ANNONS

Pendlare kör på el i snitt 75 procent av sträckan

Laddhybrider från Volkswagen körs nästan tre av fyra mil på el om föraren har upp till tre mil till jobbet enkel resa. Det framgår i en undersökning bland svenska förare av modellerna Passat GTE eller Golf GTE.
− Att en så stor del av körningen sker på el både överraskar och glädjer. Det överträffar andra siffror som nämnts i debatten. Det går uppenbarligen att elektrifiera en stor del av biltrafiken med laddhybrider, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Laddhybriden Passat GTE har på kort tid blivit Sveriges mest sålda supermiljöbil och är en stor anledning till att laddbara bilar på de svenska vägarna ökar kraftigt. För att få en bättre bild av hur laddhybriderna används i vardagen har Volkswagen Sverige undersökt körvanorna bland samtliga förare av Passat GTE och Golf GTE i Sverige. Båda modellerna har en räckvidd på 50 km på ren eldrift, enligt den standardiserade EU-körcykeln.

Undersökningen visar att nästan hälften av de tillfrågade förarna kör minst 80 procent på el med sina laddhybrider. Om bilarna laddas med koldioxidfri el innebär det att Volkswagens laddhybrider eliminerar minst 80 procent av bilkörningens klimatpåverkan för hälften av användarna.

− Den som inte tror på möjligheterna att avsevärt minska trafikens klimatutsläpp redan till år 2030 bör läsa undersökningen. För många hushåll innebär laddhybriden att bara en handfull längre körningar per år kräver att man tankar vanligt bränsle, fortsätter Sten Forsberg.

Hela 98 procent av de tillfrågade säger att körningen i bilens E-läge, det vill säga körning på el, har en direkt positiv inverkan på förarens privatekonomi. Körning på el innebär en energikostnad på cirka två kronor per mil, vilket är en stor besparing jämfört med körning på bensin. Undersökningen visar också att nästan hälften av förarna laddar bilen enbart hemma, och ytterligare drygt 30 procent till övervägande del hemma.

− Den höga andelen hemmaladdning visar att en långtgående elektrifiering av biltrafiken inte kräver ett rikstäckande nät av snabbladdningsstationer. En snabb ökning av andelen laddhybrider räcker långt, säger Sten Forsberg.

Undersökningen visar att laddhybriden inte är ett storstadsfenomen. Volkswagens laddhybridsförare är jämnt fördelade mellan storstäder, mindre städer och glesbygd. Andelen körning på el ökar med minskande körsträcka. De med mer än 5 mil till jobbet enkel resa kör mindre på el än de med upp till 3 mil dit. Men andelen körning på el är hela 67 procent bland de som kör 25-50 mil i veckan (motsvarande 1 300-2 600 mil per år).

− Elbilens miljöfördelar måste kombineras med räckvidden hos en konventionell bil. Att andelen elkörning är hög även bland dem som kör mer än 25 mil i veckan visar att laddhybriden löser denna uppgift väl. Laddhybriden är en elbil för Sverige, avslutar Sten Forsberg.

Utöver laddhybriderna Passat GTE och Golf GTE erbjuder Volkswagen idag de helt eldrivna elbilarna e-Golf och e-up!. Volkswagen-koncernens nya uttalade ambition är att bli världsledande leverantör av hållbar mobilitet. Produktionsmålet för elbilar har höjts. År 2025 ska koncernen tillverka 2-3 miljoner eldrivna fordon och fram till dess ska fler än 30 nya laddhybrider och rena elbilar lanseras. 9da62c6b708b96c2_800x800ar

Relaterade artiklar

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng