmet i Passat Alltrack. Denna avdelare består av ett lastgolv som även kan ställas upprätt för att dela upp lastutrymmet så att mindre last inte kan glida runt.
Fjärrutlösning av ryggstödet bak: Lika praktisk är fjärrutlösningen till ryggstödet bak. Med hjälp av spakar placerade på respektive sida i lastutrymmet är det enkelt att lossa spärren till vänster eller höger sektion av det delade baksätet (1/3 resp. 2/3) så att den/de kan fällas framåt utan några andra handgrepp.
Nya Passat Alltrack premiärvisas på Tokyo Motor Show 3-11 december och lanseras på den svenska marknaden i månadsskiftet mars/april 2012. Svenska priser och utrustningsprogram är ännu ej fastställda.

Relaterade artiklar