ANNONS

Problem vid traktorimport

År 2011 skrev vi om problem och viktiga saker att tänka på vid import av traktor i egen regi. Artikeln var publicerad i Nilehn Teknik magasin nummer 3-2012 och bakgrunden är att många frågar om detta och fallgroparna vid sådana arbeten är många. Då det fortsatt är ett stort intresse för att importera en begagnad traktor själv bland våra läsare publicerar vi den artikeln här på nätet. Regelverket är det samma i dag som 2011.

Problem vid traktorimport

Att importera en begagnad traktor har lockat många lantbrukare. Bakgrunden är att såväl utbud som prisbild skiljer sig mellan länderna. Men för att det ska bli en bra affär gäller det att man gör rätt och fallgroparna är många.
Gör man fel vid importen så kan den traktor man köper utomlands till och med bli dyrare när den väl kommit hem och blivit registrerad än vad alternativet i Sverige skulle ha kostat. Har man riktig otur kan den till och med bli obrukbar. Anledningen till det är, att det ibland kan vara omöjligt att registreringsbesiktiga en importerad traktor. Detta gäller när man köper en traktor som går fortare än 40 km/h eftersom den då måste konstrueras om till svenska regler och få nya intyg för det.
I Sverige följer vi det gemensamma EU-direktivet för traktorer som säger att en traktor ska ha en konstruerad hastighet för maximalt 40 km/h. Alla traktorer som registreras här ska ha ett intyg från tillverkaren att detta stämmer.
Andra EU-länder kan ha egna särregler som godkänner större framkörningshastigheter för traktorer och dessa har då ett annat tillverkarintyg.
Om man importerar en traktor som går fortare än 40 km/h och inte har rätt intyg för svenska förhållanden, måste traktorn byggas om till maximalt 40 km/h och det måste utfärdas ett nytt intyg. Det är egentligen bara tillverkaren som kan utföra detta arbete.
– Traktorn måste ha ett nytt EU-godkännande med ett nummer som visar att det är, rätt följt av teknisk data över traktorn. Utan det kan vi inte registreringsbesiktiga traktorn, berättar Jan-Olov Nilsson på Svensk Maskinprovning, SMP, i Alnarp.
Han uppmanar alla som ska importera traktorer att köpa sådana som redan går i 40 km/h och har ett EU-godkännande för det.
– Även om generalagenten i Sverige kan ha tillstånd att bygga om och utfärda ett nytt EU-godkännande för en traktor är det inte säkert att det blir så enkelt att få det.
Det finns många länder där man i dag får köra fortare än 40 km/h men enligt Jan-Olov Nilsson finns det ändå stora möjligheter att man får tag på traktorer utomlands som bara går i 40 km/h och som har rätt papper för svenska förhållanden.
Han berättar att det kostar cirka 3 000 kronor när SMP registreringsbesiktigar en traktor. I det ingår även Transportstyrelsens avgifter för registreringsskylt. Om importtraktorn inte åtföljs av intyg om tjänstevikt måste den även vägas innan registreringsbesiktning. Andra saker att tänka på är att kontrollera så att belysning och reflexer är rätt utformade och rätt placerade på traktorn innan man ringer  om besiktning. På SMPs hemsida finner man mycket information om detta.

Att importera en traktor som går fortare än 40 km/h är svårt. Då måste den konstrueras om och få ett nytt intyg om att den stämmer överens med EU-godkännande för traktorer. Det är endast tillverkaren som kan utfärda detta.

Traktorimport i praktiken
För drygt tio år sedan importerade vi en traktor från Tyskland. Bakgrunden var regelkrånglet, att vi ansåg att det bästa sättet att lära sig hur import av en begagnad traktor verkligen går till, är att göra det själv i praktiken.
Hur det gick och vilka problem vi stötte på kan ni läsa om ni klickar här.
Där får ni upp den artikeln vi skrivit om traktorimport och även historien om den begagnade Massey Ferguson 3125 som vi importerade från Tyskland år 2001.

Relaterade artiklar