ANNONS

Rymlig combi

Nya SEAT Leon ST (Sport Tourer) Kombi kombinerar den ungdomliga, sportiga designen och köregenskaperna med en enastående användbarhet. Den tredje medlemmen i Leon-familjen är det mest tydliga beviset på att sportiga köregenskaper och praktiska funktioner mycket väl går att väva samman. Bagageutrymmet i Leon ST Kombi erbjuder imponerande praktiska lösningar som är genomtänkta in i minsta detalj. Bagaget rymmer 587 liter, men kan enkelt utökas till hela 1 470 liter genom att ryggstöden till baksätet fälls. I likhet med övriga modeller i Leon-familjen kännetecknas Leon ST Kombi av mycket hög kvalitet i utförande och av förstklassiga materialval.
Designen hos Leon ST Kombi är en fortsättning av SEAT:s emotionella formspråk och köregenskaperna är lika distinkta och dynamiska som hos Leon och Leon SC. Den långa listan med avancerade tillval såsom full LED-strålkastare, har kompletterats med adaptiv farthållare (ACC) och adaptiv chassireglering (DCC).
Förutom en uttalad sportig framtoning stod bränsleeffektivitet mycket högt upp på prioriteringslistan när SEAT Leon ST Kombi utvecklades. De bränsleeffektiva TDI- och TSI-motorerna med volymer från 1,2 till 2,0 liter och effekt från 86 hk till 184 hk har samtliga direktinsprutning och turbo och förbrukar som lägst mindre än 0,4 liter per mil.
– SEAT Leon ST Kombi har verkligen SEAT:s nya gener fullt ut, med det tydliga sportiga arvet och avancerad teknik sammanvävt i en väldigt praktisk och rymlig bil. Denna kombination gör bilen till en riktigt tuff utmanare i kombisegmentet. När vi dessutom kan erbjuda vårt Trygghetspaket med förlängd garanti och fri service har vi verkligen en perfekt bil för den svenska marknaden, säger Åke Lundberg, märkeschef på SEAT Sverige.
Lättviktskonstruktion och praktiska funktioner
Den imponerande bränsleekonomin är även ett resultat av att lätta komponenter har använts genomgående vid tillverkningen. I standardutförande väger Leon ST Kombi endast 1 233 kg, vilket bara är 45 kg mer än Leon i femdörrarsutförande. Det gör Leon ST Kombi till den lättaste kombin i sin klass. Trots detta erbjuder ST Kombi en rad funktionella lösningar som underlättar vardagen markant. Ryggstödet till baksätet fälls extremt enkelt via bagageutrymmet, medan det dubbla golvet skapar ordning och gör det mycket enkelt att lasta i och ur bilen. Ryggstödet till passagerarstolen fram kan även fällas ned helt för smidig transport av extra långa föremål.
Unikt formspråk
Formspråket hos bilarna i Leon-familjen har framhävts ytterligare hos ST Kombi. De numera välbekanta markerade linjerna längs bilens sidor skapar samma spännande växelspel mellan ljus och skuggor som tidigare Leon-modeller. Bakvagnen har i ST Kombi förlängts med 27 centimeter och den tekniska elegansen förstärks ytterligare av LED-strålkastare (tillval) och LED-baklyktor.
“På SEAT Designavdelning anser vi man inte ska behöva kompromissa med de dynamiska egenskaperna för att integrera funktionella lösningar. Nya Leon ST Kombi tillför Leon-familjen en helt ny dimension – den dynamiska silhuetten ger ett stramt och elegant intryck, samtidigt som den erbjuder maximal användbarhet för såväl arbete som fritid, för familjen och för sport”, säger Alejandro Mesonero-Romanos, chef för SEAT Design. “FR-modellen av Leon ST Kombi är kort sagt en unik bil. Med sin uttalat sportigt designade front och bakparti ger den begreppet sportkombi en ny innebörd.”
Effektiva motorer
Motoralternativen för ST kombi är i stort sett desamma som på Leon och Leon SC. Utbudet av både bensin- och dieselmotorer är brett och varierat. 1.2 TSI-motorn finns i två versioner med 86 hk, respektive 105 hk. Med start/stopp-funktion och bromsenergiåtervinning förbrukar 105 hästarsmotorn endast 4,9 liter per 100 km (CO2: 114 g/km). 1.4 TSI på122 hk och 1.4 TSI med 140 hk är även de toppmoderna och högeffektiva motorer med en bränsleförbrukning på endast 5,3 liter per 100 km för den sist nämnda. Toppmodellen i bensinutförande heter FR (Formula Racing), vars 1.8 TSI på 180 hk har ett vridmoment på 250 Nm.
Det breda TDI-motorprogrammet till nya Leon ST Kombi sträcker sig från 90 hk till 184 hk. Instegsmodell är 1.6 TDI-motorn med 90 hk och 2.0 TDI-motorn på 150 hk ger kraftfullt vrid och snabb acceleration. Trots detta förbrukar den senare endast 4,1 liter per 100 km (CO2: 106 g/km) i genomsnitt med start/stopp-funktion och bromsenergiåtervinning . Den sportigaste motorn är 2.0 TDI med 184 hk och erbjuds endast i FR-utförande och med imponerande bränsleekonomi i from av en förbrukning på endast 4,3 liter per 100 km (CO2: 112 g/km).
Förstklassig säkerhet
Säkerhetsnivån är hög och SEAT Leon ST Kombi erbjuds med ett antal avancerade förarassistanssystem. Multikollisionsbroms är standard och minskar rörelseenergin genom att automatiskt bromsa ner bilen om den är inblandad i en kollision. Andra system som ytterligare förbättrar säkerheten är trötthetsvarnare och de båda kamerabaserade assistanssystemen automatisk strålkastaravbländning och filbytesvarnare – Lane Assist.
En nyhet i SEAT Leons förarassistanssystem är den adaptiva farthållaren (ACC). Det radarbaserade systemet håller den angivna hastigheten och det förinställda säkerhetsavståndet genom att automatiskt öka, respektive sänka farten och på så sätt anpassa hastigheten efter trafikrytmen. Hastigheten kan ställas in från 30 till 160 km/h. ACC:n fungerar lika bra med såväl manuell växellåda som DSG-automatlådan.
Adaptiv chassireglering
Det välbalanserade chassit förstärker de dynamiska egenskaperna hos nya Leon ST Kombi. Den förfinade styrningen är följsam och ger snabb återkoppling, och hjulupphängningssystemet sväljer mjukt alla ojämnheter i vägbanan. FR-modellen är utrustad med den senaste generationen av SEAT:s aktiva chassiteknik, DCC, med tre olika körlägen ”Sport”, ”ECO” eller ”Individuell” som väljs via SEAT Drive Profile. Som tillval finns funktionerna DCC och progressiv styrning, vilket gör bilen extra lättstyrd i samband med parkering. Den progressiva styrningen ger även ökad kontroll genom en mer direkt styrning på slingriga vägar.
Avancerad infotainment-system
Nya SEAT Leon ST Kombi är utrustad med det allra senaste även inom infotainment-system. Kärnan i det integrerade underhållningssystemet är SEAT:s operativsystem Easy Connect, som används för att styra underhållningssystemets olika funktioner och kommunikationsutrustningen, liksom en rad andra funktioner i bilen. Gränssnittet består av en tryckkänslig pekskärm på upp till 5,8 tum som är placerad i mittkonsolen.
Svenska marknaden
SEAT Leon Kombi blir en viktig bil för SEAT i Sverige i och med kombinationen av sportigt utförande, den senaste tekniken och det stora bagaget med de praktiska funktionerna nås såväl privatkunder som tjänstebilsförare.
– Med SEAT Leon ST Kombi får vi en bra ingång på tjänstebilsmarknaden och med exempelvis TSI 180 eller TDI 150 i FR-utförande har vi en perfekt bil att erbjuda tjänstebilsföraren, säger Åke Lundberg, märkeschef på SEAT Sverige.I Sverige medföljer SEAT Trygghet utan extra kostnad när du finansierar din SEAT Leon ST Kombi genom SEAT Finans. I paketet ingår fri service i 3 år (eller 4500 mil, det som uppnåtts först) och förlängd nybilsgaranti i 3 år (eller 9000 mil, det som uppnåtts först). SEAT Trygghet gäller alla SEAT-modeller.
Lanseringen av Leon ST Kombi sker i slutet av året men modellen är beställningsbar hos landets SEAT-handlare redan i mitten av september. Priser och mer detaljerad information om motorversioner på den svenska marknaden kommer senare.

Bagagevolym mellan 587 till 1470 liter.

Relaterade artiklar